عارفه مشایخی: روز گذشته در تالار محصولات پتروشیمی و پالایشی وکیوم باتوم، قیر با گریدهای مختلف و پلی اتیلن‌های بوتادین رابر( PBR) ۱۲۲۰ پلی‌ و ترفتالات نساجی (SUPER BRIGHT ) و آمونیاک‌های گاز و مایع، اسید نیتریک و کلریدریک و تولوئن دی ایزو سیانات (TDI) عرضه شد.

با توجه به اعلامیه عرضه در این روز بیشترین حجم عرضه را وکیوم باتوم با حجم عرضه ۱۲ هزار تن به خود اختصاص داد و گروه قیرها در مجموع عرضه‌ ۳۰۲۰۰ تنی را در اختیار داشتند. بررسی‌های «دنیای اقتصاد» بیانگر این موضوع است که با توجه به اینکه گسترش حجم عرضه در تالار بورس کالا را شاهد هستیم اما پراکندگی عرضه‌ها بازار جذابی را در روز گذشته برای خریداران به همراه نداشت. شاعد این مدعا عدم حضور پلیمرهای جذاب بود. البته به‌صورت سنتی عرضه محصولات پلیمری و شیمیایی معمولا در روزهای سه شنبه و چهارشنبه هر هفته به‌صورت منظم صورت می‌گیرد و در روزهای ابتدایی هفته غالب عرضه‌های غیربهین یابی را شاهد هستیم، با این حال روز گذشته شاهد عرضه برخی محصولات پلیمری که در گذشته در ابتدای هفته نیز عرضه می‌شدند نبودیم. بررسی‌های ما حکایت از آن دارد که عرضه‌های محدودی هم که در این روز صورت گرفت با خریداران زیادی همراه نشد و شرایطی رقم خورد که حتی معاملات وارد مچینگ شدند و در آنجا هم استقبالی را شاهد نبودیم.

روز گذشته وکیوم باتوم در مجموع ۹۶۰۳۰ تن تقاضا را به خود اختصاص داد با این حال میزان عرضه به ۲۰ هزار تن هم نرسیدکه این عامل یکی از دلایل عدم توازن در بازار بود. کارشناسان بازار معتقدند دو عامل در شرایط کنونی بر بازار قیر و وکیوم باتوم موثر است؛ نخست اعتبارات عمرانی جدید که دولت و شهرداری‌ها دریافت می‌کنند و به کار خواهند گرفت و موضوع دیگر فرا رسیدن فصل گرما و افزایش تقاضای قیر است. در مورد گوگرد گرانوله هم این موضوع صادق است؛ با اینکه تقاضای این کالا ۱۰۲۰ تن بود اما بیش از ۳۰۰ تن از این محصول عرضه نشد. قیمت متوسط برای وکیوم باتوم پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندر عباس و گوگرد گرانوله به ترتیب ۴۸۷۴، ۲۱۴۳و ۵۳۰۴ ریال بر هر کیلو است.

به رغم عدم عرضه‌های متنوع از محصولات پتروشیمی در روز گذشته با این حال قیمت‌های بازار داخل جهت‌گیری مثبت قیمت‌ها را نشان می‌دهد؛ چراکه سیگنال حضور خریداران و افزایش تقاضا به بازار ارسال شده است و این شرایط در اولین روز هفته پیام یک هفته خوب را برای بورس کالا نوید می‌دهد و با نگاهی خوشبینانه انتظار حجم تقاضای بالا را در معاملات هفته پیش رو داریم.با توجه به بهای نفت در بازارهای جهانی و دیگر فاکتورها پیش بینی می‌شود که قیمت‌ها ی محصولات پتروشیمی ثباتی شکننده را تجربه کنند یا نوسانات محدودی را به ثبت برسانند هر چند که نوسان قیمت مواد اولیه صنایع پتروشیمی در اقصی نقاط جهان به تبعیت از کاهش محدود قیمت نفت حالتی نزولی به خود گرفته است.