پیشرفت مذاکرات آلومینیومی با شرکت‌های هندی، استرالیایی و چینی

گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: بر اساس سند چشم‌انداز ۱۴۰۴ تولید شمش آلومینیوم کشور باید به رقم ۵/ ۱ میلیون تن برسد، اکنون شمش تولیدی سه واحد اصلی در این بخش حدود ۳۵۰ هزار تن است. مهدی کرباسیان به مناسبت چهارمین همایش بین‌المللی آلومینیوم ایران که در ۲۲ و ۲۳ اردیبهشت سال جاری در تهران برگزار می‌شود در جمع خبرنگاران گفت: امروز ذخایر گاز کشور موجب شده است ایران در جایگاه نخست یا دوم جهانی در این حوزه قرار گیرد و این منبع انرژی امکان تولید و فرآوری مواد معدنی از جمله آلومینیوم را فراهم کرده که مانع از خام‌فروشی خواهد شد. وی افزود: فرآوری مواد خام معدنی و بهره‌گیری از بالاترین ارزش افزوده به‌عنوان سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و اکنون آلومینیوم رقیب جدی برای فولاد در خودروسازی شده است.

وی اظهار کرد: تولید فعلی آلومینیوم کشور کافی نیست و رایزنی‌های علمی در همایش‌های بین‌المللی زمینه‌ای برای دستیابی به فناوری‌های روز و بهره‌گیری از آخرین یافته‌های جهانی در این بخش است. رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: تمدید قرارداد معدن بوکسیت گینه برای دوره ۲۵ ساله با دولت این کشور از اقدام‌های سال گذشته بود که قرار است مشاور اروپایی آن تا پایان تابستان ۱۳۹۵ گزارش فنی و مالی این پروژه را به ایمیدرو ارائه کند تا سرمایه‌گذار بین‌المللی شناسایی و کار اجرایی شود. به گفته وی، همچنین شرکت نالکو دارنده بزرگ‌ترین کارخانه آلومینیوم‌سازی هند در مذاکراتی که در تهران صورت گرفت، پذیرفت در قالب یک تیم ۶ نفره ایرانی و هندی شیوه‌های سرمایه‌گذاری برای دوره ۲۰ ساله شناسایی و اجرا شود. کرباسیان خاطرنشان کرد: مذاکراتی با دو شرکت استرالیایی به منظور واردات بوکسیت و تولید آلومینیوم صورت گرفته است که انتظار می‌رود در این زمینه توافق لازم انجام شود.

وی پروژه تولید ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم با شرکت چینی NFCبه روش بهره‌گیری از تولید (BOT‌ساخت، بهره‌برداری و انتقال) در خراسان شمالی را از دیگر پروژه‌های در دست اقدام شرکت ایمیدرو اعلام کرد. به گفته رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، ایجاد یک واحد ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار تنی تولید شمش آلومینیوم با طرف ایتالیایی در حال مذاکره است که اگر نهایی شود، امسال فعالیت اجرایی آن آغاز خواهد شد.رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به سفر روز دوشنبه رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی به ایران نیزافزود: یادداشت تفاهمی بین ایمیدرو و کره جنوبی در حال امضاء است که براساس آن قرار است یک میلیارد یورو برای همکاری در حوزه‌های جدید فناوری استفاده از سنگ آهن در فولاد هزینه شود که بتوانیم با این فناوری جدید با حذف کنسانتره و گندله به‌طور مستقیم از سنگ‌آهن و زغال‌سنگ فولاد تولید کنیم.

