واردات فولاد در ماه‌های سرد نوش‌دارو پس از مرگ سهراب

گروه بورس فلزات- واردات فولاد در ماه‌های سرد نوش‌دارو پس از مرگ سهراب است. این جملات را بهرام سبحانی مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اعلام کرد.

وی می‌گوید: امسال در تیر و شهریور ماه با کمبود آهن‌آلات مواجه بودیم که واردات به حداقل خود رسید از طرفی در پاییز که تقاضا برای فولاد کاهش یافت شاهد افزایش حجم واردات فولاد هستیم.

وی در مورد تاثیر قطع گاز در کاهش تولید ذوب‌آهن اصفهان می‌گوید: ذوب‌آهن اصفهان بیشتر نگران تعهدات خود به مشتریان است چرا که ما باید به آنها به موقع آهن بدهیم. همچنین با توجه به آغاز فصل سرما و کاهش تقاضا ممکن است کاهش تولید تاثیری در بازار نداشته باشد. مشروح گفت‌وگو با سبحانی را در پی بخوانید: کمبود و قطع گاز آیا تاثیر جدی بر روی وضعیت تولید آهن‌آلات در ذوب‌آهن اصفهان داشته است؟

بله، برخی خطوط تولید نورد فولاد متوقف شده است.

آقای سبحانی! متوقف شدن خطوط به طور طبیعی باعث کاهش تولید می‌شود، این موضوع چه تاثیری می‌تواند در بازار آهن داشته باشد؟

ذوب‌آهن اصفهان بیشتر نگران تعهدات خود به مشتریان است چرا که ما باید به آنها به موقع آهن بدهیم. همچنین با توجه به آغاز فصل سرما و کاهش تقاضا ممکن است کاهش تولید تاثیری در بازار نداشته باشد. از طرفی قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند. اگر در شرایط فعلی که کاهش تولید در ذوب‌آهن اصفهان به وجود آمده با کاهش تقاضا روبه‌رو شویم، افزایش قیمت‌ها بی‌معنی می‌شود اما اگر همزمان با کاهش تولید تقاضا افزایش یابد، قیمت‌ها بالا می‌رود.

اما همان‌طور که می‌دانید تقاضا برای فولاد در سال‌جاری بیشتر از سال گذشته است، بنابراین انتظار می‌رود کاهش تولید در ذوب‌آهن اصفهان به افزایش قیمت دامن بزند.

افزایش تقاضا بیشتر در فصل بهار و تابستان بود. در آن فصول ذوب‌آهن اصفهان با محدودیت تامین گاز مواجه نبود و تولید با حداکثر ظرفیت صورت گرفت حتی در آن شرایط با تصمیمی که در کار گروه تنظیم بازار فولاد گرفته شد ۵۰درصد از تیرآهن ذوب‌آهن اصفهان که باید به صورت سلف (سه تا چهار ماه) فروخته می‌شد، به صورت تحویل فوری به بازار عرضه شد. در حال حاضر که فصل ساخت و ساز تمام شده کاهش تولید در ذوب‌آهن اصفهان نمی‌تواند در قیمت آهن‌آلات تاثیر جدی بگذارد و ما امیدواریم قبل از اینکه بحران کمبود گاز در این شرکت روی بازار تاثیر بگذارد مشکلات تولید حل شود.

ذوب‌آهن اصفهان سالانه چقدر تیرآهن تولید می‌کند؟

ذوب‌آهن اصفهان سالانه ۴/۱میلیون تن تیرآهن تولید می‌کند. در حال حاضر تمام تیرآهن مورد نیاز کشور توسط ذوب‌آهن اصفهان و گروه ملی فولاد اهواز تامین می‌شود.

در سال ۸۵ به دلیل طرح نوسازی مدارس و بازسازی مناطق زلزله‌زده تقاضا برای این کالا افزایش یافت، به طوری که شرایط غیرنرمالی در بازار حاکم شده و اندکی تقاضا افزایش یافته است.

ارزیابی شما در مورد بازار آهن‌آلات در سال آینده چیست؟

روند مصرف فولاد به بودجه‌های عمرانی بستگی دارد. تا زمانی که ارقام مربوط به این بودجه مشخص نشده نمی‌توان در مورد روند مصرف آهن‌آلات پیش‌بینی کرد. اما بازار فولاد در بورس فلزات نشان می‌دهد که بازار در بهمن و اسفند ماه در مورد آهن‌آلات مطلوب است. چرا که تجار کالای خود را برای تحویل در ماه‌های آخر سال ۸۵ از هم‌اکنون می‌خرند تا آن را در فصل بهار به مشتری تحویل دهند. در روز چهارشنبه هفته گذشته بازار فولاد در بورس تهران رونق داشت و اغلب متقاضیان کالاهای ذوب‌‌آهن اصفهان محصولات خود را به صورت سلف برای تحویل در اسفند ماه خریداری کردند.

برنامه ذوب‌آهن اصفهان در مورد تولید فولاد در سال آینده چیست؟

درنیمه دوم سال ۸۶ کوره بلند طرح توازن وارد مدار تولید می‌شود، اما از طرفی برخی از خطوط تولید به خاطر تعمیرات متوقف می‌شود. با این تفسیر سال آینده برنامه داریم تا دو میلیون و دویست هزار تن تیرآهن و میلگرد در ذوب‌آهن اصفهان تولید کنیم که ۵۰درصد از این تولید به میلگرد و ۴۵درصد به تیرآهن اختصاص دارد.

وضعیت واردات فولاد در سال ۸۵ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا این مهم توانسته در قیمت آهن‌آلات تاثیر بگذارد؟

اصولا واردات برای تنظیم بازار صورت می‌گیرد. به طوری که وقتی قیمت‌ها بالا می‌رود برای کنترل بازار باید واردات آهن‌آلات در برنامه قرار گیرد. چرا که واردات اصولی می‌تواند به متعادل شدن قیمت‌ها کمک کند.

اما متاسفانه امسال که در تیر و شهریور ماه با کمبود آهن‌آلات مواجه بودیم واردات به حداقل خود رسید. از طرفی در آذر و دی ماه که تقاضا برای فولاد کاهش یافته شاهد افزایش حجم واردات فولاد هستیم.

از طرفی هم در شرایطی واردات فولاد در حال انجام است که تولیدکنندگان بخش خصوصی برای عرضه محصولاتشان با مشکل فروش روبه‌رو شدند. بنابراین واردات فولاد در ماه‌های سرد غیرمنطقی به نظر می‌رسد و نوش‌دارو بعد از مرگ سهراب است.

تیرآهن و میلگرد اغلب از چه کشورهایی وارد می‌شود؟

کشورهای ترکیه، چین و آسیای میانه بزرگ‌ترین واردکنندگان فولاد به کشور هستند.

مصرف واقعی تیرآهن و میلگرد در کشور چقدر است؟

مصرف واقعی تیرآهن ۵/۱میلیون تن و میلگرد حدود ۶میلیون تن است.

در‌حال‌حاضر مصرف فولاد در کشور سالانه ۱۶میلیون تن است که ۷-۶میلیون تن آن به ورق و فولادهای خاص و ۹-۸میلیون تن به فولاد ساختمانی اختصاص دارد.