در هفته گذشته قیمت فلزات غیرآهنی روند منفی نسبتا قدرتمندی را طی کرد. مهمترین دلیل این روند منفی کلی که بازار فلزات و بازارهای سهام، کالاهای کشاورزی و اوراق قرضه را هم تحت‌شعاع قرار داد، افزایش نرخ بهره در بسیاری از مناطق جهان، صعود دلار و احتمال به وجود آمدن شرایط رکود تورمی در ایالات متحده است. با وجود رشد بالای تقاضای فلزات از سوی چین، در صورت تحقق سناریوی رکود تورمی در ایالات متحده، ممکن است تقاضا برای فلزات تا حدی کاهش یابد. همچنین افزایش نرخ بهره در بسیاری از اقتصادهای بزرگ جهان، نقدینگی را کاهش داده و معامله‏گران را به سمت کاهش ریسک سوق می‏دهد. بنابراین برخی از صندوق‏های سرمایه‏گذاری ممکن است سرمایه‏گذاری‏های خود در فلزات را کاهش دهند.

روند منفی قیمت فلزات، با وجود کاهش موجودی‏های لندن برای اکثر فلزات (به غیراز نیکل) و همچنین کاهش موجودی‏های مس در شانگهای و نیویورک رخ داد. فلز نیکل که به دلیل موجودی‏های ناچیز و قیمت بالا با نوسان‏پذیری بالا مواجه است، با کاهش قیمت ۱۳‌درصدی همراه بود و موجودی‏های این فلز نیز افزایش یافت. نیکل را می‏توان رهبر روند کاهشی هفته گذشته به حساب آورد. همچنین برخی از معامله‏گران معتقدند که ممکن است قسمتی از مصارف نیکل به دلیل قیمت بالای این فلز در حال جایگزین شدن باشد.
مس
در هفته گذشته قیمت نقدی مس با ۳‌درصد کاهش به ۷۲۸۵ دلار هر تن کاهش یافت و موجودی‏های لندن با ۷/۴‌درصد کاهش به ۱۲۱هزار و ۵۰۰ تن رسیدند. قیمت مس در نیویورک (پس از معاملات لندن) با کاهش ۵/۳‌درصدی همراه بود و قیمت به حدود ۷۱۰۰ دلار کاهش یافت. علاوه بر روند کلی منفی بازار های مالی، نـگرانی در مـورد کـاهش واردات چـین در ماه می، از جـمله عـلـل رونـد مـنـفی مـس بـود. تـحـلیـل‏گر بـانـک Standard Chartered می‏گوید که واردات چین در ماه می، با کاهش شدید (بیشترین کاهش در ۳ سال گذشته) مواجه خواهد بود و مازاد عرضه در نیمه دوم سال آشکار خواهد شد. با وجود این باید در نظر داشت که موجودی‏های نیویورک با ۱۳۵ تن کاهش به ۲۶هزار و۴۵۴ تن رسیده‏اند. و موجودی‏های شانگهای هم در هفته گذشته به ۹۳۷۹۳ تن کاهش یافتند.
آلومینیوم
در هفته گذشته قیمت آلومینیوم با کاهش ۴/۴‌درصدی به ۲۶۵۵ دلار برای هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با کاهش ۵/۰‌درصدی به ۸۳۰ هزار تن رسیدند. فلز آلومینیوم معمولا از نوسان‏پذیری پایین‏تری برخوردار بود، ولی در هفته گذشته قیمت خط حمایت ۲۷۲۵ دلاری را شکست و به نظر می‏رسد که کانال صعودی قیمت که از اواسط تابستان گذشته به وجود آمده بود در حال ضعیف شدن است. ممکن است در هفته آینده قیمت آلومینیوم به دلیل Short Covering افزایش یابد. ولی در صورت ادامه روند منفی ممکن است قیمت در زمان خود (میان‏مدت) به ۲۵۰۰ دلار هم برسد.
بنا بر گزارش سازمان جهانی آلومینیوم در 4 ماه اول سال میلادی جاری، تولید آلومینیوم به 02/8میلیون تن رسیده است که 200 هزار تن بیشتر از 4 ماه اول سال قبل است. موجودی‏های جهانی آلومینیوم خام در آخر ماه آوریل به 58/1میلیون تن افزایش یافته است که 3/4‌درصد از موجودی‏ها درماه قبل بیشتر است.
روی و سرب
در هفته گذشته قیمت نقدی روی با کاهش 7/2‌درصدی به 3611 دلار هر تن رسید. موجودی‏های لندن هم با 2/6‌درصد کاهش به 70800 تن رسیدند. ولی موجودی‏های شانگهای از 40440 تن به 44476 تن افزایش یافت. روند قیمت روی هم از نظر تکنیکی و هم از نظر عرضه و تقاضا، اخیرا از موقعیت نسبتا خوبی برخوردار بوده است.
همچنین در ماه آوریل، واردات روی به ایالات متحده به نسبت ماه قبل ۱۶‌درصد افزایش یافت و صادرات روی از این کشور ۸۸‌درصد کاهش یافت.
با وجود رفع شدن برخی اختلالات تولید و کاهش 4‌درصدی قیمت سرب در هفته گذشته، افزایش اخیر Cancelled warrants نشان می‏دهد که روند مصرف فلز سرب نسبتا مستحکم است.
منبع: شرکت کارگزاری مفید