بررسی عوامل گرانی آهن در بورس

گروه بورس فلزات- سرمایه‌گذاران پشت پرده عاملان اصلی ترغیب کارگزاری‌ها به نوسان قیمت در بورس فلزات هستند. یک فعال بازار آهن در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد، در خصوص سهم و نقش کارگزاری‌ها در نوسان قیمت‌ها گفت: کارگزاری‌ها در واقع بیشتر حامی و طرفدار منافع بخش فروشنده در بورس فلزات هستند.

وی افزود: درحال حاضر ۳ تا ۴ کارگزاری در انحصار بخش دولتی عرضه‌کننده آهن در بورس فلزات هستند و تابع تصمیمات این بخش می‌باشند.

این فعال بازار آهن تصریح کرد: معاملات کالا در بورس فلزات به صورت صوری است و کارگزاران در حقیقت تابع تصمیمات قیمت در بازار از سوی برخی از مشتریان بوده که این امر موجب نوسان قیمت در بورس فلزات می‌شود.

یک فعال دیگر بازار آهن خاطرنشان کرد: پیش از این برخی از کارگزاری‌ها از جمله تعاونی‌ها کالا با تناژ پایین سفارش می‌دادند تا با ارائه قیمت‌های متفاوت قیمت آهن‌آلات را در بازار کاهش دهند سپس نسبت به پیشنهاد تناژهای بالا اقدام و خریداری می‌کردند و در زمان لازم با قیمت دلخواه عرضه می‌کردند.

وی اظهار داشت: متاسفانه کارگزاری‌ها در بورس فلزات نیز هم‌اکنون با روش تعاونی‌ها اقدام می‌کنند که این امر موجب نوسان قیمت‌ها در بازار می‌شود.

به گفته وی، همواره تعدادی سرمایه‌گذار پشت‌پرده و در بازار وجود دارند و از خارج از بورس کارگزاری‌ها را شارژ کرده و بر روی قیمت تابلوی بورس تاثیر می‌گذارند.

این فعال با اشاره به اینکه کارگزاری‌ها به تنهایی قادر به نوسان قیمت‌ها در بورس فلزات نیستند افزود: کارگزاری ها در بورس فلزات دولتی بوده و وابسته به سازمان‌های دولتی هستند.

یک تاجر بازار آهن نیز با بیان اینکه کارگزاری‌ها عامل افزایش قیمت‌ها در بورس فلزات هستند، تصریح کرد: کارگزاری‌ها در بورس همواره نقش واسطه بین خریدار و فروشنده دارند که در برخی از موارد با تبعیت از خریداران در بازارها بر روی قیمت‌‌های بورس تاثیر بسزایی دارند.

وی بااشاره به اینکه کارگزاری‌ها هم بازار آزاد و هم بازار دولتی را در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: برای حل مشکل بورس فلزات باید بورس فلزات از حالت فعلی خارج شود و یک مدیریت فروش برای بخش دولتی در نظر گرفته شود. این فعال بازار آهن گفت: تنها راهکار موجود در شرایط فعلی این است که واردات آهن آزاد تا آهن‌آلات به وفور وارد بازار شود تا حدی که بازار اشباع شود.

به گفته وی، کارگزاران هم‌اکنون نقش واسطه میان خریداران عمده و کارخانه‌های تولیدکننده آهن را در بورس فلزات دارند و در واقع کارگزاری‌ها از سوی سرمایه‌‌گذاران وکالت دارند.

وی افزود: با آزادشدن واردات آهن به کشور بدون محدودیت زمانی، انحصار ایجاد شده از دست عده‌ای خاص از جمله کارگزاری‌ها خارج و بازار آهن و قیمت آن متعادل خواهد شد.

همچنین رییس اتحادیه آهن‌فروشان نیز در گفت‌وگو با ایسنا تاکید کرد: هرگونه انحصار در بازار آهن چه در مورد تولیدات داخلی و چه واردات باید از بین برود. محمد آزاد افزود: از آنجایی که تولیدات داخلی در بورس عرضه می‌شدند و تنها ۱۱کارگزار در بورس فلزات وجود دارند، ناخواسته انحصار به وجود آمده که این امر یکی از دلایل گرانی آهن است.

همچنین محمد آزاد با اشاره به اینکه واردات زیاد باعث کاهش نظارت بر آهن‌های وارداتی به کشور شده است، از کیفیت این محصولات که عمدتا از چین به ایران وارد شده‌اند انتقاد کرد و گفت: آهن‌های چینی در چهار گروه کیفیتی طبقه‌بندی می‌شوند دو گروه اول از کیفیت قابل قبولی دارند ولی آهن‌های درجه ۳ و ۴ بسیار بی‌کیفیت هستند.

آزاد ادامه داد: تیرآهن‌های بی‌کیفیت، در مقابل فشار ساختمان خم می‌شوند و به قول معروف «شکم می‌اندازند» که این موضوع باعث ایجاد مشکلات بسیاری در ساخت و ساز می‌شود.

وی با اشاره به واردات ۵/۱میلیون تن آهن در فروردین و اردیبهشت گفت: این تناژ برای مدت دو ماه بسیار زیاد است و چند ماه آینده را نیز پوشش خواهد داد.

رییس شورای اصناف کشور با اشاره به اینکه گرانی آهن ناشی از برابر نبودن عرضه و تقاضا بوده است گفت: با واردات انجام شده، بازار به طور خود به خود متعادل شده­­ و قیمت هر کیلو تیرآهن که در فروردین ماه به هر کیلو ۹۶۰تومان رسیده بود در حال حاضر ۷۴۰تومان و قیمت میلگردها هم که کیلویی ۷۸۰تومان بود هم اکنون به ۶۴۰تومان کاهش یافته است.

او با اشاره به اینکه حجم زیادی از واردات آهن از سوی دولت برای مصرف در پروژه‌های عمرانی انجام شده است، گفت: باید نظارت کاملی بر نحوه مصرف آهن در این پروژه‌ها شود، چون پس از مدتی بسیاری از این آهن‌های وارداتی دولت در بازار آزاد عرضه شدند.

وی ادامه داد: واردکنندگان دولتی، آهن را به عنوان طرح‌های زیربنایی و عمرانی با معافیت مالیاتی و گمرکی وارد کشور می‌کنند ولی بخش‌خصوصی مجبور به پرداخت سود بازرگانی به گمرک است، در همین حال آهن‌های دولتی با قیمت پایین تر به بازار آزاد سرازیر می‌شدند و باعث دمپینگ در بازار و ورشکستگی بخش‌خصوصی می‌شوند.