سارا جنگروی: روز گذشته تالار محصولات صنعتی و معدنی در حالی شاهد عرضه انواع مس کاتد، مفتول و مس کم عیار بود که آمارها حکایت از رقابتی شدن معاملات مس کاتد در این بازار داشت. در واقع طی روز گذشته به تبعیت از روند رو‌به رشدی که از ابتدای امسال شاهد آن بوده‌ایم تقاضا برای مس کاتد در بازار از عرضه پیشی گرفت، در این راستا روز یکشنبه ۲ هزار تن مس کاتد در تالار محصولات صنعتی و معدنی عرضه شد که با تقاضای ۲ هزار و ۱۰۰ تنی مواجه شده و موجب رقابتی شدن این بازار شد؛ رقابتی که در سه ماه گذشته در مقایسه با حدود سه سال گذشته بی نظیر بوده است.

طی این روز کاتد مس با قیمت پایه ۱۵۲۶۹ تومان عرضه و با قیمت پایانی ۱۵۲۷۷ تومان معامله شد، کمترین قیمت برای این محصول ۱۵۲۶۹ تومان و بیشترین قیمت ۱۵۲۹۰ تومان به ثبت رسید. معاملات کاتد مس در شرایطی در بورس کالا ثبت شده است که در مورد محصول مفتول این شرایط اصلا مشاهده نمی‌شود که باید نتیجه گرفت کاتد برای خروج از رکود با سرعتی بالا از مفتول پیش افتاده است.

به عقیده کارشناسان، یکی از دلایل رقابتی شدن کاتد کاهش عرضه این محصول در هفته گذشته عنوان می‌شود. به گزارش «دنیای اقتصاد» میزان عرضه کاتد مس در هفته قبل ۲۵۰۰ تن بوده که روز گذشته این میزان به ۲ هزار تن کاهش یافت و این مساله باعث رقابتی شدن تقاضای ۲ هزار و ۱۰۰ تنی در این تالار شد. با این حال مس کاتد افزایش قیمت چندانی را نسبت به هفته گذشته تجربه نکرده است. در این راستا، اگر چه با پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه برای کاتد شاهد رقابت معامله‌گران بودیم و قیمت پایانی نسبت به قیمت پایه افزایش محدودی را تجربه کرد، اما در مقایسه با قیمت‌های هفته قبل شاهد کاهش بهای این محصول هستیم که البته این کاهش طبیعی است، چرا که قیمت‌ها برای انواع مس در بازار داخلی با توجه به بازار جهانی در نظر گرفته می‌شود که طی هفته گذشته در بازارهای جهانی مس با افت قیمت مواجه شد و این کاهش دلایلی همچون ریسک خروج انگلستان و کاهش قیمت نفت داشته است.

روند مثبت برای تقاضای سالانه مس

به گزارش «دنیای اقتصاد» مجموع معاملات نقدی که از ابتدای امسال در تالار محصولات صنعتی اتفاق افتاده مبین این است که میزان تقاضا برای مس کاتد در دو زمان رسمی معامله و مچینگ در مجموع ارقام قابل توجهی را شاهد بوده که معمولا بیش از مقدار عرضه با تقاضا مواجه بودیم. این موضوع نشان دهنده این است که روند تقاضا برای این محصول در سال ۹۵ مثبت و صعودی بوده است، به علاوه حجم معاملات در سال ۹۵ برای این محصول از رونق آن حکایت دارد که این موضوع برخلاف روند همیشگی در بازار مفتول است. در سال ۹۵ در ۶ تاریخ شاهد فزونی تقاضا بر عرضه بودیم که در این زمان‌ها ۱۷ خرداد بیشترین مقدار مازاد تقاضا در بازار را ثبت کرده که رقمی حدود هزار تن را شامل می‌شود.