وی همچنین درباره‌ افزایش چشمگیر قیمت فولاد و اعتراض برخی صنایع پایین‌دستی برای تهیه این محصول ادامه داد: به‌طور کلی در بخش فولاد کاهش قیمت تمام شده یکی از سیاست‌های اصلی واحد‌های تولیدی است، اما همان‌طور که مشاهده شد قیمت فولاد و سنگ آهن در ماه اخیر در بازارهای جهانی کمی صعودی شد. کرباسیان افزود: به همین دلیل دولت سعی کرد با سیاست‌های تعرفه‌ای از ذخایر میلیون تنی فولاد که در انبارها انباشت شده بود حمایت کرده و در پی این تصمیم برخی از این کالاها نیز به سمت فروش رفتند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته چهار میلیون و ۱۰۰ هزار تن فولاد از کشور صادر شد، اظهار کرد: به دلیل تاخیر در تصمیم‌گیری برای اصلاح تعرفه فولاد،بیش از ۲ میلیون تن فولاد وارد کشور شد که حداقل یک میلیون تن آن در داخل کشور قابل تولید بود. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران درباره‌ گله‌مندی خودروسازان و سایر صنایع نیز اظهار کرد: قرار است دوشنبه این هفته جلسه‌ای برای رسیدگی به این موضوع برگزار شود که براین اساس هر آنچه که از محصولات فولادی در داخل کشور تولید نمی‌شود خط تولید آن اصلاح شده و تولید‌کنندگان ایرانی بتوانند آن را تولید کنند؛ بدیهی است که اگر این کار انجام نشود محدودیت برای فولاد‌هایی که در کشور تولید نمی‌شود کمتر خواهد شد.مدیر عامل شرکت آلومینیوم ایران نیز در این نشست گفت: تفاوت چهارمین کنفرانس بین‌المللی آلومینیوم ایران با دیگر کنفرانس‌ها در منطقه این است که علاوه بر جنبه تجاری وبازرگانی از ویژگی علمی نیر برخوردار است.

پورعطار با بیان اینکه ۱۲ مقاله از سوی شرکت ایرالکو به این کنفرانس ارائه شده است، خاطرنشان کرد: از این تعداد، ۷ مقاله پذیرفته شده که به‌صورت شفاهی ارائه خواهد شد.وی تاکید کرد: صنعت آلومینیوم بهترین راه برون رفت از وضع موجود است که می‌توان با استفاده از آن انرژی گاز را به جامد تبدیل کرد.مدیر عامل آلومینیوم ایران (ایرالکو) افزود: از ۳۰ فاز عسلویه تنها با دو فاز می‌توان به ۵ میلیون تن آلومینیوم دست یافت.

وی با بیان اینکه آلومینیوم فلزی است که زنگ نمی‌زند، تصریح کرد: این فلزهمچنین سازگار با محیط‌زیست است و از این رو صنعت سبز شناخته شده است. پورعطار خاطرنشان کرد: از زمان تصدی‌گری این مجموعه به علت شفاف کردن محیط بازرگانی و بین‌المللی و رفتن به سوی قرار دادهای بین‌المللی در ۶ ماه‌دوم سال ۹۴ قیمت تمام شده در این مجموعه کاهش یافت و ظرفیت تولید نه تنها جبران شد حتی از برنامه پیش‌بینی شده نیز جلوتر است.

به گفته وی، این مجموعه هم اکنون در حال برچیدن خطوط قدیمی و همچنین بهینه و نوسازی خطوط است به گونه‌ای که خط ۳ تولید تا پایان سال جاری نوسازی خواهد شد و همچنین خطوط ۴ و ۵ نیز تا ماه آینده نوسازی و برای بازدید آماده خواهد شد.مدیرعامل ایرالکو افزود: سه پروژه اصلی از سایت کنونی خارج شده و قرار است پروژه‌های توسعه‌ای به سایت خیر آباد منتقل شوند.وی همچنین تصریح کرد: خط تولید‌ آند مجموعه، هم‌اکنون در محل کارخانه قرار دارد، اما درصدد هستیم که خطوط جدید آندسازی را به سایت خیر آباد منتقل کرده و خط آندسازی فعلی را نگه داشته و تبدیل به موزه کنیم.منصور سلطانیه دبیر چهارمین همایش بین‌المللی آلومینیوم ایران نیز در این نشست اظهار کرد: برای شرکت در این همایش ۱۲۰ مقاله داخلی و ۲۰ مقاله خارجی در مدت دو روز برگزاری همایش ارائه خواهد شد.

وی برپایی نمایشگاهی از صنعت آلومینیوم در حاشیه این همایش را یادآور شد و گفت: تاکنون کشورهای آلمان، چین، فرانسه، ایتالیا، روسیه، عمان، ترکیه و اسپانیا نسبت به تامین غرفه در نمایشگاه اقدام کرده‌اند.