پیش‌بینی کاهش صادرات چین

مرکز خدمات فولاد ایران- قائم‌مقام بورس شانگهای اعلام کرد صادرات فولاد چین در خلال نیمه دوم سال ۲۰۰۷ کاهش خواهد یافت.

علت این امر کنترل‌های اقتصادی دولت و سیاست تعادل عرضه و تقاضا است. وی خاطرنشان کرد تولیدکنندگان فولاد باید سعی در تعدیل مازاد عرضه کنند. علت کاهش صادرات از یکسو افزایش هزینه‌های تولید است که بیشتر ناشی از حذف سوبسید‌ها و عوارض وضع شده است. این امر باعث کاهش سود ناشی از صادرات است.

صادرات فولاد خام چین در خلال ژانویه تا جولای ۲۰۰۷ بیش از ۳۰‌میلیون تن بوده است.

اما پیش‌بینی می‌شود که در نیمه دوم سال با ۶۰‌درصد کاهش به ۲۴/۱۲‌میلیون تن برسد.

با این حال اگر صادرات چین بین ۴۰ تا ۵۰‌درصد در نیمه دوم سال کاهش یابد، باز هم جمع صادرات نسبت به سال قبل ۲۰‌درصد رشد نشان می‌دهد. چنانچه تولیدکنندگان تولیدات خود را در نیمه دوم سال کاهش ندهند، بازار داخلی با افزایش موجودی روبه‌رو خواهد بود و قیمت‌ها به شدت کاهش خواهد یافت.

البته کاهش صادرات چین باعث افزایش قیمت در سطح جهانی خواهد شد.

افزایش قیمت سنگ‌آهن در هند

مرکز خدمات فولاد ایران- عرضه سنگ‌آهن از استرالیا و ونزوئلا به هندوستان محدود شده است. به همین دلیل عرضه‌کنندگان سنگ‌آهن در هندوستان قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند.

قیمت سنگ‌آهن با خلوص ۵/۶۳‌درصد، ۸۵‌دلار است که ۳دلار افزایش یافته است. همین کالا سی اند اف بنادر هند ۱۱۳ تا ۱۱۵دلار پیشنهاد می‌شود.

قیمت تحویل فوری سنگ‌آهن چین برای همین خلوص ۱۲۸‌دلار و برای خلوص ۵/۶۲‌درصد، ۱۲۰‌دلار است.

افزایش صادرات کلاف گرم چین در نیمسال اول

ایران سینا- در نیمه اول سال‌جاری صادرات کلاف گرم چین نسبت به سال قبل با ۷/۷۵‌درصد افزایش به ۸/۸میلیون تن رسید.

در ماه ژوئن صادرات کلاف گرم ۶/۱میلیون تن بود که نسبت به ماه مه تقریبا تغییری نداشت اما ۴/۲۱‌درصد افزایش سالانه نشان می‌داد.

قابل ذکر است تمرکز پکن بر کاهش صادرات در اثر تغییر مالیات بر صادرات محصولات فولادی، صادرکنندگان چین را بر آن داشت که اوایل امسال محموله‌های زیادی را صادر کنند.

همچنانکه صادرات فولاد نیمه نهایی این کشور در نیمه اول امسال ۴/۴میلیون تن بود که ۵/۴۰‌درصد بیشتر از سال قبل است اما در ماه ژوئن صادرات فولاد نیمه‌نهایی با ۶/۲۷‌درصد کاهش سالانه به ۷۵۲۰۷۵ تن رسید که ۲/۲۱‌درصد کمتر از ماه مه است.

صادرات کلاف و صفحه فولادی پوشش دار نیز در ماه ژوئن بالغ بر ۴۴۷۰۷۲ تن شد که ۷/۳‌درصد بیشتر از ماه مه و ۹/۴۰‌درصد بیشتر از سال قبل است.

قابل ذکر است در نیمه اول امسال صادرات فولاد پوشش دار با ۹۴‌درصد افزایش سالانه به ۳/۲میلیون رسید، همچنین در طی شش ماه نخست سال صادرات میلگرد و مفتول فولادی با ۶/۵۲‌درصد رشد سالانه بالغ بر ۹/۳میلیون تن شد و در ماه ژوئن حجم صادرات به ۷۹۱۱۳۴ تن رسید که ۷/۷‌درصد بیشتر از سال قبل و ۹/۱۲‌درصد بیشتر از ماه مه است.

در ماه ژوئن واردات سنگ آهن جین به پایین ترین مقدار رسید که به‌دلیل قیمت جهانی بالای آن و افزایش نرخ حمل و نقل بود. بر طبق آمار رسیده در ماه ژوئن واردات سنگ آهن ۹/۲۶میلیون تن بود که ۲/۶‌درصد کمتر از سال قبل و ۵/۲‌درصد کمتر از ماه مه است.

قابل ذکر است واردات سنگ آهن در نیمه اول امسال بالغ بر ۹/۱۸۷میلیون تن شد که ۳/۱۶‌درصد افزایش سالانه نشان می‌داد.

در ماه ژوئن واردات قراضه آهنی همچنان کم بود. زیرا قیمت بالای آن در جهان خریداران چینی را از خرید منصرف می‌کرد.

در ماه ژوئن واردات قراضه با ۴/۳۶‌درصد کاهش سالانه به ۲۴۶۹۲۱تن رسید و ۹/۱‌درصد بیشتر از ماه می‌شد.

در نیمه اول سال‌جاری واردات قراضه آهنی با ۹/۵‌درصد کاهش به ۶/۱میلیون تن رسید.