پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا): در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶ ایران بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده آهن اسفنجی دنیا بود. این در حالی است که میزان تولید آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش داشت.به گزارش «ایفنا» بنا بر گزارش متال اکسپرت، در سه ماه نخست سال ۲۰۱۶، ایران ۷/ ۳ میلیون تن آهن اسفنجی تولید کرد و از هند با ۶/ ۳ میلیون تن تولید پیشی گرفت. قبل از این هند بزرگ‌‌ترین تولید‌کننده آهن اسفنجی جهان بود. هر دو کشور کاهش در تولید آهن اسفنجی داشتند ولی میزان کاهش تولید ایران ۳۰۰ هزار تن و هند ۲/ ۱ میلیون تن بوده است. افزایش واردات فولاد و کاهش تولید داخلی علت اصلی افت در تولید آهن اسفنجی هند بود.کارشناسان نسبت به حفظ مقام اول ایران در تولید آهن اسفنجی تردید دارند. چون معتقدند بهبود چشمگیری در صنعت فولاد ایران در سال جاری مشاهده نخواهد شد. ظاهرا تا سال ۲۰۱۷ بخش‌های مصرف‌کننده فولاد از جمله مسکن و زیرساخت‌ها رشد چشمگیری نخواهند داشت. از این رو تقاضای فولاد برای یک سال دیگر شکننده خواهد بود.از طرف دیگر هند قصد دارد امسال واردات فولاد را ۶۰درصد کاهش دهد و به ۵/ ۴ میلیون تن برساند و این امر به فولادسازان داخلی آن اجازه می‌دهد سهم خود را از بازار پس گیرند.

قیمت قراضه سی‌آی‌اس رو به افزایش

قیمت قراضه سی‌آی‌اس هفته گذشته صعودی بوده و ۱۲ تا ۳۳ دلار در هر تن بالا رفت که در راستای رشد قیمت فولاد در ترکیه بوده است. اوایل هفته قبل قراضه سی‌آی‌اس ۲۸۷ دلار هر تن سی‌اف‌آر ترکیه بود که ۷ دلار رشد هفتگی داشت، ولی تا پایان هفته به ۲۹۸ دلار نیز رسید. به گزارش ایفنا، آخرین قیمت نیز ۳۰۰ تا ۳۰۵ دلار هر تن سی‌اف‌آر ترکیه معادل ۲۸۲ تا ۲۸۳ دلار هر تن فوب بوده است.قراضه آ۳ روسیه به خاور دور نیز فروخته شد که کره جنوبی در ۲۹۷ دلار هر تن سی‌اف‌آر معادل ۲۷۵ تا ۲۸۰ دلار هر تن فوب معامله نمود و قیمت نسبت به خرید‌های قبلی تا ۱۷ دلار بالا رفته بود.

سال ۲۰۱۵ کشور‌های منطقه خاور‌میانه، حوزه خلیج فارس و شمال آفریقا مقصد اصلی صادرات بیلت سی‌آی‌اس بوده‌اند و این روند در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت. البته بین ژانویه تا فوریه ۲۰۱۶ واردات بیلت سی‌آی‌اس به این مناطق کاهش داشته است.کاهش مصرف مقاطع در بازار داخلی سی‌آی‌اس در سال گذشته به عرضه‌کنندگان بیلت سی‌آی‌اس اجازه داد صادرات به منطقه منا را بالا ببرند به‌طوری که با ۱۰ درصد رشد ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تن ثبت شد. بیشترین صادرات از روسیه بود که با ۳۶ درصد رشد ۳/ ۶ میلیون تن ثبت شد. صرفه اقتصادی واردات بیلت باعث شد تولید‌کنندگان فولاد منطقه منا تمایل بیشتری به واردات بیلت نشان دهند. کاهش هزینه‌ها و افت ارزش ارز‌ها نسبت به دلار آمریکا به عرضه‌کنندگان سی‌آی‌اس قدرت رقابت با محصولات چینی را داد. واردکننده‌های اصلی بیلت سی‌آی‌اس در سال ۲۰۱۵ عبارت بودند از مصر (‌۳۹درصد)، ترکیه ( ۳۷درصد) و عربستان ( ۸ درصد).با آغاز سال ۲۰۱۶ همچنان منطقه منا خریدار اصلی بیلت سی‌آی‌اس باقی ماند و ۷۰ درصد فروش بیلت سی‌آی‌اس را از آن خود نمود. بزرگ‌ترین امتیاز بیلت سی‌آی‌اس در شرایط پر نوسان فعلی زمان تحویل کوتاه تر آن است.