حذف تعرفه واردات ورق تعادل بازار را به هم می‌زند

آزاده حسینی

محصول ورق فولادی از جمله محصولاتی است که در بین کالاهای فلزی به دلیل کاربرد بالایی که دارد، متقاضیان زیادی دارد. این محصول در صنایع خودروسازی، لوازم‌خانگی، لوله و پروفیل و... کارآیی دارد. چندی پیش طرحی مبنی‌بر حذف شدن تعرفه واردات محصول ورق گرم از سوی کمیسیون ماده یک مصوب شد که تولیدکنندگان محصولات ورق همه با هم یک‌صدا خواستار جلوگیری از ابلاغ و تصویب نهایی این ماده شدند و دلیل آن را نیز اشباع بازار ورق فولادی در صورت واردات اعلام کردند و دلیل تصویب چنین پیشنهادی از سوی کمیسیون ماده یک مجلس را جو مسمومی دانستند که برخی از سودجویان برای رسیدن به سودهای کلان از راه واردات ایجاد کردند. از سوی دیگر تولیدکنندگان عمدتا میزان تولید را بیشتر از حجم تقاضا اعلام کردند، از همین روی روزنامه دنیای‌اقتصاد گفت‌وگویی را با تولیدکنندگان بخش‌خصوصی تولیدکننده انواع ورق ترتیب داده که متن زیر مشروح گفت‌وگو با علی اصغر گنجیان، عضو هیات‌مدیره فولاد گیلان و مدیرعامل فولاد کاویان ترتیب است:

شما با حذف شدن تعرفه واردات ورق گرم موافق هستید؟

خیر، حذف شدن تعرفه واردات ورق گرم در این شرایط که بازار متعادل شده و موجودی ورق گرم در انبار کارخانه‌ها و بازار بالا است صحیح نیست.

مطمئنا شما به عنوان تولیدکننده ورق گرم در بازار داخل نباید از این طرح راضی باشید، اما توضیحات قانع‌کننده‌ای دارید؟

بله، مجتمع فولاد گیلان با ظرفیت تولید سالانه بالغ‌بر ۲میلیون و ۵۰۰هزار تن ورق‌های فولادی با ضخامت ۵/۱ الی ۱۷ میلی‌متر به میزان ۲میلیون تن مصرف در کارخانه‌های لوله و پروفیل (در صورت تقاضا می‌توان کل تولیدات را شامل شود) و تولید ورق‌های سرد نورد شده با ضخامت ۱۷/۰ الی ۴میلیمتر با ظرفیت تولیدی ۵۰۰هزار تن جهت مصرف در بدنه اتومبیل و لوازم خانگی و... است.

همچنین ظرفیت تولید سالانه فولاد کاویان نیز ۸۳۰هزارتن در سال بوده که شامل انواع ورق‌های سنگین فولادی به صورت پلیت با ضخامت ۸ الی ۲۰میلیمتر و اسلب‌های نازک با ضخامت ۴۰ الی ۸۰میلیمتر است که موارد مصرف آن در لوله‌سازی، سازه‌های فلزی، پل‌سازی، مخزن‌سازی، واگن‌سازی، صفحه ستون و... است. این مقدمه را گفتم که تاکید کنم گروه کارخانه‌های ما توان تولید بیش از این را نیز دارند اما به دلیل اینکه تقاضایی در بازار موجود نیست حجم تولیداتمان را افزایش ندادیم.

یعنی منظور شما این است که در حال حاضر تقاضا به حد نیاز است و احتیاجی به واردات نیست؟

من نیاز به واردات را کتمان نمی‌کنم اما در حال حاضر تقاضا با میزان موجودی بازار برابری می‌کند و در صورت برداشتن تعرفه این تعادل مطمئنا به هم خواهد خورد و بازار پر از محصولات وارداتی می‌شود و تولیدکنندگان متضرر می‌شوند.

چند کارخانه در کشور ورق تولید می‌کنند و حجم تولیدات کل ورق در سال چقدر است؟

فولاد مبارکه بیشترین حجم تولید و ورق را دارد که در سال به حدود ۵/۴میلیون تن می‌رسد همچنین نورد و لوله اهواز و فولاد گیلان و فولاد کاویان نیز از جمله تولیدکنندگان محصول ورق هستند و حجم تولیدات ورق در سال به حدود ۸میلیون تن می‌رسد.

