رونمایی از نخستین شمش عناصر نادر خاکی ایران
گروه بنگاه‌ها- زهرا مسافر: مراسم رونمایی از نخستین شمش عناصر نادر خاکی ایران،‌ با حضور معاونان رئیس‌جمهوری و رئیس هیات عامل ایمیدرو برگزار شد. در این مراسم که در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران برگزار شد،‌ سورنا ستاری و علی‌اکبر صالحی معاونان رئیس‌جمهوری و مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل ایمیدرو و همچنین استاندار البرز حضور داشتند و ‌از نخستین شمش عناصر نادر خاکی ایران رونمایی شد. مهدی کرباسیان، رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در مراسم افتتاح استحصال شمش عناصر نادر خاکی در مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران وابسته به سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: امروز تولید این شمش گامی‌ در مسیر خودکفایی، اقتصاد مقاومتی و سربلندی کشور است.

وی افزود: محصول یاد شده با عنوان شمش میش متال (Misch metal)، از ترکیب چهار عنصر نادر خاکی شامل سریم، لانتانیوم، نئودینیوم و ایتریم با بیشترین میزان، تشکیل شده است که مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران با همکاری مسوولان طرح عناصر نادر خاکی (وابسته به ایمیدرو)، پس از ۶ ماه تلاش، موفق به دستیابی دانش فنی استحصال عناصر نادر خاکی شد و توانست از مواد معدنی استخراج شده از معادن منطقه ایران مرکزی، نخستین شمش از عناصر نادر خاکی را با عیار ۹۹ درصد تولید کند. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران تصریح کرد: مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران از لحاظ منطقه‌ای اهمیت بسزایی دارد و اکنون با اتصال به مراکز مشابه در آفریقای جنوبی و استرالیا می‌تواند گام‌های بزرگی بردارد.

وی با بیان اینکه این مرکز برای همکاری با بخش خصوصی آمادگی دارد، افزود: ایجاد واحد صنعتی تولید شمش آنتیموان از اقدامات ارزشمند این مرکز بود که اکنون در منطقه «سفید آبه» سیستان و بلوچستان به بهره‌برداری رسیده است. رئیس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، برپایی دوره‌های آموزشی برای کارشناسان و متخصصان معدنی کشورهای عضو اکو در دو سال گذشته را یادآور شد و افزود: اکنون برنامه راه‌اندازی مرکز مشابه در افغانستان پیش‌بینی شده که با سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت در این هفته به این کشور در دستور کار قرار می‌گیرد. به گفته وی، امروز یک تن سنگ‌آهن در معاملات بین‌المللی ۳۰ تا ۴۰ دلار فروخته می‌شود، اما یک کیلوگرم عناصر نادرخاکی حداقل ۴۵ تا ۵۰ دلار ارزش دارد و به این ترتیب اهمیت فعالیت در این بخش آشکار می‌شود.

کرباسیان ابراز امیدواری کرد: دولت در بعضی از حوزه‌ها که دارای ریسک بالایی است، از فعالان و بهره‌برداران معدنی حمایت لازم را انجام دهد و ایمیدرو نیز برای فعالیت در حوزه‌های اقتصادی دانش‌بنیان آمادگی همکاری دارد. براساس فعالیت‌های اکتشافی صورت گرفته، میزان ذخایر معدنی کشور ۵۷ میلیارد تن است که ۳۷ میلیارد تن آن قطعی و بقیه احتمالی است و ارزش ذخایر قطعی اکتشافی بیش از ۷۷۰ میلیارد دلار برآورد شده که با توسعه فعالیت‌های اکتشافی انتظار می‌رود میزان ذخایر مربوطه حداقل دو تا سه برابر افزایش پیدا کند. علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی‌کشور نیز در این مراسم گفت: ایران یک کشور استراتژیک است و قلب تپنده جهان به‌شمار می‌رود و دنیا نمی‌تواند به هیچ عنوان از چنین کشوری صرف‌نظر کند.

