مصرف فولاد کشور هنوز 2برابر تولید است

گروه بورس فلزات - فرشته تاجیک: دلایل نوسان قیمت آهن در یک ماه اخیر، پیش‌بینی قیمت آهن در ماه‌های آینده، دلیل کاهش حجم معاملات بورس فلزات، از جمله موضوعاتی بوده است که «دنیای اقتصاد»، در گفت‌وگو با محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن‌فروشان مطرح کرده است که متن آن در پی می‌آید. دلیل نوسان قیمت آهن در یک ماه اخیر چیست؟

نوسان قیمت آهن به چند عامل بستگی دارد، مهم‌ترین آن تغییر فصل است. در فصل تابستان میزان ساخت و ساز به طور چشمگیری بالا است، اما با شروع فصل پاییز شکل مصرف تغییر می‌کند و میزان ساخت و ساز پایین می‌آید که این خود باعث نوسانی در قیمت می‌شود. عرضه و تقاضای کالا عامل دیگر در نوسان قیمت آهن است. وقتی که میزان تقاضا افزایش می‌یابد در حالی که عرضه در حد پایین قرار دارد باعث افزایش قیمت می‌شود و بالعکس آن نیز رخ می‌دهد، هنگامی‌که تقاضا برای محصول کم است و عرضه آن زیاد است باعث کاهش قیمت می‌شود.

نوسانات قیمت تیرآهن، میلگرد و ورق آهن چگونه بوده است؟

نوسان قیمت تیرآهن بالاتر از محصولات دیگر بوده است و این نوسان حتی بیش از انتظار و بالاتر از قیمت‌های جهانی بوده و میزان حساسیت بر روی آن زیاد شده است. به همین منظور با هماهنگی‌هایی که صورت گرفته واردات محصول انجام شده و این محصول وارداتی در سطح ۲۸ استان به جز استان اصفهان و تهران توزیع شده است. البته قیمت تیرآهن در شهریورماه کیلویی ۹۶۰-۹۵۰ عرضه شد، الان در بورس فلزات تهران به قیمت ۷۸۵ تومان توزیع می‌شود و قیمت تیرآهن وارداتی به قیمت تمام شده ۶۵۰ تومان به تعاونی‌های سراسر کشور توزیع شده است و تنها مساله‌ای که از تعاونی‌ها خواسته شده است، این بوده که قیمت فروش از ۷۰۰تومان بالاتر نباشد. امر توزیع تیرآهن به قیمت پایین‌تر در سطح ۲۸ استان باعث شد که قیمت آن در این استان‌ها کاهش یابد و به دنبال آن با کاهش در این استان‌ها قیمت در استان‌های اصفهان و تهران نیز کاهش یافت.

روند قیمت‌ها این گونه بود که در مرحله اول کیلویی ۹۵۰تومان بود که به ۸۳۰ کاهش یافت و حتی الان به پایین‌تر از آن به کیلویی ۷۴۰-۷۳۰ رسیده است و این قیمتی است که در استان‌های دیگر فروخته می‌شود.

بنابراین، استان‌های اصفهان و تهران نیز باید سطح قیمت‌های خود را پایین بیاورند تا بازار فروش خود را از دست ندهند.

در مورد میلگرد نکته حائز اهمیت این است که عرضه میلگرد با تولید داخل انجام می‌شود و بخش‌خصوصی با کمبود مواد اولیه روبه‌رو است و اگر شمش آهن موجود باشد می‌تواند میلگرد را با قیمت پایین‌تر عرضه کند، اما چون تولید کمتر از مصرف و عرضه کمتر از تقاضا بوده است، این ۲ عامل سبب شده است که قیمت‌ها افت نکند و در سطح ۶۷۰-۶۰۰تومان فروخته شود و در بورس‌فلزات به قیمت کیلویی ۵۷۰ به طور سلف فروخته می‌شود.

در مورد ورق آهن، قیمت‌ها در ۶ماه اول افزایش چشمگیری نداشت و سطح قیمت‌ها متعادل بود و با قیمت‌های جهانی هماهنگ بود. کمبود ورق به عنوان ماده اولیه سبب شده است که پروفیل و لوله به بازار کمتر عرضه شود و ماحصل آن افزایش قیمت این محصول در آبان‌ماه بود.

اگر عرضه ورق آهن افزایش یابد یا واردات این محصول بیشتر شود و از طریق وزارتخانه‌هایی که مسوول و مربوط در این زمینه هستند، تسهیلات را در اختیار تولیدکننده قرار دهند و یا مجتمع فولاد مبارکه بتواند مواد اولیه موردنیاز رابه موقع به کارخانه‌های تولید نورد برساند می‌‌توان قیمت‌ها را متعادل کرد.

