گروه بورس فلزات- با اینکه قیمت برخی از اقلام فولاد در بازار جهانی طی دو هفته گذشته با اندکی افت روبه‌رو بوده است اما تحلیل‌گران بازار به خصوص تجار منطقه خلیج‌فارس اعتقاد دارند که روند کاهشی قیمت فولاد مقطعی خواهد بود. بازار داخلی هم طی روزهای گذشته همانند بازارهای جهانی با افت قیمت آهن روبه‌رو بود. کاهش قیمت آهن در بازار داخل و خارج نباید ادامه‌دار باشد. چرا که توسعه صنعتی در منطقه عرب مجال کاهش قیمت‌ها را نخواهد داد تقاضا برای فولاد به خصوص فولاد ساختمانی در این منطقه بالا است. دیروز ترک‌ها قیمت ۶۰۰دلاری برای میلگرد در منطقه خلیج‌فارس پیشنهاد داده بودند این نرخ همه را غافل‌گیر کرده بود. دیروز سایت فولاد خاورمیانه اعلام کرد که قیمت فولاد طی ماه‌های آینده به رشد خود ادامه خواهد داد به طوری که پیش‌بینی می‌شود روند رشد آهسته و پیوسته باشد. همچنین با توجه به گرم شدن هوا انتظار می‌رود تقاضا برای آهن‌آلات در داخل افزایش یابد. معامله‌گران بازار اعتقاد دارند که قیمت میلگرد در روزهای آینده روند رو به رشدی خواهد داشت.

به گزارش ایران‌سینا، طبق معمول هر ساله، بازار فولاد جهان در قبل از شروع تابستان در نیم‌کره شمالی وارد دوره جدیدی شده است. هم‌اکنون صحبت‌های زیادی از افزایش قیمت‌ها در بعد از تعطیلات وجود دارد. در بعد از تعطیلات تابستان خریداران شروع به خرید می کنند همچنین تغییرات مالیات بر صادرات چین تاثیر خود را گذاشته است. در آمریکا قیمت نوار ورق در چند هفته گذشته ۲۰ تا ۳۰دلار کاهش یافته است. در اروپا قیمت‌ها بعد از کاهش اکنون ثابت شده و قیمت صادرات نوار ورق کشورهای CIS در بهترین مقدار ثابت مانده است. بازار محصولات طویل نیز راکد است و تولیدکنندگان در تلاشند که قیمت‌ها را افزایش دهند. در تمام بازارها حجم معاملات به طور چشمگیری کاهش یافته اما به نظر می‌رسد که این یک رکورد فصلی است زیرا خریداران عقیده دارند که تقاضا در ماه‌های آینده کاهش می‌یابد. در اروپا کارخانه‌ها اعلام کرده‌اند که برای سه ماه سوم قیمت‌ها ۳۰-۱۵ یورو افزایش دهند. در بازار پررونق صفحه، چنین افزایش قیمتی عملی و قابل حصول است که علت آن کاهش پیشنهادهای فولادسازان چین است. آمار نشان می‌دهد صادرات فولاد چین به اروپا به ویژه خاورمیانه از قبل بیشتر شده است. تقاضای جهان کاهش خواهد یافت و به نظر می‌رسد که تقاضا حداقل برای محصولات پایه ثابت بماند. اگر صادرات چین کاهش یابد، در نیمه دوم سال‌جاری قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

آمار قطعی ماه مه هنوز اعلام نشده اما آمار اولیه نشان می‌دهد واردات مس چین ماه گذشته کاهش پیدا کرده است. زیرا موجودی چین افزایش یافته و قیمت‌های بالای جهانی خریداران را از خرید منصرف می‌کند. انتظار می‌رود که در ماه مه واردات آلیاژ و مس تصفیه شده نسبت به ۱۹۲هزار و ۶۹تن ماه آوریل حداقل با ۴۸درصد کاهش به یکصد هزار متریک تن برسد. این مقدار از مه ۲۰۰۴ که واردات ۵۹درصد کاهش یافت بیشترین کاهش ماهانه است. قیمت مس از نقطه اوج ماه آوریل ۱۳درصد کاهش یافته که احتمالا علت آن موجودی زیاد چین است زیرا چین در چهارماه نخست سال ۶۸۹هزار و ۱۵۵تن مس خریداری کرد.