رامین شاهد

بسیاری از دست‌اندرکاران بازار فولاد ایران براین اعتقاد هستند که پایین‌آمدن قیمت محصولات بلند فولادی ساخت داخل از یک طرف و از طرف دیگر ذخیره بالای شمش فولاد برای تولید و تامین نیاز پروژه‌های ساختمانی که با شروع تابستان به طور سنتی از شدت آنها کاسته می‌شود عامل پایین آمدن قیمت شمش فولاد است و پایین‌آمدن قیمت محصولات نهایی فولادی ساخت داخل را معلول کاهش تقاضا در بازار نمی‌دانند و صرفا معتقد‌اند که سیاست‌های کنترلی دولت و قیمت‌های مصوب عامل این کاهش شده است. در هر صورت طی هفته گذشته قیمت شمش روس به طور میانگین ۵/۱دلار در هر تن کاهش پیدا کرد. به طوری که تجار اخیرا قیمت بیلت روس را ۵۵۵ تا ۵۴۵دلار در هر تن تحویل بنادر ایران پیشنهاد می‌دهند. بیلت قزاق نیز به قیمت ۵۴۵ تا ۵۴۰دلار در هر تن تحویل بنادر ایران و پشت گمرک پیشنهاد می‌شود.

این‌طور به نظر می‌رسد که در شرایط فعلی که قیمت شمش رو به پایین است، خریداران نیز خرید را متوقف کرده‌اند و منتظر هستند قیمت‌ها به سطح ۵۳۵ تا ۵۳۰دلار در هر تن برسد.

بیلت چینی نیز علاوه بر مشکلات همیشگی خود، به علت افزایش مالیات صادراتی به میزان ۱۰ تا ۱۵درصد هنوز قیمت مشخصی ندارد و پیشنهاد جدی داده نمی‌شود. اگرچه باتوجه به کیفیت شمش چینی که معمولا مورد تایید کارخانه‌های داخلی برای تولید میلگرد نیست افزایش قیمت آن نیز مزید بر علت شده و آن را خارج از صرفه‌ اقتصادی برای واردکننده می‌سازد قیمت بیلت چینی قبل از اعلان مالیات بر صادرات حدودا ۴۹۰دلار در هر تن تحویل روی عرشه کشتی در بنادر چین بود که با افزایش حدود ۲۵دلار و همین‌طور هزینه کشتی که طی ماه‌های پیش به ۶۰ تا ۵۰دلار در هر تن رسیده است، حدودا ۵۷۰ تا ۵۶۵دلار تحویل بنادر ایران پیشنهاد می‌شود که مورد توجه خریدار ایرانی نیست.

با وجود اینکه ایران پنجمین واردکننده بیلت دنیا با واردات حدودا ۷/۱میلیون تن در سال ۲۰۰۶ است، چین به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده فولاد جهان به هیچ‌وجه تاثیر بسزایی بر بازار کالای نیمه‌ساخته ایران نداشته است.

اگرچه صادرات بیلت چین به ایران در سال ۲۰۰۶ میلادی به طور چشمگیری افزایش یافت و از صفر به حدود ۲۲۱۰۰۰تن رسید ولی خیلی زود میزان آن کاهش یافت.

این افزایش صادرات حدودا بین ماه‌های آگوست تا دسامبر ۲۰۰۶ همزمان با افزایش علاقه کشورهای CIS به بازار حاشیه مدیترانه و افزایش قیمت آنها برای بازار ایران بود که به چینی‌ها اجازه رقابت داد اما از ابتدای سال ۲۰۰۷ با اعلان مالیات بر صادرات محصولات نیمه‌ساخته چینی قیمت‌ها بالا رفت و برای تاجر ایرانی واردات صرفه ندارد.

info@ metaline.ir