وی با اشاره به مرکز پژوهشی ایمیدرو افزود: بعضی‌ها این تفکر را القا کرده‌اند که فناوری هسته‌ای فقط «سانتریفیوژ و بمب» است در حالی که موارد استفاده این بخش در بهداشت و صنعت نیز فراوان است که نمونه آن همین پژوهشگاهی است که امروز در آن هستیم و من امیدوارم همکاری ما با مراکز علمی‌ و پژوهشی کشور بیش از این شود. به گفته وی، مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی در آینده قدم‌های بلندی بر خواهد داشت و مطمئن باشید این ملت امروز در سکوی پرتاب قرار گرفته و ما آماده یک جهش اقتصادی، علمی ‌و دیپلماتیک هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی‌کشور با اشاره به شرایط سیاسی منطقه گفت: با اجرایی شدن برجام، فضای باز اقتصادی و جهانی برای ما به وجود آمد، حال آنکه ما تا قبل از برجام فقط به‌صورت ناقص با روسیه کار می‌کردیم، اما اکنون با سیل درخواست‌های همکاری از کشورهای خارجی روبه‌رو هستیم. وی افزود: جلسه‌ای درخصوص درخواست یک کشور که شدیدا به دنبال همکاری با ما هستند داشتیم و جالب اینجا است که ما به این کشور اعلام کرده‌ایم، فعلا به دنبال گسترش همکاری با آنها نیستیم اما آنها باز اصرار دارند و حتی اعلام کرده‌اند که حاضرند طرح‌های ما را به‌طور کامل فاینانس کنند. سورنا ستاری معاون رئیس‌جمهوری نیز در مراسم رونمایی از شمش عناصر نادر خاکی، با اشاره به خام‌فروشی مواد معدنی در کشور گفت: دیگر با فروش نفت خام نمی‌توانیم کشور را اداره کنیم، زیرا توقعات مردم و سطح رفاه به اندازه‌ای بالا رفته که نفت گران نیز نمی‌تواند کفاف هزینه‌های کشور را بدهد. وی افزود: با صادرات سنگ آهن نیز نمی‌توانیم اشتغال ایجاد کنیم و برای چنین جمعیتی با این سطح علمی‌ نمی‌توان با فروش مواد خام اشتغال ایجاد کرد پس باید در سطح فرآوری و فناوری کار کنیم تا جوانان و فارغ‌التحصیلان کشورمان را به کار مشغول کنیم.

معاون علمی‌ و فناوری رئیس‌جمهور تصریح کرد: سال گذشته شرکت فیس‌بوک، اپلیکیشن واتس آپ را ۲۱ میلیارد دلار خرید که برابر فروش نفت ما آن هم به قیمت بشکه‌ای ۵۰ دلار است، این در حالی است که واتس آپ فقط ۴۲ نفر کارمند دارد. وی خاطرنشان کرد: نباید به منابع خودمان به چشم سرمایه نگاه کنیم، بلکه باید کوشش کنیم تا بتوانیم به این فناوری برسیم که چه کارهایی می‌توان با آنها انجام داد. در اقتصاد دانش‌بنیان خام‌فروشی منفور است. ما باید ارزش افزوده ایجاد کنیم و سپس کالا را صادر کنیم. وی گفت: وظیفه ما این است که به این امر کمک کنیم و تمام توان خود را برای کمک به فعالیت این مرکز پژوهشی به کار ‌گیریم. ما با این تفکر که منابع زیر خاک سرمایه است باید خداحافظی کنیم، منابع ما روی خاک هستند که شامل پژوهشکده‌ها و دانشمندان ما می‌شوند. مرکز تحقیقات فرآوری مواد معدنی ایران حدود ۷۰ کیلومتری محور تهران- کرج- قزوین در شهرک کاوش واقع شده است.