ایران سینا- این هفته به دلیل افزایش موجودی، قیمت داخلی فولاد چین اکثرا کاهش یافت. این ماه با اجرای مالیات ۱۰-۵‌درصدی صادرات فولاد بسیاری از فولادسازان شروع به فروش محصولات به بازار داخلی کرده و برای کاهش موجودی خود قیمت تحویل در کارخانه را همچنان کاهش می‌دهند.

اما مشتریان محصولات down stream (پائین دست) در خرید اقساط می‌کنند زیرا آنها عقیده دارند در هفته‌های آتی قیمت‌ها کاهش بیشتری پیدا کند. تجار نیز تمایلی به نگه داشتن موجودی ندارند. زیرا دادوستدهای نقدی راکد شده است. یک تاجر گفت خریدارن ما تمایل به خرید در جمهای بزرگ ندارند. زیرا قیمت‌ها ممکن است کاهش بیشتری پیدا کند. هفته گذشته در شرق چین قیمت آرماتور در هر تن با ۶۰‌یوآن(۸ دلار)افزایش به ۳۵۰۰-۳۴۰۰‌یوآن در هر تن رسید اما در جنوب چین با ۳۰‌یوآن کاهش به ۳۷۵۰-۳۷۲۰‌یوآن در هر تن رسید. در شرق چین قیمت سیم مفتول توری با ۱۰‌یوآن کاهش در هر تن به ۳۶۱۰-۳۶۰۰‌یوآن و در جنوب چین با ۱۴۰-۷۰‌یوآن کاهش به ۳۷۸۰-۳۶۴۰‌یوآن در هر تن رسید. در جنوب چین قیمت کلاف گرم ۳ میلی‌متری نسبت به هفته قبل با ۸۰‌یوآن کاهش به ۴۶۰۰-۴۵۰۰‌یوآن در هر تن رسید در حالیکه کلاف سرد ۱ میلی‌متری با ۱۰۰-۳۰‌یوآن کاهش بالغ بر ۵۰۵۰-۴۹۵۰‌یوآن در هر تن شد.

در ماه می‌صادرات فولاد چین نسبت به ۱۶/۷‌میلیون تن ماه آوریل به ۱۷/۶‌میلیون تن کاهش یافت که تا حدی به علت تعطیلات ملی یک هفته ای اواخر ماه مذکور می‌باشد.

در پنج ماه نخست سال جاری صادرات محصولات فولادی چین با ۱۱۷‌درصد افزایش به ۴۴/۲۷‌میلیون تن رسید که دلیل آن افزایش خرید ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه بود. واردات محصولات فولادی به چین در این پنج ماه بالغ بر ۲۸/۷‌میلیون تن شد که نشان می‌دهد مازاد تجاری فولاد چین در طی این مدت ۱۶/۲۰‌میلیون تن است.

شروع تنزل قیمت ورق سیاه در چین

به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران، بازار‌های چین نشانه‌هایی از افت قیمت ورق سیاه را نشان می‌دهد. این نشانه‌ها از اواخر ماه مه شروع شده است. علت اصلی این امر سیاست‌های صادراتی چین و افت قیمت اسلب است. این در حالی است که عرضه ورق سیاه رول با عرض زیر یک متر نیز کاهش نشان می‌دهد. تولید این کالا کاهش پیدا کرده است. قیمت رول ورق گرم با عرض زیر یک متر قبلا در ماه مه ‌کاهش یافته بود اما قیمت این کالا در ماه ژوئن همراه با ورق گرم رول با عرض نزدیک به یک متر نیز روند نزولی خود را شروع کرده است. البته سطح موجودی‌ها بالا نیست و در حد ۴۰ تا ۵۰‌درصد ماه مارس است اما تجار عمده سعی می‌کنند که موجودی حود را از نقطه مطلوب ۵‌هزار تن به‌هزار تن برسانند. بعضی از تولیدکنندگان این کالا نیز تولید خود را بشدت کاهش داده و یا متوقف نموده‌اند. به رغم کاهش عرضه، درخواست این کالا نیز بشدت افت داشته است. علت این امر آن است که اکثر مصرف‌کنندگان نهایی، موجودی انبارهای خود را تامین نموده‌اند به همین دلیل تقاضای واقعی در داخل بازار بسیار کم است.

