اتحادیه اروپا اکنون ۱۰ پرونده ضد‌دامپینگی درباره محصولات فولاد دارد. این اتحادیه عوارض برای واردات اینگونه محصولات را در صورتی که زیر قیمت بازار به فروش رود و به رقبای اروپایی آسیب وارد کند، در نظر می‌گیرد.رضا زائر‌حیدری، کارشناس ارشد صنعت فولاد در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» گفت: اعمال تعرفه آنتی دامپینگ در اروپا (مانند دیگر نقاط جهان) یک تیغ دو لبه است. ممکن است به صنایع فولاد کمک کند اما قدرت رقابتی صنایع پایین‌دستی را کم می‌کند. به عبارتی وقتی اروپا منابع تامین ورق‌های گرم فولادی را محدود به تامین‌کنندگان داخلی کند، کارخانه‌های نورد سرد و همین‌طور تولید‌کنندگان لوله و پروفیل در فشار قرار خواهند گرفت.

به گفته وی، اروپا تولید‌کننده فولاد است و همچنین محصولات فولادی از محصولات ساده مانند لوله و پروفیل و یا ورق‌های گالوانیزه و روکش‌دار گرفته تا محصولات پیچیده‌تر مانند خودرو و سایر محصولات در صنایع فولاد اروپا به دلائل مختلف از جمله بالا بودن هزینه نیروی کار و مشکلات زیست محیطی به‌تدریج ضعیف تر از گذشته می‌شود و قادر نیست با قیمت‌های رقابتی تولید کند بنا‌براین تولید‌کنندگان پایین‌دستی یعنی شرکت‌هایی که از فولاد محصولات دیگر تولید می‌کنند مجبور هستند نیاز خود را از دیگر کشور‌ها تامین کنند تا بتوانند در بازار باقی بمانند.

این کارشناس ارشد صنعت فولاد کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اعمال تعرفه آنتی دامپینگ باعث می‌شود آنها از منابع خود محروم و محدود شوند به تولید‌کنندگان اروپایی اذعان داشت: این یعنی کارخانه‌هایی که نمی‌توانند به‌طور اقتصادی تولید کنند به‌ناچار محصولات خود را با قیمت بالا تر می‌فروشند بنابراین این موضوع از قدرت آنها در بازار خواهد کاست.حیدری با اشاره به اینکه تولید‌کننده اتومبیل در اروپا اگر نتواند ورق را با قیمت پایین تامین کند ناچار خواهد بود کارخانه خود را به خارج از اروپا منتقل کند، ادامه داد: در صورت رای مثبت کمیسیون اروپا در درخواست یوروفر قطعا تعدادی شغل در صنعت فولاد نجات خواهد یافت اما با یک فاصله زمانی تعداد بیشتری شغل در صنایع پایین‌دستی نابود خواهد شد.به همین دلیل برای نخستین بار صدا‌های مخالف با اعمال تعرفه در اروپا شنیده می‌شود.