اما حذف شدن تعرفه واردات ورق درخواستی بود که مدیر عامل فولاد مبارکه که خود یکی از تولیدکنندگان بزرگ ورق فولادی است، مطرح کرده؟

بله اما این درخواست در شرایطی مطرح شده بود که تولیدکنندگان تحت فشار بودند اما الان مشکلات حل شده البته آن زمان هم مشکل حادی نبود اما مصرف‌کنندگان ورق فولادی که عمدتا تولیدکنندگان لوله و پروفیل هستند فولاد مبارکه را تحت‌فشار قرار داده بودند در صورتی که بعد از آن ما هیچ گونه تقاضایی از سوی تولیدکنندگان لوله و پروفیل نداشتیم، این نکته را هم باید مدنظر قرار داد که فولاد مبارکه در نهایت دولتی است ولی گروه کارخانه‌های فولاد گیلان و کاویان که متعلق به بخش‌خصوصی هستند در صورت حذف شدن تعرفه متضرر می‌شوند.

آقای گنجیان آیا میزان دقیقی از مصرف ورق در بازار وجود دارد؟

بله میزان مصرف ظاهری ورق در سال ۸۲ معادل ۴میلیون و ۳۳۹هزار و ۱۶۴تن، در سال ۸۳ معادل ۴میلیون و ۹۹۲هزار و ۳۹۶تن و در سال ۸۴معادل ۵میلیون و ۷۲۳هزار و ۱۷۱تن بود و تولید ورق گرم در بهار امسال معادل یک میلیون ۱۳۹هزار تن بود که نسبت به مدت مشابه کمتر بوده است.

همچنین در سال ۱۳۸۵نیز میزان مصرف ظاهری محصولات نورد گرم شده معادل ۵میلیون و ۶۰۰هزار و ۹۵۶تن بود.

در حال حاضر اختلاف قیمت ورق گرم در بازار‌های داخل و بازارهای جهانی چطور است؟

در حال حاضر قیمت ورق گرم در بازارهای جهانی ۶۳۰دلار و قیمت اسلب ۵۸۰دلار است که به علاوه‌ هزینه‌های گمرکی و حمل‌و‌نقل و ... در نهایت هر کیلو اسلب ۵هزار و ۷۱۶ریال و ورق هر کیلو ۶هزار و ۵۵۲ریال می‌شود. این در حالی است که قیمت تمام‌شده محصول ورق برای تولیدکننده داخل هر کیلو معادل ۶هزار و ۵۱۶ریال است.

نرخ فروش محصول ورق گرم شما در بازار چقدر است؟

میانگین نرخ فروش کیلوی ۶هزار و ۷۰۰ریال است، با محاسبه نرخ تمام‌شده محصول وارداتی و تولید داخل متوجه می‌شوید که سود تولیدکنندگان بسیار معقول است و در این شرایط واردات توجیه اقتصادی ندارد این در حالی است که تولیدکنندگان لوله و پروفیل که مصرف‌کنندگان محصول ورق بطوریکه میانگین فروش هر کیلو لوله و پروفیل معادل ۸هزار و یکصد ریال است هستند و دردسر کمتری برای تولید دارند اما باز هم قانع نیستند و تمایل دارند از طریق حذف شدن تعرفه گمرکی از راه واردات ورق هم سود ببرند.

شما خودتان عضو سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل هستید پس چطور مدافع منافع آنها نیستید؟

به نکته خوبی اشاره کردید گروه کارخانه‌های نورد و لوله سمنان با تولید سالانه یک میلیون و ۲۵۰هزار تن انواع لوله‌های صنعتی آب و فاضلاب تا قطر ۴۰میلی‌متر و پروفیل‌های ساختمانی و ورق گالوانیزه تا ضمانت ۵میلی‌متر عضو سندیکای تولیدکنندگان لوله و پروفیل است اما واقعا مشکلی به لحاظ تهیه مواد اولیه برای خط تولید ندارد.