ظرفیت تولید آلومینیوم سه‌برابر می‌شود

ایرنا- رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع‌معدنی گفت: ظرفیت تولید آلومینیوم کشور در مدت سه سال آینده سه برابر می‌شود. احمدعلی هراتی‌نیک با بیان این مطلب اظهار امیدواری کرد، تا پایان برنامه چهارم توسعه (‌سال ۱۳۸۸) ظرفیت تولید آلومینیوم ایران به ۶۵۰هزار تن در سال برسد. وی تاکید کرد: این سازمان می‌خواهد در سال‌های آینده مشابه بخش فولاد‌، آلومینیوم را مورد توجه قرار دهد. هراتی‌نیک گفت‌: جهت‌گیری سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (‌ایمیدرو) ایجاد فضایی مناسب برای صنعت آلومینیوم است تا بخش‌خصوصی (‌این بخش در قسمت پایین‌دستی آلومینیوم مشغول کار است) و ایمیدرو بتوانند صنعت آلومینیوم را در ایران به سرعت توسعه دهند. وی افزود: کشور به مواد اولیه برای توسعه طرح‌های آلومینیوم نیاز دارد که متاسفانه این مواد در ایران فراوان نیست‌، اما تامین آن در دستور کار قرار گرفته است‌.

این مقام مسوول افزود: در این زمینه یک کار اساسی را در گینه دنبال می‌کنیم تا از طریق یک شرکت مشترک ایرانی - گینه‌ای‌، معدن بوکسیت را در آنجا فعال کنیم و آن را به ایران بیاوریم.

هراتی‌نیک اظهار داشت‌: استحصال پودر آلومینا از بوکسیت را در دستور کار داریم که در‌حال‌حاضر برای مکان‌یابی آن تلاش می‌کنیم. مرحله بعد نیز تولید آلومینیوم است که در این بخش ما شرکت «ایرالکو» را با ۱۳۰هزار تن و شرکت «المهدی» را با ۱۱۰هزار تن تولید در اختیار داریم. وی افزود: مرحله دیگر فعالیت شرکت «المهدی»، طرح آلومینیوم «هرمزآل» به ظرفیت ۱۵۰هزار تن است و قرارداد ۱۱۰هزار تنی آن بسته شده است و برای افزایش ظرفیت آن به رقم ۱۵۰هزار تن باید اقدامات دیگری صورت گیرد که به دنبال آن هستیم‌.

مدیرعامل «ایمیدور» اظهار امیدواری کرد که این طرح ۳۰ماه و تا پایان سال ۸۷ به بهره‌برداری برسد.

هراتی‌نیک از ایجاد کارخانه آلومینیوم در عسلویه در منطقه «لامرد» خبر داد و گفت: ظرفیت این کارخانه ۲۷۵هزار تن است و ۴۹درصد سهام‌ آن مربوط به ایمیدرو و ۵۱درصد آن مربوط به شرکت «غدیر» است. قرارداد این کارخانه امضا شده و کارهای بانکی این طرح نیز در دست اجرا است‌.

وی احداث یک واحد ۱۱۰هزار تنی جدید به جای کارخانه قدیمی «ایرالکو» را از دیگر برنامه‌های این سازمان عنوان کرد و افزود: عملیات اجرایی کارخانه جدید به سرعت در حال اجرا است و قرار است در سه‌ مرحله به بهره‌برداری برسد.

این مقام مسوول افزود: امیدواریم مرحله نخست با ظرفیت ۳۰هزار تن در آذر‌ماه ۸۵ آماده بهره‌برداری شود و تا پایان سال ۱۳۸۶ نیز شاهد بهره‌برداری کامل این طرح ۱۱۰هزار تنی باشیم.

هراتی‌نیک در پایان گفت‌: تاکنون ۳۲۰میلیارد ریال هزینه ریالی این طرح شده و بخشی از تجهیزات خارجی نیز در حال وارد شدن است‌. طرف قرارداد ایمیدرو شرکت «ان.اف.سی» چین است.