دولت وضعیت صادرات آهن‌آلات را روشن کند

گروه بورس- بیتا احمدی: دولت تکلیف صادرات آهن‌آلات ساخت داخل را مشخص کند.

علی‌اکبر کریمی، مدیرعامل تعاونی تهیه و توزیع آهن‌آلات اصفهان با بیان این مطلب گفت: دولت باید در جهت تنظیم بازار آهن‌آلات قدم‌‌‌‌های مثبتی بردارد، چرا که برخی شرکت‌ها اجازه پیدا کرده‌اند محصولات تیرآهن خود را صادر کنند و بدین وسیله نقدینگی خود را تامین کنند اما این امکان برای تمامی شرکت‌ها فراهم نیست.

وی افزود: در شرایطی که واردات بی‌رویه از یک سو به فروشنده‌ها و توزیع‌کننده‌های میلگرد و تیرآهن فشار وارد کرده و محصولات چینی در بازار به وفور یافت می‌شود، چرا دولت نسبت به تنظیم بازار واردات و صادرات محصولات آهنی کاری انجام نمی‌دهد. کریمی خاطرنشان کرد: دولت در جهت حمایت و حفظ تولیدات داخلی باید نسبت به تنظیم واردات و صادرات اقدام اساسی انجام دهد وگرنه سرمایه‌گذاران این بخش بیش از این متضرر شده و شاید دیگر در این بخش سرمایه‌گذاری نکنند.

مدیرعامل تهیه و توزیع آهن‌آلات اصفهان با اشاره به رکود حاکم بر بازار میلگرد و تیرآهن گفت: مسوولان اذعان می‌دارند که ثبات قیمت‌ها بر بازار آهن‌آلات حاکم است اما از اردیبهشت ماه سال جاری بدین طرف ثبات قیمت نبود بلکه رکود قیمت بود.

وی افزود: با شرایطی که در بازار حاکم است سرمایه‌گذاران بیش از پیش نسبت به سرمایه‌گذاری در این بخش دلسرد شده و راهی بازارهای دیگر می‌شوند زیرا سرمایه‌گذار برای کسب سود مبادرت به سرمایه‌گذاری می‌کند و باید شرایطی فراهم شود تا آنان را در این بازار نگه داشت.

کریمی با اشاره به کیفیت بالای محصولات ساخت داخل افزود: با صادرات محصولات آهنی در بازارهای خارجی بخشی از نقدینگی کارخانه‌ها مرتفع خواهد شد اما باید شرایطی فراهم شود تا این امکان برای تمامی شرکت‌ها باشد نه این که تنها یک شرکت از چنین حقی برخوردار شود.

وی تصریح کرد: پایین آوردن بیش از اندازه قیمت‌ها نه تنها نقدینگی را برای فروشنده‌ها جبران نمی‌کند بلکه در طولانی مدت به رکود دامن می‌زند.

کریمی با اشاره به نزدیک شدن ماه مبارک رمضان گفت: در ماه رمضان معاملات بورس با افت بیشتری مواجه می‌شود و به همین دلیل دولت باید از توزیع‌کننده‌ها حمایت کند.

وی ادامه داد: باید این اجازه را پیدا کنیم تا در شرایط رکود از طریق صادرات‌ زیان وارده را جبران کنیم اما متاسفانه به دلیل ممنوع شدن صادرات این امکان را نداریم.

وی افزود: تابستان سال گذشته به دلیل رشد بی‌رویه قیمت‌ها در بازار داخل قرار شد تا صادرات تیرآهن متوقف شود که این روند یعنی توقف صادرات با وجود رکود بازار به امسال هم سرایت کرد.

کریمی اظهار داشت: در این شرایط دولت باید به فکر فعالان بازار آهن هم باشد محدودیت صادرات آهن‌آلات را از بین ببرد. وی با اشاره به اینکه دولت باید ریسک سرمایه‌گذار‌ها را پایین بیارود. گفت:‌ ما نیاز به تثبیت بازار داریم در شرایطی که قیمت‌ها ۳۰ الی ۴۰تومان نوسان دارد و رو به کاهش است نمی‌توانیم خرید کنیم.

وی افزود: قراردادهای آتی نیز که قرار است به زودی در بورس کالا عرضه شود باید در میان سرمایه‌گذاران جا بیافتد، اجرایی شود و تبعات مثبت آن برای فعالان بازار مشخص شود.وی خاطرنشان کرد: درواقع سرمایه‌گذار باید بپذیرد چنین قراردادهایی سود را تضمین می‌کند.