گروه بورس فلزات - قیمت فلزات پایه به یک نقطه بحرانی رسیده است، به طوری که کارشناسان در این خصوص دو

دیدگاه دارند. گروهی معتقدند که به دلیل کاهش موجودی انبارها و علاقه پایین برای سرمایه‌گذاری با نزدیک‌تر شدن سال ۲۰۰۷ قیمت‌ها تنزل پیدا خواهد کرد و گروهی دیگر دلیل کاهش قیمت‌ها را کندتر شدن رشد اقتصادی در جهان می‌دانند.

در هفته‌های اخیر کاهش شدید سود و افت حجم تجاری در بازار بورس فلزات لندن (LME) پس از شرایط مطلوب اقتصادی نوعی ایجاد سردرگمی در قیمت‌های سلف به وجود آورده است.

در حال حاضر دو روند کاملا متضاد وجود دارد. یک روند شواهد قوی برای کاهش روند اقتصادی آمریکا است و اگر این روند منفی در آمریکا تحقق بپذیرد، سایر مناطق جهان را نیز به دنبال خود خواهد کشاند که در هر منطقه‌ای متضاد خواهد بود. ولی مساله‌ای که وجود دارد این است که چه زمانی و چگونه این رکود به وقوع خواهد پیوست.

از طرف دیگر این حقیقت وجود دارد که بازار اکثر فلزات هنوز با کمبود مواجه است و هیچ‌گونه نشانه‌ای از رفع این کمبود نیز دیده نمی‌شود. بازار با مشکلات عرضه خصوصا برای مس مواجه است، چون هیچ‌گونه تجدید قرارداد کارگری منعقد نشده است و مشکلات اعتصابات کارگری در معادن مس شیلی هنوز خاتمه نیافته است.

قیمت‌های نفت و طلا نیز کاهش شدیدی داشته است و قیمت سایر فلزات نیز می‌باید تغییر پیدا کند. با رکود در اقتصاد جهانی احتمالا تقاضا برای فلزات نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

چشم‌انداز کوتاه مدت برای فلزات هنوز نامشخص است. در ماه سپتامبر شاخص قیمت کالاها کاهش داشته است و اگر تا پایان سال روند عرضه افزایش و تقاضا کاهش داشته باشد، شاهد کاهش بیشتر قیمت‌ها خواهیم شد.

عرضه مس، روی و نیکل با کمبود مواجه است، خصوصا روی در انبارهای LME در حد هشداردهنده‌ای رو به کاهش گذاشته است.

تولیدکنندگان نیز در شرایطی نیستند که بتوانند در سه ماه چهارم پاسخگوی افزایش تقاضا باشند، چون می‌باید تولیدات آنان وارد انبار LME که موجودی فلزات آن بسیار پایین است شود، و به‌رغم شواهد افت فعالیت‌های بخش ساختمانی در آمریکا تقاضا همچنان بالا باقی خواهد ماند.

تولیدکنندگان شمش آلومینیوم اروپا سال گذشته از بازار مطلوبی برخوردار بودند، اما با افزایش صادرات آلومینیوم چین به بازارهای سودآور آنان و نگرانی از افت رشد اقتصادی در آمریکا هم از کاهش قیمت‌ها افزایش یافته است.

هم‌اکنون واحدهای تولیدکننده آلومینیوم اروپا به دلیل افزایش واردات با تعطیلی مواجه شده‌اند. طی نیمه اول امسال صادرات شمش فولادی چین به ۷/۶۲درصد افزایش یافته که قیمت این محصولات ارزان حجم صادرات آن را افزایش خواهد داد.

این روند رو به افزایش خواهد گذاشت، چون سیستم تعرفه چین موجب تقویت تولید و صادرات محصولات با ارزش افزوده بالاتر و شمش چین شده است، به طوری که در ابتدای سال ۴میلیون به ظرفیت تایلند افزوده شده است و در نتیجه فشار زیادی روی تولیدکنندگان اروپا گذاشته است.

کارخانه نروژی نورک هیدرو در انگلیس در نظر دارد واحدهای خود را به دلیل ظرفیت مازاد در بازار انگلیس تعطیل کند.

تناژ وارداتی تقریبا سه برابر چندین سال گذشته بود و در نتیجه فقط از ۶۰درصد ظرفیت‌های آلومینیوم در انگلیس بهره‌برداری می‌شود. به همین دلیل بعضی از واحدهای آلومینیوم برای مقابله با واردات در بازار در صدد بازسازی و تولید محصولات جدیدتری هستند.

شرکت آمریکایی Novelis اعلام نموده است که در نظر دارد شش کارخانه خود را در آلمان، فرانسه، لوکزامبورگ و انگلیس بفروشد.

این شرکت در حال حاضر کارخانه‌های خود را در بلژیک، فرانسه و ایتالیا تعطیل کرده است.

اما واحدهای آلومینیوم‌سازی پروژه‌هایی برای بازسازی کارخانه‌ای خود در دست اجرا دارند تا با تولید محصولات کیفی یا با ارزش افزوده بالاتر توان رقابتی خود را در بازار تقویت نمایند.

درحقیقت این شرکت‌ها نمی‌خواهند از طریق کاهش قیمت در بازار رقابت نمایند، بلکه هدف آنان رقابت از طریق تکنولوژی برتر و تولید محصولات مخصوص مانند ورق‌های آلومینیومی مورد استفاده در صنایع هواپیمایی می‌باشد که چینی‌ها توان رقابت در این تولیدات را نداشته و برای رسیدن به این مرحله نیاز به زمان طولانی دارند. از طرف دیگر چینی‌ها نیز مدیران مجرب آلمانی و ژاپنی را به استخدام خود درمی‌آورند تا کیفیت محصولات خود را ارتقا بخشند تا بتوانند در بازارهای غربی نفوذ بیشتری داشته باشند. در حال حاضر بخش‌های خودروسازی و ساختمانی در آمریکا نگران آینده خود می‌باشند، فروش خودروهای سبک در شش ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۱۷درصد و خودروهای سنگین مانند اتوبوس ۳۰درصد کاهش داشته است.

علاوه بر این بازار بخش ساختمانی مسکونی نیز در آمریکا با ضعف مواجه است، به‌طوری که در شش ماه اول امسال نسبت به سال ۲۰۰۵ حدود ۵/۲درصد کاهش در ساخت‌وساز منازل مسکونی مشاهده شده است که بیانگر وضع نامطلوب مصرف در آمریکا است.