طرح‌های توسعه ۶ حوزه مهم معدنی شامل تیتانیوم، طلا، سرب و روی، سنگ آهن، زغال‌سنگ و عناصر نادر خاکی از سوی ایمیدرو در حال اجراست. امیر‌علی طاهر‌زاده مدیر معادن ایمیدرو با بیان این مطلب و با اشاره به نقش اساسی بخش معدن در اشتغال‌زایی، محرومیت‌زدایی، توسعه پایدار و شکوفایی سایر بخش‌های اقتصادی کشور اظهار کرد: ایمیدرو با توجه به مزیت‌های غیر‌قابل‌انکار بخش معدن از قبیل وجود ذخایر غنی فلزی و غیرفلزی، ذخایر فراوان انرژی، رشد مستمر تقاضای داخلی و بین‌المللی برای محصولات صنایع معدنی، نیروی کار فراوان و دسترسی به آب‌های آزاد، برنامه‌های مختلفی را برای توسعه این بخش در‌نظر گرفته تا بتواند این نقش را به واقعیت نزدیک‌تر سازد. وی ادامه داد: برای این منظور، ایمیدرو انجام عملیات اکتشافی با هدف تداوم تامین مواد اولیه واحدهای فعلی و برنامه‌ریزی شده، تامین زیرساخت‌های مورد‌نیاز از قبیل آب، برق، گاز، اسکله و راه‌آهن را برای بالا بردن رقابت‌پذیری، استفاده از توان فنی و مالی بخش خصوصی و جذب سرمایه‌های خارجی، توجه به امر بومی‌سازی تکنولوژی و استفاده از روش‌های نوین، تقویت صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی و ارتباط موثر با انجمن‌ها و تشکل‌های صنفی مورد توجه قرار داده است.

به گزارش «شاتا» از ایمیدرو، مدیر معادن ایمیدرو با اشاره به اقدامات توسعه‌ای بخش معدن گفت: از جمله طرح‌های در حال اجرا، طرح تولید کنسانتره اکسید تیتانیوم به ظرفیت ۱۳۰ هزار تن و سرباره اکسید تیتانیوم به ظرفیت ۷۰ هزار تن با سرمایه‌گذاری حدود ۵ هزار میلیارد ریال است. اجرای طرح مذکور، اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفر را در پی خواهد داشت و با توجه به آزمایش‌های راه‌اندازی صورت گرفته، پیش‌بینی می‌شود طرح در سال جاری افتتاح شود.

وی ادامه داد: با توجه به اکتشافات انجام شده در معدن طلای زرشوران و در راستای افزایش ظرفیت تولید طلای کشور، فرآیند اجرایی فاز توسعه مجتمع طلای زرشوران با برآورد اعتبار یک هزار و ۵۵۰ میلیارد ریال آغاز شده که می‌تواند باعث افزایش تولید حدود ۲ تنی شمش طلا در سال شود. با اجرای طرح مذکور،۱۴۰ نفر وارد اشتغال مستقیم خواهند شد.

طاهر‌زاده طرح توسعه معدن سرب و روی مهدی‌آباد را از دیگر طرح‌های توسعه‌ای ایمیدرو بر‌شمرد و توضیح داد: این معدن از جمله معادن بزرگ سرب و روی در کلاس جهانی بوده و در سال گذشته، فراخوان بین‌المللی جذب سرمایه‌گذار معدن برای آماده‌سازی، استخراج معدن و ساخت کارخانه‌های کنسانتره یا معادل آن به ظرفیت ۸۰۰ هزار تن در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر این، با توجه به ظرفیت باریت معدن مذکور، جذب سرمایه‌گذار به منظور فرآوری باریت تا ۵۰۰ هزار تن کانسنگ خام ورودی، صورت پذیرفته که علاوه بر تامین نیاز داخل صنعت نفت، امکان صادرات محصول تولیدی به کشورهای حوزه خلیج فارس را فراهم می‌سازد.

وی افزود: در بخش زغال‌سنگ، طرح احداث کارخانه زغال‌شویی سوادکوه با هدف دستیابی به کارآیی بالاتر، کاهش هزینه‌های تولید، رفع موانع و مشکلات موجود در کارخانه فعلی شرکت البرز مرکزی و تامین بخشی از زغال سنگ مورد نیاز واحدهای کک‌سازی و همچنین توسعه پایدار و بهینه‌سازی انرژی، با ظرفیت تولید ۳۵۰ هزار تن کنسانتره زغال سنگ و با سرمایه‌گذاری حدود ۴۵۰ میلیارد ریال به زودی به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته مدیر معادن ایمیدرو، همچنین استفاده توان بخش خصوصی به منظور تجهیز معادن و استفاده حداکثری از پتانسیل‌های زغال‌سنگ ناحیه طبس، معدن خُمرود و... در قالب قراردادهای فراخوان جذب سرمایه گذار در دست انجام است.طاهر‌زاده با بیان اینکه ایمیدرو در راستای طرح جامع فولاد کشور و ضرورت تسریع در تامین ماده اولیه واحدهای فولادی و جلوگیری از خام‌فروشی، بهره‌گیری از توان مالی و فنی بخش خصوصی در بهره‌برداری و اجرای کارخانه‌های فرآوری مواد معدنی را در دستور کار قرار داده است، تصریح کرد: از مهم‌ترین دستاوردهای صورت گرفته در حوزه سنگ‌آهن، برنامه‌ریزی لازم برای سرمایه‌گذاری و مشارکت در تولید ۵/ ۱۷ میلیون تن کنسانتره و ۱۵ میلیون تن گندله در منطقه سنگان در قالب عقد قرارداد سرمایه‌گذاری یا مشارکت است که پیش‌بینی می‌شود یک طرح گندله ۵ میلیون تنی در سال جاری راه‌اندازی و در سال آتی نیز طرح ۵/ ۲ میلیون تن کنسانتره و ۵/ ۷ میلیون تنی گندله به ظرفیت تولید این ماده معدنی کشور اضافه شود.