بازار داغ آلومینیوم

گروه بورس فلزات- به‌رغم مشکلات خودروسازان آمریکا‌ی‌شمالی صنعت آلومینیوم ثانویه (ذوب‌ قراضه آلومینیوم) این منطقه امسال وضع بسیار بهتری نسبت به سال ۲۰۰۵ داشته و پیش‌بینی می‌شود که سال ۲۰۰۷ نیز سال بسیار مطلوبی برای این صنعت در این منطقه باشد. به طور کلی، یکی از کارشناسان صنایع آلومینیوم ثانویه آمریکای شمالی سال خوبی را برای این صنعت پیش‌بینی می‌کند، اما این پیش‌بینی توام با پیام‌های متفاوتی است: نوسانات و عدم اطمینان شدید از شرایط بازار خودروسازی فشار زیادی روی قیمت نقد آلومینیوم ثانویه وارد آورده است.

خودروسازی از مصرف‌کنندگان بزرگ آلومینیوم ثانویه در آمریکای شمالی است که بالغ‌بر ۸۰-۷۵درصد مصرف آن را در برمی‌گیرد. ولی خبرهای اخیر از سه خودروساز بزرگ تاحدی نگران‌کننده بوده است.

شرکت فورد اعلام نمود که می‌خواهد به زودی از تعداد نیروی انسانی و ظرفیت خود بکاهد. این شرکت قبلا نیز اعلام کرده بود که در

سه ماه چهارم نیز ۲۱درصد از تولیدش را نسبت به یکسال پیش کاهش خواهد داد که در نتیجه از تولید خودرو ۹درصد نسبت به سال گذشته آن کاسته خواهد شد.

به گزارش متال بولتن، جنرال موتور نیز به همین صورت در ماه نوامبر اعلام کرده بود که از میزان تولیدش کاسته می‌شود. شرکت دایملر کرایسلر نیز قبلا اعلام کرده بود که گروه کرایسلر آن در سه‌ماه سوم ۵/۱میلیارد دلار متضرر خواهد شد که بیش از دو برابر پیش‌بینی‌های قبلی آن است.

اما به‌رغم اینکه خودروسازان داخلی از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند ولی صنعت آلومینیوم دارای بازار خوبی است. تقاضا برای آلومینیوم ازجمله آلومینیوم ثانویه همانند گذشته قابل توجه است چون از تعداد تولید خودروسازان هنوز کاسته نشده است.

انتظار می‌رود که امسال در آمریکای شمالی حدود ۳/۱۶میلیون دستگاه خودروی سبک تولید شود که میزان قابل قبولی است و درحقیقت سه خودروساز بزرگ تاکنون از میزان مصرف آلومینیوم خود نکاسته‌اند.

به‌طور کل شاید درصد مصرف تاحدی کاهش پیدا کند چون تعداد زیادی قطعات ریخته‌گری برای موتور و سایر قسمت‌ها از خارج وارد شده است. اما تاثیرات آن بر روی تولیدکنندگان آلومینیوم ثانویه بستگی دارد به نوع قراردادهای آنان با خودروسازان.

ضمنا تقاضای آلومینیوم ثانویه در بخش‌های غیر خودرو نیز قابل توجه است. مثلا تقاضای صنایع ساختمانی در مناطق مختلف متفاوت است. تقاضای بخش کشاورزی و سایر صنایع مانند کارخانه‌های تولیدکننده انواع ماشین‌آلات رشد قابل ملاحظه‌ای یافته است.

آلومینیوم ثانویه در ظرف چند سال گذشته سهم خود را در بازارها افزایش داده است چون برخی از واحدهای ذوب آلومینیوم اولیه تعطیل شده‌اند. در سال ۱۹۹۵ حدود ۵۷درصد عرضه آلومینیوم در اختیار آلومینیوم اولیه یا دست اول، ۴۲درصد آلومینیوم ثانویه و یک‌درصد واردات بود حال آنکه در سال ۲۰۰۵، ۳۳درصد در اختیار آلومینیوم اولیه (نو) و ۶۱درصد در اختیار آلومینیوم ثانویه و ۶۰درصد واردات بوده است. اما شواهد نشان می‌دهد که درصد تولید آلومینیوم دست اول افزایش می‌یابد و کمبود آن نیز با واردات تامین می‌شود.

