کاهش 70‌درصدی تقاضا در بازار آهن

خبرگزاری فارس- به دلیل نوسانات شدید قیمت، تقاضا در بازار آهن نسبت به سال گذشته ۷۵‌درصد کاهش پیدا کرده است. حمید‌رضا عبدالغفاری با بیان این مطلب افزود: کاهش حجم عرضه کالا و نوسانات شدید قیمت کالا دو دلیل عمده در بازار آهن هستند که باعث شده طی هفته گذشته بعضا در برخی از کالاها بین ۱۵ تا ۳۵‌درصد اختلاف قیمت به وجود آید.

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط حاکم بر بازار را کسبه تعیین نمی‌کنند بلکه بعضی از وارد‌کنندگان هستند که با سودجویی از شرایط کنونی و با توجه به کشش بازار، نرخ‌گذاری بروی کالا را انجام داده و اجناس خود را به فروش می‌رسانند.

عبدالغفاری با اشاره به عدم توازن بین عرضه و تقاضای آهن‌آلات در بازار آهن اظهار داشت: به واسطه نوسان و شوک‌های ناگهانی در رابطه با عرضه، تقاضا و قیمت آهن‌آلات، بازار کاملا به هم خورده ضمن اینکه وارد کنندگان تمایلی به واردات آهن‌آلات صنعتی از خود نشان نمی‌دهند یا بعضا اگر وارداتی صورت بگیرد فقط با کیفیت بسیار پایین است.

این واردکننده آهن‌آلات صنعتی توضیح داد: در حال حاضر واردات به دلیل پایین بودن قیمت کالا ،بیشتر از روسیه و چین با کیفیت بسیار پایین صورت می‌گیرد در صورتی که سابقا از کشورهای اروپایی مانند آلمان، جمهوری چک، رومانی و بلژیک وارد می‌شد ولی اکنون به دلایل و مسائلی که برای خود ما نیز روشن نیست واردات از این کشورها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: عرضه‌کنندگان آهن‌آلات صنعتی به تازگی با روی آوردن به کارهای متفرقه مانند خرید زمین، ملک و کارهای دیگر سرمایه خود را از این کار خارج کرده که این امر باعث شده تا واردکننده‌های عمده نیز با مشکلات عمده برخوردار شوند به طوری که مصرف‌کننده در درازمدت با مشکل تامین کالا مواجه خواهد شد.

عبدالغفاری خاطرنشان کرد: متاسفانه دولت در حال حاضر فقط در بخش آهن‌آلات ساختمانی، اقدامات تعزیراتی و نظارتی اعمال کرده به طوری که اخیرا اقدام به صدور مجوز برای واردات انواع میلگرد و تیرآهن از کشورهای چین و روسیه کرده ولی در بخش آهن‌آلات صنعتی مانند لوله‌های مانیسمان (بدون درز) و ورق‌های آلیاژی که جهت مصارف ماشین‌سازی، صنایع زیردستی، نفت، گاز و پتروشیمی است اقدام خاصی صورت نگرفته که در این راستا، دیگر طرح‌های دولت نیز دستخوش مشکل خواهد شد.

وی ادامه داد: خلا و معامله در بورس فلزات هم در زمینه آهن‌آلات صنعتی نیز مزید بر علت بوده و باعث شده که ۴۶‌درصد بازار آهن ایران را که فروشندگان و عرضه‌کنندگان آهن‌آلات صنعتی تشکیل می‌دهند دستخوش بازیچه واردکنندگان این کالا شوند.

حمید‌رضا عبدالغفاری اظهار امیدواری کرد که دولت میتواند پس از بررسی لازم بروی نیازهای عوامل وارد‌کننده آهن و تولید‌کنندگان کالاهای صنعتی و رسیدن به توجیه مناسب با تخصیص ردیف بودجه یا معرفی عوامل به بانک عامل از عرضه‌کننده این کالاها حمایت لازم را به عمل آورد.