آثار تصمیمات جدید دولت بر بورس‌فلزات

اجرای مصوبه هیات وزیران مطمئنا تحولات شگرفی را برای بورس‌فلزات به ارمغان می‌آورد این مصوبات که بورس‌فلزات را مکلف کرده تا تسهیلاتی را به واردکنندگان برای عرضه کالاهای وارداتی، محصولات و مواداولیه فولادی و کشف قیمت آنها به متقاضیان ارائه بدهد.

همچنین کلیه تولیدکنندگان را نیز مکلف کرده تا تمام محصولات (فولاد ساختمانی) خود را در بورس‌فلزات عرضه کنند. همچنین سازمان بورس را مکلف کرده تا ظرف سه ماه با انجام فراخوان و براساس ضوابط و مقررات جاری نسبت به انتخاب کارگزاران جدید که غیر ذی‌نفع (به تشخیص شورای بورس) در امر تجارت فولاد باشند اقدام و براساس همین ضابطه کارگزاران فعلی را نیز مورد تجدید نظر قرار دهند.

همچنین شورای بورس را نیز مکلف کرده تا فهرست خریداران را بر حسب درخواست سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان جهت کنترل و نظارت بر حلقه‌های پس از بورس به سازمان یادشده ارائه کنند.

در این راستا دنیای اقتصاد نظرات و عقاید فعالان صنعت فولاد کشور در گزارشی گردآوری کرده است.

***

مطیع نظر دولت هستیم

محمدحسین دیده‌ور عضو هیات‌مدیره بورس‌فلزات و مدیرعامل کارگزاری فولاد مبنا ازجمله افرادی بود که در این رابطه با او به گفت‌وگو نشستیم. وی ضمن مثبت ارزیای کردن مصوبه هیات وزیران گفت: ما مطیع نظر دولت هستیم و بورس‌فلزات مطمئنا تمام سعی خود را برای اجرای این مصوبات به کار خواهد بست.

وی ادامه داد: اما شرایط به نحوی است که با اجرای قانون جدید بازار سرمایه انتقال وظایف در برخی از امور دست‌ کارگزاران و اعضای هیات‌ مدیره را بابت اجرای آنها کوتاه‌ کرده و بهتر است تا اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالا پیگیر این امور باشند.

وی افزود: البته فرآیند انتخاب اعضای هیات‌مدیره هم طولانی شده و این تاخیر باعث شده تا تنها امور روزانه بورس فلزات انجام شود و اموری نظیر پیگیری مصوبه هیات وزیران در انتظار ورود اعضای هیات‌مدیره شرکت بورس کالا باشد.

دیده‌ور در مورد انتخاب کارگزاران جدید گفت: مراحل فراخوان متقاضیان برای دریافت کارگزاری‌ قبلا انجام شده و سازمان بورس باید در خصوص انتخاب آنها تصمیم‌گیری کند.

وی ادامه داد: تصور نمی‌کنم دوباره لازم به فراخوان باشد چرا که در فراخوانی که انجام شد از تمام گروه‌ها و اقشار مختلف حتی تعاونی‌ها و شرکت‌های سرمایه‌‌گذاری و بانک‌ها هم مدنظر گرفته شده بودند.

وی همچنین با اشاره به وضعیت بازار فلزات گفت: در حال حاضر وضعیت مبادلات مطلوب است تنها در مورد ورق با کمی افزایش قیمت مواجه هستیم که امیدواریم با افزایش تولید این مشکل هم حل شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر تقاضا برای انواع محصولات ورق فولادی به دلیل فصل مصرف بالا رفته و به همین دلیل قیمت این محصول افزایش یافته است.

وی گفت: اما در مورد تیرآهن و میلگرد وضعیت قیمت‌ها متعادل است و رشد قیمت نداشتیم.

تولیدکنندگان را نباید محدود کرد

از سوی دیگر تقی بهرامی نوشهر، رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در خصوص مصوبه‌های اخیر هیات وزیران در مورد بورس فلزات گفت: عرضه محصول در بورس فلزات هم به نفع تولیدکننده است و هم به نفع مصرف‌کننده اما نباید تولیدکننده را مکلف به عرضه محصولش از طریق بورس فلزات کرد یعنی برای تولیدکننده نباید محدودیت ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: بلکه باید تسهیلاتی به تولیدکنندگان بخش‌خصوصی بدهیم که خودشان برای عرضه محصولاتشان وارد رینگ بورس فلزات شوند.

بهرامی گفت: تاکید بر اینکه تولیدکنندگان مجبور باشند محصولاتشان را در بورس فلزات عرضه‌کنند، مطمئنا در آینده بورس و تولیدکنندگان را دچار مشکل می‌کند بهتر است دست تولیدکنندگان برای عرضه محصولاتشان از طریق بورس فلزات آزاد باشد.

