دولت جلوی واردات محصولات نهایی را به کشور بگیرد

گروه بورس‌‌فلزات- بیتا احمدی، واردات بی رویه فلزات از کشور چین عمده‌ترین دلیل افت قیمت محصولات فولادی در بازار است. حبیب سرچمی، مدیر فروش شرکت فولاد آذربایجان با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: ازدیاد واردات محصولات فولادی از چین وضعیت بازار داخلی را با رکود مواجه کرده است.

وی افزود: کشور چین محصولات فولادی را با کیفیت و قیمت‌های مختلف عرضه می‌کند، به نظر می‌رسد یکسری از سازمان‌های دولتی، واردات میلگرد از این کشور داشته‌اند که این امر، باعث رکود فروش محصولات داخلی شده است.

سرچمی با اشاره به عرضه کارخانه‌های بزرگ در بورس‌‌فلزات خاطرنشان کرد: اخیرا وضعیت بازار میلگرد در حال بهتر شدن بود که به دلیل تامین نقدینگی ذوب‌آهن اصفهان مبادرت به عرضه زیاد از حد با قیمت پایین کرد و بورس‌‌فلزات دچار شوک شدید شد.

وی اظهار داشت: با شرایط کنونی که بر بازار آهن‌آلات حاکم است شرکت‌های کوچکتر قادر به رقابت با همتاهای بزرگتر نیستند، زیرا قیمت تمام شده مواد اولیه ما بالا است و از یک حدی بیشتر قادر به پایین آوردن قیمت‌ها نیستیم.

وی تصریح کرد: برخلاف ابتدای سال جاری که تورم قیمت میلگرد را داشتیم، روز به روز قیمت‌ها شکسته شد و پایین آمد و با عرضه اخیر ذوب‌آهن اصفهان یک توقف معاملات به بازار میلگرد تحمیل شد.

مدیر فروش فولاد آذربایجان با اشاره به اینکه قیمت‌های ما وابسته به قیمت جهانی میلگرد است، اظهار داشت: ما از یک حدی بیشتر نمی‌توانیم قیمت محصولات فولادی را پایین بیاوریم زیرا قیمت‌ها تابع قیمت بازار جهانی این محصول است.

وی افزود: در حدود دو ماه است که در تابلوی بورس فلزات عرضه داریم اما فروش صورت نمی‌گیرد و دلیل اصلی آن بعد از واردات بی‌رویه از کشور چین شرکت‌های بزرگی هستند که توانایی کاهش قیمت محصول را دارند و در بازار مبادرت به عرضه زیاد می‌کنند و مشتریان نیز طالب محصول با قیمت پایین‌تر هستند و تبعا خرید می‌کنند و بدین‌دلیل شرکت‌های کوچک‌تر قادر به رقابت نیستند.

سرچمی گفت: قیمت تمام شده محصولات‌ما بالا است چرا که ما از شمش فولاد میلگرد تولید می‌کنیم و یک قسمتی از شمش مورد نیاز ما وارداتی است و تا به محصول نهایی تبدیل شود هزینه‌های زیادی در بردارد.وی ابراز داشت: کارخانه فولاد آذربایجان شمش را به میلگرد تبدیل می‌کند و صدرصد سهام آن متعلق به دولت است و ما انتظار داریم دولت حمایت‌های لازم را از این صنعت به عمل آورد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های فولادی خواهان ثبات در بازار میلگرد هستند، تاکید کرد: سیاست‌های حمایتی دولت باید به گونه‌ای باشد که میلگرد که از کالاهای اساسی کارهای عمرانی و ساختمانی است قیمت آن زیاد متورم نشود، تا هم ساخت و ساز از رونق نیافتد و هم شرکت‌های فولادی متضرر نشوند.

وی گفت: اگر دولت مواد اولیه در اختیار کارخانه‌های تولیدکننده نورد میلگرد بگذارد و در تامین مواد اولیه کمک کند این شرکت‌ها با ثبات نسبی بازار موافق بوده و با حداقل سود حاضر به عرضه محصولات خود هستند.

وی خاطرنشان کرد: نوسان قیمت‌ها، تورم و افزایش قیمت میلگرد خواسته کارخانه‌های فولاد نیست، شرکت‌های فولادی از دولت می‌خواهند که محصول نهایی را وارد کشور نکرده و بدین وسیله از تولیدکننده‌های داخلی حمایت لازم را به عمل آورد.