ثبات نسبی قیمت جهانی فلز سرخ

در بازار جهانی مس اما در هفته گذشته شاهد فراز شدید و فرود تند قیمت بودیم، اما در مجموع قیمت مس در بازار لندن تقریبا بدون تغییرات شدید به کار خود پایان داد. به گزارش «دنیای اقتصاد» بهای فلز سرخ از رقم ۴۵۲۰ دلار در هر تن در ابتدای هفته به رقم ۴۶۳۰ دلار در هر تن در ۱۵ ژوئن رسید، ولی به سرعت روند کاهشی در پیش گرفت تا جایی که در انتهای هفته گذشته در ۴۵۲۱ دلار به کار خود پایان داد؛ به این ترتیب اگرچه در اواسط هفته با یک رشد نسبتا قابل توجه مواجه شد که دلیل این رشد قیمت، تصمیمات فدرال رزرو آمریکا برای تثبیت نرخ بهره بود، اما روند کلی هفته حکایت از ثبات نسبی فلز سرخ در بازار لندن دارد. در بازار ارز هم قیمت هر دلار آمریکا در هفته گذشته از ۳۴۶۷ تومان به ۳۴۵۷ تومان رسید که حکایت از افت ۱۰ تومانی دلار طی یک هفته دارد، به این ترتیب با توجه به ثبات نسبی مس جهانی در کنار افت ارزش دلار شاهد کاهش قیمت فلز سرخ در بازارهای داخلی بوده‌ایم.

بازار جهانی مس در شرایط مبهم

در این بین با آغاز هفته جدید میلادی، انتظار می‌رود اتفاقات تازه‌ای در بازار فلزات اساسی رخ دهد. اتفاقاتی که می‌تواند قیمت این کالاها را از رقم ۴ هزار و ۵۵۰ دلار تا ۴ هزار و ۶۰۰ دلار افزایش یا تا ۴ هزار و ۵۰۰ دلار کاهش دهد. کارشناسان جهانی معتقدند محدوده ۵۰ دلاری مثبت و منفی برای مس دامنه‌ای منطقی است و در شرایط عادی باید این تغییرات را متصور بود. عواملی مانند افزایش ارزش دلار، تصمیمات در مورد افزایش یا کاهش نرخ بهره ایالات متحده، خروج انگلستان از اتحادیه اروپا، تغییرات قیمت نفت و وضعیت تقاضای چین پنج عامل مهمی هستند که در هفته جاری باز هم بازار فلز سرخ را در کنترل خود خواهند داشت؛ به‌طوری‌که به‌عنوان مثال رشد قیمت نفت در روز جمعه به افزایش نسبی قیمت فلزات پایه کمک کرد با این حال از آنجا که افق اقتصاد چین همچنان مبهم و نگران‌کننده است، قیمت‌ها شانسی برای رشد پایدار ندارند. به گزارش جهان سهم چین ۴۵ درصد مس تصفیه شده جهان را مصرف می‌کند و وضعیت اقتصاد این کشور عاملی تعیین‌کننده برای بازار مس و دیگر فلزات اساسی محسوب می‌شود. داده‌های اقتصادی اخیر از چین با آنکه خیلی نگران‌کننده نبود، اما نتوانسته سرمایه‌گذاران را نسبت به رشد تقاضا برای فلزات اساسی در این کشور مطمئن کند. طی ماه‌های اخیر تغییرات ارزش دلار و وضعیت اقتصاد چین مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت فلزات اساسی بوده‌اند. در ماه مارس یعنی سه ماه پیش، وضعیت شاخص‌های اقتصادی چین بهتر شد و به همین دلیل شاهد رشد قیمت فلزات اساسی بودیم اما در دو ماه اخیر گزارش‌های منتشر شده از اقتصاد این کشور بار دیگر منفی شده‌اند. همچنین در ماه گذشته میلادی واردات مس از سوی چین کاهش یافته است. دولت چین نرخ هدف برای رشد اقتصاد این کشور در سال جاری میلادی را ۵/ ۶ تا ۷ درصد تعیین کرده است و تحلیلگران معتقدند اگر تحول مثبتی اتفاق نیفتد امسال اقتصاد چین رشدی ۶ تا ۵/ ۶ درصدی خواهد داشت. این درحالی است که بانک مرکزی چین در بیش از یک‌سال‌و‌نیم اخیر بارها نرخ‌های بهره را بالا برده و از سپرده قانونی بانک‌ها نزد بانک مرکزی کاسته است؛ از این جهت افق بلندمدت بازار مس چندان امیدبخش نیست.

کاتد؛ پیشقراول رونق تالار مس