کاهش حجم ذخایر مس دلیل اصلی افزایش بی‌وقفه تقاضای چین است

حجم پایین ذخایر مس و تداوم میزان بالای تقاضا از سوی کشور چین، بانک Deutsche را به تجدید نظر در پیشبینی بهای این فلز واداشت. به گزارش شرکت ملی صنایع مس ایران، حجم ذخایر بورس فلزات لندن بیانگر تداوم کاهش حجم اندوخته در بازارهای جهانی از ماه فوریه تا کمترین میزان آن در این هشت‌ماه است و همچنین نشان‌دهنده موجودی کمتر از سه روز مصرف جهانی است.

Deutsche پیش‌بینی خود از قیمت مس در سال ۲۰۰۷ را ۹‌‌درصد افزایش داد و به ۶۸۳۰ دلار برای هر تن رساند.

این در حالی است که تحلیلگران کالاهای تجاری، بهای میانگین فلز مس در سال ۲۰۰۸ را ۶۶۱۴ دلار برای هر تن پیش‌بینی کرده‌اند که ۲۰‌‌درصد نسبت به پیش بینی قبلی بالاتر است.

قیمت مس در بورس‌فلزات لندن هم‌اکنون حدود ۷هزار و ۵۵۵دلار برای هر تن است.

این بانک اذعان داشت: ما همچنان به حمایت تقاضای کالاهای تجاری توسط کشور چین امیدوار هستیم.

همچنین افزود: بزرگ‌ترین خطر در بازار مس، طولانی شدن دوره کاهش حجم تقاضا به علت روند کند ساختمان‌سازی در ایالات‌متحده است.

گروه بین‌المللی مطالعات مس (ICSG) اخیرا یک کسری ۱۴۰‌هزار تنی را برای مس در فصل نخست سال‌جاری به ثبت رساند.

به گفته Deutsche: واردات کنسانتره و قراضه کشور چین همچنان به قوت خود باقی مانده است و این به علت تداوم نیاز واحدهای ذوب برای تامین مایحتاج بخش صنعتی کشور است.

از سوی دیگر این بانک پیش بینی بهای آلومینیوم خود را با ۲‌‌درصد افزایش به ۲هزار و ۶۸۰دلار برای هر تن در سال ۲۰۰۷ و ۲هزار ۲۸۵دلار برای هر تن در سال ۲۰۰۸ رساند.

میانگین بهای سرب نیز ۲هزار و ۱۰۴دلار برای هر تن (با ۲۶‌‌درصد افزایش) در سال ۲۰۰۷ و یک‌هزار و ۷۰۹دلار برای هر تن (با ۲۴‌‌درصد افزایش) در سال ۲۰۰۸ پیش بینی شد. با ۵‌‌درصد افزایش نسبت به آخرین پیش بینی، میانگین قیمت نیکل ۴هزار و ۷۹۸ دلار برای هر تن در سال جاری تخمین زده شد، در حالی که پیشبینی شده است بهای فلز روی ۳هزار و ۴۲۵دلار برای هر تن باشد که نسبت برآورد پیشین ۲‌‌درصد افزایش یافت.

این بانک طی گزارشی اعلام کرد: ما انتظار رشدی شدید در سطح جهان و تداوم آن تا سال ۲۰۰۸ را داریم که حجم تقاضای بازار بیانگر این مطلب است، این حجم تقاضا در راستای نیاز بخش صنعتی است. ما در توانایی میزان موجودی و ذخایر در برآورده کردن حجم عظیم تقاضا مرددیم.