وی اظهار داشت: تولیدکنندگان بخش‌خصوصی برای عرضه محصولاتشان در بورس فلزات باید تایید موسسه استاندارد آن محصول را بگیرند که اکثر تولیدکنندگان بخش‌خصوصی محصولاتشان استاندارد ندارد. البته این معنی بی‌کیفیتی آن محصولات نیست بلکه به دلیل مشکلات مالی نمی‌توانند در محل تولید محصول آزمایشگاه برای ارزیابی کیفیت محصول داشته باشند.

وی همچنین اظهار داشت: تولیدکنندگان محصولات فولادی در کشور پراکنده هستند و اگر مکلف باشند محصولشان را در بورس فلزات عرضه کنند، هزینه حمل آن محصولات تا تهران بالا می‌رود و خریداران نیز برای خرید محصول مورد نیازشان باید حتما در تهران حضور داشته باشند چرا که به غیر از شعبه بورس فلزات که در تهران است شعبه دیگری که بتوان خرید را از آن مرکز انجام داد وجود ندارد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در‌خصوص افزایش تعداد کارگزاری‌ها گفت: افزایش تعداد کارگزاری‌ها امر بسیار مثبتی است چرا که با افزایش تعداد کارگزاری‌ها رقابت بین‌ آنها هم بالا می‌رود و همین موضوع باعث کنترل رشد بی‌رویه قیمت‌ها می‌شود و انحصار دفاتر کارگزاری در دست یک تعداد محدود از بین می‌رود و تعداد بیشتری وارد عرصه مبادلات بورس فلزات می‌شود.

مصوبات هیات در مورد بورس فلزات تاکیدی مجدد است

نایب رییس هیات‌مدیره بورس فلزات در خصوص مصوبه هیات دولت در مورد بورس فلزات گفت: این مصوبه تصمیم جدیدی نیست و در برنامه پنج ساله سوم و هنگام تشکیل بورس فلزات این تصمیم صورت قانونی به خود گرفت.

نصرا... برزنی افزود: در زمان تشکیل بورس فلزات برای این که فلزات مطرحی از جمله فولاد، آلومینیوم و مس که در سبد حمایتی دولت قرار داشتند از این سبد خارج شوند و در بورس مورد معامله قرار گیرند، مصوبه یاد شده پیش‌بینی شده بود.

وی تصریح کرد: به علت این که با تشکیل بورس فلزات ممکن بود تولید کنندگان میزان اندکی از کالاهای خود را در بورس معامله و مابقی را به نرخ آزاد و با شرایط متفاوتی بفروشند. هیات وزیران تصویب کرد که تمام تولید کنندگان که محصولاتشان از شمول قیمت‌گذاری خارج می‌شود، محصولشان در بورس عرضه شود.

نایب رییس هیات‌مدیره بورس فلزات خاطر نشان کرد: براساس این تصویب نامه قرار بود که تولید کنندگان بخشی از کالاهای تولیدی خود را در بورس فلزات عرضه و مابه‌التفاوت نرخ فروش مابقی کالای خود را به سازمان حمایت بپردازند.

اما چون عمده تولید کنندگان دولتی هستند و در برخی موارد این امر رعایت نشده و به دفعات متعدد نیز وزارت بازرگانی نسبت به دریافت مابه‌التفاوت اقدام کرده است بدین ترتیب تصویب نامه مذکور مورد تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: البته برخی از بندهای این مصوبه جدید است ازجمله عرضه کالا از سوی واردکنندگان عمده محصولات و مواد اولیه فولادی در بورس فلزات شده‌بود.

برزنی با اشاره به اینکه کلیه تولیدکنندگان مکلفند تمامی تولیدات خود را در بورس عرضه کنند، افزود: حتی بخش‌خصوصی نیز از این امر مستثنی نیست چرا که تولیدکنندگان اعم از بخش‌خصوصی و دولتی برای اینکه تولیداتشان از شمول قیمت‌گذاری خارج شود کالاهایشان را در بورس باید عرضه کنند.

وی در خصوص اینکه سازمان بورس مکلف است ظرف ۳ ماه با انجام فراخوان و براساس ضوابط و مقررات جاری نسبت به انتخاب کارگزاران جدید که غیر ذی‌نفع در امر تجارت فولاد باشند، اقدام کند، تصریح کرد: این امر در شورای بورس مطرح است و در دستور کار سازمان بورس اوراق بهادار قرار دارد تا شائبه‌ای مبنی بر اینکه کارگزاران حامی منافع گروه خاصی هستند، برطرف شود و در زمینه معامله و کشف قیمت از کارگزاران غیروابسته به تولیدکنندگان یا خریداران عمده استفاده شود.

نایب رییس هیات مدیره بورس فلزات با اشاره به اینکه شرکت بورس کالا در مراحل تکمیلی خود قرار دارد، خاطرنشان کرد: این امر زمان‌بر است اما امیدواریم با اجرایی شدن فعالیت شرکت بورس کالا، تصویب نامه هیات وزیران نیز هر چه سریع‌تر شکل اجرایی بر خود بگیرد.