منیـره نظامیوند چگینی: سرمایه‌گذاران در بازارهای کالایی ایالات متحده موفق به برداشت سودها و دستاوردهای بزرگی طی ماه گذشته میلادی از زمین بازار محصولات کشاورزی و برخی معاملات سلف مانند شکر و سویا شده‌اند که این سودهای کسب شده طی هفته گذشته در نزدیکی سطحی است که از ۱۸ ماه پیش تا‌کنون دیده نشده است. به عقیده تحلیلگران، مشکلات آب و هوا در آمریکای لاتین و نیز آشفتگی دولت برزیل، دو فاکتور اصلی اثرگذاری بوده‌اند که ایفای نقش عمده‌ای در این رخداد را برعهده داشته‌اند.

به گزارش «دنیای اقتصاد» به نقل از شبکه سی.ان.بی.سی (CNBC)، طی مدت اخیر واحد پول برزیل یعنی رئال (یا «رآل» یا «رآل برزیلی») در برابر دلار تقویت شده که همین موضوع زمینه‌ساز تشویق تولید‌کنندگان محصولات سنتی صادراتی برزیل همچون قهوه و شکر، به فروش در بازار داخلی شده است.

در آخرین معاملات انجام شده در بازارهای جهانی، معاملات سلف تبادل بین قاره‌ای شکر خام برای تحویل در ماه جولای نزدیک به ۵ درصد افزایش داشته و در سطح ۱۶ دلار و ۷۷ سنت در هر پوند بسته شد که این سطوح از حدود ۱۸ ماهه تا‌کنون دیده نشده است.

براساس این گزارش، طی معاملات انجام شده در ماه گذشته میلادی، بهای شکر تا ۱۶ درصد رشد داشته است. همچنین معاملات فیوچرز قهوه عربیکا برای تحویل در ماه جولای نیز تا نزدیک به یک درصد طی هفته گذشته و تا ۸ درصد در هفته ماقبل افزایش داشته است.

در مورد شکر باید گفت بخشی از این حرکت به سمت مسیر صعودی به ارز برزیل گره خورده است، اگرچه معامله‌گران براین باورند که تاثیر سیاست‌های تجاری هند به‌عنوان تولید‌کننده شماره ۲ قند جهان نیز درخور اهمیت است.

بروز خشکسالی در مناطق تحت کشت و زرع نیشکر هند نیز شرایط تامین و عرضه قند را سخت‌تر کرده است که خود عاملی برای رشد قیمت قند و شکر به‌شمار می‌رود. در حال حاضر و باتوجه به مشکلات شرایط تولید، این کشور جنوب آسیایی به یک وارد‌کننده مواد قندی تبدیل شده است.

براساس گزارش سی.ان.بی.سی؛ در تالار محصولات کشاورزی در بازار لندن، معاملات قهوه روبوستا با رشد همراه شده که کارشناسان این افزایش را به افت تولید این محصول در ویتنام و اندونزی به دلیل بروز خشکسالی ناشی از پدیده آب و هوایی ال‌نینو مرتبط دانسته‌اند.

طبق آمارهای رسمی موجود؛ همچنین معاملات سلف سویا برای تحویل در ماه جولای در بازارهای جهانی نیز با لمس بیشینه ۲۱ ماهه گذشته خود، به سطح ۱۰.۹۱۵ دلار بر هر بوشل رسید. گزارش وزارت کشاورزی ایالات‌متحده نشان می‌دهد که بهای حبوبات و دانه‌های خوراکی نیز رشدی نزدیک به ۵درصد را تجربه کرده‌اند. با این حال اما بهای معاملات دانه‌های سویا برای تحویل ماه جولای ۱۵ درصد بیشتر از سطوح ماه گذشته میلادی قرار دارند که این رقم در مقایسه با ارقام ثبت شده در سال جاری ۲۳ درصد بالاتر است. همچنین معاملات کنجاله سویا برای تحویل در ماه جولای نیز در مقایسه با ماه گذشته میلادی ۲۸ درصد رشد داشته که نسبت به سطوح سال جاری میلادی ۳۳درصد بالاتر است. معاملات سلف ذرت برای تحویل در ماه جولای تا نزدیک ۵ درصد نسبت به ماه گذشته میلادی رشد داشته است، این در حالی است که معاملات گندم با اندکی افت همراه بوده است.

براساس تخمین وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش تامین و تقاضا برای بازار محصولات کشاورزی جهان؛‌ برآورد می‌شود میزان ذخایر سویا و حبوبات در فصل داخلی ۲۰۱۷-۲۰۱۶ با کمبود همراه شده و ۲۵ درصد پایین‌تر از حجم مورد تقاضا از سوی بازارها باشد. این موضوع می‌تواند محرکی قوی و خبری خوب برای کشاورزان داخلی ایالات‌متحده و نیز فعالان صنعت کشاورزی در سرتاسر جهان که تمایل و توان صادرات محصولات خود به بازارهای آمریکا را دارند، باشد.