پیش‌بینی قیمت آهن در ماه‌های آینده چیست؟

اگر شمش آهن و ورق آهن به موقع در اختیار تولیدکنندگان محصول نهایی قرار بگیرد سطح قیمت‌ها متعادل خواهد شد. با واردات تیرآهن و توزیع آن توسط اتحادیه‌ها در سطح کشور تا پایان دی و بهمن قیمت‌ها با قیمت جهانی برابری می‌کند و باعث خواهد شد که سطح آن بالاتر نرود. اما برای اواخر بهمن و اسفند و فروردین باید تمهیداتی اندیشیده شود و باید در مورد واردات و تولید آهن به مقدار نیاز کشور برنامه‌ریزی کرد و کنترل‌ها بر روی قیمت‌ها ضروری است تا نوسانی بر روی آن نداشته باشیم.

وضعیت تولید فولاد در سال‌جاری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

مصرف فولاد در کشور افزایش یافته است، تولید آهن و فولاد ۱۰میلیون تن است که قرار بود این رقم به ۱۲میلیون تن برسد که این اتفاق رخ نداد و میزان آن هنوز تغییر نکرده است.

مصرف داخلی فولاد و همچنین طرح‌های توسعه و عمرانی دولت افزایش یافته است. میزان مصرف ۲۰میلیون تن است و این ۲برابر تولید کشور است که این سطح بالای مصرف بر روی قیمت‌ها اثر می‌گذارد و باعث نوسان آن می‌شود و اینگونه می‌شود بیان کرد که تولید فولاد قرار بود افزایش یابد، ولی تغییری نکرده و در عوض مصرف بالا رفته است که خود باعث افزایش قیمت‌ها شده است.

دلیل کاهش حجم معاملات بورس فلزات در هفته گذشته چیست؟

در هفته گذشته حجم فروش آهن کاهش یافت و از مهر ماه شروع به توزیع آهن وارداتی در استان‌ها کردیم و در کل کشور در ۲۸ استان این امر صورت گرفت که با توزیع آهن ارزان‌تر مراجعه به بورس فلزات کاهش یافت که خود باعث کاهش حجم معاملات در بورس شد. اگر بورس قیمت‌ها را متعادل‌تر کند و قیمت داخلی را نسبت به قیمت جهانی هماهنگ کند، باعث می‌شود که قیمت‌ها کنترل شود اگر آهن وارداتی در بورس ارائه کنیم بورس فلزات قیمت‌ها را در سطح قیمت توزیعی پایین نمی‌آورد.

با توجه به کمبود تیرآهن چه ظرفیت‌سازی برای جبران آن شده است؟

علت عمده ظرفیت‌سازی مشکل تامین مواد اولیه است و پیش‌بینی می‌شد که این مواد اولیه در داخل تهیه شود که این امر صورت نگرفته است. اگر کوره بلند ذوب‌آهن تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، سالانه ۴/۱میلیون تن به ظرفیت فولاد خام کشور افزوده می‌شود که سبب می‌شود مواد اولیه افزایش یابد و تامین آن برای کارخانه ها به‌راحتی صورت گیرد. اگر طرح‌های دیگر، از جمله طرح ۲میلیون تنی بندرعباس تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، ۱۵-۱۴میلیون تن فولاد در سال آینده تولید را خواهیم داشت.

امسال در بخش خصوصی قرار بود که ۵میلیون تن تولید شود که رخ نداد و حتی کارخانه‌هایی که باید ۳ شیفت‌کاری داشته باشند یک شیفت را به سختی کار کرده‌اند.

با این شرایط اگر هم تمام شرایط مهیا شود ۲۰میلیون تن را نمی‌توانیم در داخل تولید کنیم و اگر فقط واردات را به مواداولیه منحصر کنیم و دولت هم در این زمینه کمک کند و نیاز به مواد ساخته شده کمتر شود و منحصر به مواد اولیه شود می‌توانیم که با خودکفایی، محصولات را خودمان تولید و عرضه کنیم.

چه تسهیلات بانکی برای واردکنندگان در نظر گرفته شده است؟

دولت فعلا به واردکننده‌ها اعلام کرده است که به ازای یک میلیون تن واردات می‌توانند از تسهیلات استفاده کنند و اگر این میزان به ۳-۲میلیون تن برسد تسهیلات دریافتی نیز ۲ برابر می‌شود و در ضمن باید کنترلی هم در این امر صورت بگیرد که اعتبارات حتما به کارخانه تولیدی برود و با ارائه این تسهیلات مقاطع ساخته شده تولید می‌شود و وارد بازار می‌شود که اگر این امر صورت گیرد و اعتبارات و تسهیلات در مکان درستی استفاده شود مشکلات به حداقل خواهد رسید.