با توجه به مصرف موجودی انبارهای آلومینیوم، کارخانه‌های خودروسازی، در ظرف دو یا سه ماه آینده از رشد یا رونق بازار این محصول کاسته خواهد شد. مثلا قیمت آلیاژ A۳۸۰ اندکی پایین آمده است به طوری که پس از اعلامیه اخیر خودروسازان بزرگ در آمریکا قیمت این محصول ۳-۲درصد کاهش پیدا کرده و به حدود ۰۸/۱دلار در هر پوند رسیده است و امکان کاهش بیشتر آن نیز وجود دارد.

ولی به هر حال نسبت به یک سال پیش که ۸۵-۸۰ سنت در هر پوند بود، بالاتر است.

قیمت آلیاژ A۳۸۰ در ماه ژوئن به ۲۶/۱دلار در هر پوند رسید که به تدریج کاهش پیدا کرد. بعضی از کارشناسان دلیل افت آن را کاهش تقاضا و برخی نیز فراوانی قراضه آلومینیوم می‌دانند چون چینی‌ها از خرید خود کاسته‌اند.

به هر حال میزان موجودی آلومینیوم دست دوم یا قراضه بسیار بالا است که حجم قابل ملاحظه‌ای نیز از آمریکا به چین صادر می‌شود و به دلیل شرایط مطلوب اقتصادی تناژ قابل توجهی نیز تولید می‌شود.

بازار آلومینیوم ثانویه همانند بازار سایر کالاها شفاف نیست ولی در گذشته این چنین نبود. یک دلیل آن این است که تابعی از عرضه و تقاضا نیست بلکه بیشتر از طریق واسطه‌ها یا دلالان دادوستد می‌شود.

از طرف دیگر بخش خصوصی نیز که در این زمینه فعالیت دارد با دلالان همسویی دارند. اما در واقع واسطه‌گری کمتری در بازار آلومینیوم ثانویه نسبت به سایر فلزات وجود دارد.

به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها، قیمت آلومینیوم ثانویه نیز بالا رفته است و کاهش قیمت انرژی نیز تاثیر چندانی روی آن نگذاشته است.

اگر چه قمیت سوخت دیزل در‌حال‌حاضر ۵۰/۲ دلار در هر گالن در مقایسه با ۲۰/۳ دلار و قیمت گاز به حدود ۵ دلار در مقایسه با ۸ دلار گذشته کاهش یافته است. افزایش هزینه حمل‌ونقل بیشتر از هزینه گاز طبیعی موجب گرانی شده است. به‌رغم کاهش هزینه‌های سوخت دیزل هزینه‌های حمل‌ونقل کاهش پیدا کرده است. در‌حال‌حاضر هزینه اضافی سوخت ۲۰درصد است که ۶۰-۵۰درصد نیز قیمت پایه آن افزایش یافته است.

کلا هزینه‌های حمل‌ونقل در آمریکا بسیار بالا است. تولیدکنندگان آلومینیوم ثانویه نیز تحت تاثیر هزینه‌های مواد آلیاژی قرار گرفته‌اند. قیمت‌های مس، روی، سیلیکون افزایش یافته است و جای چانه‌زنی وجود ندارد.

در بازار آزاد فلزات آمریکا قیمت روی در ماه سپتامبر ۶۷/۱ دلار در هر پوند بود که سال گذشته ۶۸ سنت در هر پوند بود.

در همین دوره قیمت مس کاتد پر عیار ۴۶/۳ دلار در هر پوند و یک سال قبل آن ۷۵/۱ دلار در هر پوند بود.

قمیت سیلیکون نیز با ۲۰درصد افزایش به ۸۵ سنت در هر پوند رسیده است.