بازار فولاد در هفته گذشته شرایط متناسبی نداشت و نوسان شدیدی را در قیمت‌ها شاهد بودیم هرچند که جهت‌گیری کلی آن کاهشی بود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی فولاد (ایفنا)، قیمت بیلت در هفته گذشته روند نزولی شدیدی را تجربه کرد؛ روز یکشنبه قیمت بیلت تب و تاب هیجانی خود را پشت سر‌گذاشت و تا هر کیلو ۱۴۹۰ تومان هم رسید که عملا ۵۰ تومان نسبت به هفته قبل کاهش قیمت نشان می‌داد. با عرضه‌های فولاد خوزستان در روز دوشنبه قیمت این کالا در بورس تثبیت شد و همین امر باعث شد تا روند نزولی قیمت تا آخر هفته ادامه یابد. در پایان هفته قیمت بیلت سایز ۱۲۵ میلی‌متر طول ۶متر که بیشتر مورد مصرف میلگرد A۲، نبشی و ناودانی است به ۱۳۸۰ تومان و سایز ۱۵۰ میلی‌متر به ۱۴۶۰ تا ۱۴۷۰ تومان رسید. افت قیمت بیلت باعث کاهش قیمت قراضه شده و همین کاهش قیمت عامل افزایش عرضه قراضه شده است؛ چرا‌که عرضه‌کنندگان ضایعات فلزی نگران کاهش قیمت شده‌اند و به همین دلیل عرضه را بالا برده‌اند. از طرف دیگر میلگردهایی که در اواخر اسفند و اوایل فروردین در قیمت‌های پایین خریداری شده به بازار عرضه شده و همین موضوع باعث کاهش تقاضای بیلت شده است، چون دیگر خریداران بیلت نمی‌توانند میلگرد را در قیمت‌های گذشته به فروش برسانند. اکثر دست‌اندرکاران انتظار دارند قیمت بیلت در همین حدود ثابت بماند و با توجه به روند صادرات بیلت تغییری در قیمت حداقل تا یک ماه آینده دیده نمی‌شود.

مقاطع در بازار داخلی

قیمت مقاطع روند نزولی داشت. از روز شنبه این روند شروع شد و تا پایان هفته ادامه یافت. میانگین قیمت میلگرد سایز ۱۴ تا ۲۵ روز شنبه در اصفهان ۱۷۳۱۷ ریال بود، ولی در پایان هفته به ۱۶۲۵۰ ریال رسید. متوسط قیمت تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ اول هفته در اصفهان ۱۶۹۶۷ ریال بود که در پایان هفته به ۱۶۳۰۰ ریال رسید. دیگر مقاطع مثل نبشی و ناودانی هم به همین نسبت افت قیمت را تجربه کردند. چند دلیل برای این نزول قیمت وجود دارد:

۱- این کاهش قیمت قابل پیش بینی بود و و انتظار آن می‌رفت، چون قیمت‌ها خیلی افزایش یافته بود به همین دلیل خریداران از بازار عقب نشستند.

۲- عرضه میلگردهای انباری که در قیمت پایین خریداری شده بود، به بازار روانه شد و همین امر باعث کاهش قیمت مقاطع شد.

۳- عدم وجود تقاضای موثر؛ با توجه به عدم ابلاغ بودجه سال ۹۵، هیچ پرداختی و هیچ طرحی از طرف دولت صورت نگرفته است در نتیجه تقاضای واقعی در طول یک‌ماه‌و‌نیم گذشته در بازار نبوده است و هر آنچه بوده بیشتر سفته بازی توسط دلال‌ها و بنکدارها بوده است. در نتیجه با به هم خوردن این تعادل قیمت‌ها به سمت واقعی شدن پیش می‌رود. حباب قیمت مقاطع که عملا در خلال سه هفته کاری به اوج خود رسیده بود در خلال یک هفته فروکش کرد. اکثر دست‌اندرکاران پیش بینی می‌کنند با توجه به قیمت بیلت قیمت متوسط میلگرد به ۱۵۲۰ تا ۱۶۰۰ تومان تنزل کند که این قیمت هنوز ۲۰ درصد از حداقل قیمت‌های سال گذشته بالاتر است.

بازار ورق

قیمت ورق گرم ضخامت ۲ میلی‌متر رول در انزلی روز شنبه هر کیلو ۱۹۳۵۰ ریال و در بندر امام خمینی ۱۸۸۰۰ ریال اعلام می‌شد. قیمت این کالا تا پایان هفته ثابت ماند و تغییر چشمگیری هم نداشت. عده‌ای انتظار افزایش قیمت این کالا را تا مرز ۲۱۰۰ تومان هر کیلو دارند. استدلال آنها این است که آخرین پارتی‌های این کالا از چین در قیمت ۴۸۰ دلار هر تن خریداری شده است و از آن به بعد خریدی صورت نگرفته در نتیجه در ۲۰ روز آینده باید انتظار افزایش قیمت داشت. عده‌ای دیگر اعتقاد دارند که قیمت فعلی اوج قیمت ورق ۲ میلی‌متر است و احتمال افزایش آن بسیار ضعیف است چون بازار لوله و پروفیل پذیرای آن نیست. از طرف دیگر دولت مصمم است که قیمت این کالا را همچنان پایین نگه دارد به همین دلیل در روز دوشنبه مبارکه موفق شد بیش از ۷۸۰۰ تن ورق گرم کلاس C را در قیمت پایه ۱۴۵۴۱ ریال بفروشد که با مالیات برارزش افزوده حداقل قیمت آن ۱۵۸۵۰ ریال خواهد بود. این قیمت با قیمت محصولات وارداتی فاصله بسیاری دارد و به حفظ بازار کمک می‌کند.قیمت ورق‌های گرم ضخامت ۳۰ میلی‌متر به بالا تمایل به افزایش داشت و تا آخر هفته هر کیلو ۵۰۰ ریال افزایش یافت؛ این در حالی بود که قیمت ورق اکسین و کاویان تمایل به افزایش داشت و تا آخر هفته بین ۲۰ تا ۷۰ تومان هر کیلو بالا رفت.