بسیاری از کارخانه‌ها تولیدکننده لوله بر اساس قراردادهای خود با تولیدکنندگان ورق گرم به کالاهای مورد نیاز خود دسترسی دارند و به همین دلیل کمتر به بازار روی می‌آورند. سیاست کنترل رشد اقتصادی دولت از یکسو و افت قیمت اسلب از سوی دیگر قیمت ورق سیاه را بشدت تحت فشار قرار داده است، اما از آنجا که قیمت عوامل تشکیل‌دهنده قیمت پایه بالا رفته است به نظر نمی‌رسد که این شرایط بیش از دو ماه دوام داشته باشد.

معمولا از آگوست تا اکتبر بازار نشانه‌های تقویت از خود بروز می‌دهد.

صادرات ۶۰‌‌میلیون تنی چین در سال ۲۰۰۷

بنا به اظهار موسسه بین‌المللی آهن و فولاد احتمال آن می‌رود که چین در مقام بزرگترین تولیدکننده و مصرف کننده فولاد در جهان در سال ۲۰۰۷ بالغ بر ۶۰‌‌میلیون تن فولاد صادر کند. دبیر کل این موسسه در بیستمین اجلاس فولاد در برزیل اظهار داشت صنایع فولاد چین بیش از حد توسعه یافته اما بحرانی پیش رو نخواهد داشت چرا که عرضه و تقاضا همپای هم در حال افزایش است.

چین عامل کاهش قیمت‌های جهانی فولاد

تولیدکنندگان فولاد چین بدلیل پیشی گرفتن عرضه بر تقاضا در بازار چین، بازار‌های جهانی را از کالاهای صادراتی ارزان اشباع می‌‌کنند و با این کار باعث زیان تولیدکنندگان اروپایی و آمریکایی می‌شوند.

تمهیدات دولت شامل افزایش عوارض صادرات کالاهای فولاد خام تاثیر اندکی بر محدودیت صادرات داشته است چرا که تولیدکنندگان چین به صادرات کالاهای نیمه ساخته شده همچون لوله روی آورده‌اند.

با وجود اینکه میزان مصرف در چین سیری صعودی را طی می‌کند اما میزان تولید بر مصرف پیشی گرفته و این مازاد موجودی به بازار‌های جهانی سرریز می‌شود. طی سال گذشته آمریکا ۴۵‌‌میلیون تن فولاد از چین صادر نموده است.

تولیدکنندگان آمریکایی بر این عقیده‌اند که تولیدکنندگان فولاد در چین سوبسیدهای غیر قانونی دریافت می‌کنند چرا که دولت چین خواهان تقویت صنایع داخلی است.

شش کارخانه در آمریکای شمالی از جمله ایپسکو، پنج‌شنبه هفته گذشته خواهان وضع عوارض بر واردات لوله درزدار صادره از چین شده‌اند.

درخواست وضع عوارض ضد دامپینگ نسبت به صادرات لوله از چین

شش کارخانه تولید لوله آمریکایی، از جمله کارخانه ایپسکو، علیه واردات لوله از چین خواستار وضع عوارض آنتی دامپینگ توسط دولت آمریکا هستند.

به گزارش ایپسکو، چین در خلال سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ میزان ۱۰ تا ۶۹۰هزار تن انواع لوله با قیمتی پایین‌تر از قیمت‌های استاندارد بازار به آمریکای شمالی صادر کرده است. بویژه طی سال گذشته واردات لوله به آمریکا به ۴۵‌‌میلیون تن رسیده است که منجر به رشد دو برابر صادرات کالاهای چین به آمریکا شده است.

بیش از ۶۰درصد از لوله‌های صادراتی چین به آمریکا از نوع لوله‌های درزدار است.