اتومبیل‌سازان بزرگ‌ترین متقاضیان فولاد

مرکز خدمات فولاد ایران- در نشست دو روزه فولاد در صنعت اتومبیل‌سازی در هند مدیر شرکت تاتا اظهار داشت: تقاضا برای فولاد در هیچ صنعتی به اندازه صنعت اتومبیل‌سازی نیست. در این جلسه ۱۲ مقاله فنی توسط ۱۲ شرکت بزرگ اتومبیل‌سازی بین‌المللی و گروه‌های مشاور ارائه شده است. این نشست پیرامون صنعت فولاد در ساخت اتومبیل برگزار شد و برخی از شرکت‌کنندگان در مورد فولادهایی با مقاومت بالا صحبت کردند. در فولادهای با مقاومت بالا میزان شکنندگی کاهش یافته و خاصیت چکش‌خواری و هدایت الکتریسیته افزایش می‌یابد. بنا به اظهار سخنرانان فولادهای آلیاژی مورد مصرف اتومبیل فعلا ژاپن و کره به هند وارد می‌شود که تولید‌کنندگان اتومبیل علاقه دارند محصول داخلی را خرید نمایند به همین دلیل از تولید‌کنندگان هندی درخواست عرضه این نوع فولادها شده است. افزایش قیمت ورق گالوانیزه

مرکز خدمات فولاد ایران - به علت افزایش قیمت روی در خلال سه ماه اخیر شرکت آرسلور میتال در نظر دارد تا قیمت ورق گالوانیزه خود را تنی ۲۵ تا ۵۰دلار افزایش دهد. قیمت متوسط روی در خلال ۳ ماه اخیر به تنی ۴۳۰۰دلار رسیده که در مقایسه با اوائل سال ۲۰۰۶ تقریبا دو برابر شده است. در حال حاضر واردکنندگان اروپایی محصولات گالوانیزه خو را از آسیا خریداری می‌کنند چون قیمت آنها ارزانتر است. البته آنها بر این باورند که مدت زمان کوتاهی را در اختیار دارند تا محصولات گالوانیزه خود را از هند و چین خریداری کند چون افزایش قیمت روی بر قیمت های این مناطق نیز تاثیر خواهد گذارد.

واردات چین و فشار آن بر بازار اروپا

مرکز خدمات فولاد ایران - عرضه فولاد از چین به اروپا در خلال سال ۲۰۰۶ افزایش داشته است. واردات رول ورق سیاه از چین به اروپا در خلال فصل سوم سال ۸۰۰/۵۹۷تن بوده که در مقایسه با سال قبل ۱۰برابر شده است. صادرات سایر محصولات فولادی از چین به اروپا هم افزایش داشته است. به همین دلیل بازار فولاد اروپا در حال حاضر تحت فشار بی‌سابقه عرضه قرارداد و همین امر باعث تنزل محصولات فولادی شده است. تولید‌کنندگان فولاد اروپا اخیرا از چین خواستار کنرتل صادرات شدند.

تداوم تقاضای قراضه در جهان

مرکز خدمات فولاد ایران- در آخرین گزارش انجمن بین‌المللی بازیافت اعلام شده است که تقاضا برای آهن قراضه افزایش یافته است. با آنکه چین از ۲ سال قبل تولید فولاد خود را براساس کوره‌های بلند طراحی نموده، اما کشورهای دیگر مثل ترکیه کوره‌های ذوب خود را از نوع القایی انتخاب کرده‌اند، همین امر باعث افزایش تقاضای آهن قراضه شده است. افزایش تقاضای جهانی قراضه طبعا باعث بالا رفتن قیمت آن به‌خصوص از دسامبر سال‌جاری خواهد شد. این افزایش در ماه‌های ژانویه و فوریه ادامه دارد، چون کارخانه‌ها به دنبال انباشتن انبارهای خود از قراضه هستند. یک کارشناس آلمانی پیش‌بینی می‌کند تا پایان سال جاری قراضه ثابت بماند، اما قیمت برخی از انواع آن افزایش یابد. از سوی دیگر تقاضای آهن قراضه در روسیه بالا رفته و همین امر میزان عرضه قراضه روسی به بازارهای جهانی را محدود نموده است و پیش بینی می‌شود که تا سال ۲۰۰۸ حداکثر قراضه صادراتی از روسیه به ۲میلیون تن برسد از سوی دیگر جمع‌آوری قراضه از سطح روسیه در حجم کمتری صورت می‌پذیرد که این مساله به افزایش قیمت آن دامن خواهد زد. یک تحلیلگر ترک عقیده دارد که عرضه قراضه از روسیه و اوکراین به ترکیه تبدیل به واردات قراضه از اروپا و سواحل شرقی آمریکا به ترکیه خواهد شد. در هر حال با توجه به محدودیت عرضه قراضه در سال‌های آینده کاملا طبیعی و محسوس خواهد بود. بر اساس کنگره جهانی قراضه در سال ۲۰۰۶، روسیه تا سال ۲۰۱۰ وارد کننده صرف قراضه خواهد شد. در حال حاضر روسیه مقادیر بالایی قراضه به سایر کشورها صادر می‌کند.