دلایل کاهش حجم مبادلات آلومینیوم در بورس فلزات تهران

گروه بورس و فلزات- آزاده‌حسینی

چندی است مبادلات آلومینیوم برخلاف سایر فلزات از رونق لازم برخوردار نیست و اکثر عرضه‌ها از سوی شرکت‌های تولیدکننده متقاضی ندارد و این در حالی است که تقاضا برای انواع محصولات فولادی در بازار بالا است اما اینکه چه عاملی منجر شده تا خریداران تقاضای خود را از بورس فلزات تامین نکنند و در شرایطی به بازار رجوع کنند که به گفته رییس اتحادیه آلومینیوم واردات به دلیل شرایط سیاسی محدود شده است و چرا محصولات تولیدی شرکتها اغلب در بورس فلزات بدون خریدار می‌ماند؟ مسائلی بود که باعث شد تا با مدیران و کارشناسان فعال در این بخش به گفت‌و‌گو بنشینیم. مهدی ثقفی، مدیرعامل شرکت آلومینیوم المهدی که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در کشور است پاسخگوی سوالات ما بود. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی‌بر علت کاهش مبادلات محصولات آلومینیومی در بورس فلزات گفت: متاسفانه به دلیل مشکل کمبود آند مجبور شدیم نگهدارنده بیشتری به آند بزنیم که در این ماده فولاد وجود دارد و به همین دلیل مقدار فولاد که وارد دیگ ذوب شد از مقدار متعارف بالاتر رفت و ناخالصی آلومینیوم تولید شده افزایش یافت و کیفیت محصولات ما اندکی افت کرد که بر روی مبادلات ما در بورس فلزات هم تاثیرگذار بود.

وی ادامه داد: اما تا پایان خردادماه این ناخالصی از دیگ‌های ذوب آلومینیوم ما خارج شده و محصولات ما خالص می‌شوند و کیفیت آنها به استاندارد گذشته باز می‌گردد.

ثقفی در خصوص قیمت‌گذاری آلومینیوم ناخالص اظهار داشت: در شرایطی که آلومینیوم ما ناخالص شد قیمت آن را حدود ۴درصد پایین‌تر از قیمت محصولات با کیفیت خود عرضه کرده و فروختیم.

وی با اشاره به صادرات شرکت المهدی گفت: البته تولید آلومینیوم با کیفیت پایین نتوانست موقعیت صادرات ما را بگیرد بلکه عوارض ۳۰درصدی که وزارت بازرگانی وضع کرده بود برای ما مشکل‌ساز شد طوری که صادرات المهدی ما به مدت ۳هفته متوقف شد.

وی ادامه داد: البته بعد از سه هفته مشکل صادرات ما حل شد و وزارت بازرگانی به این نتیجه رسید که شمش آلومینیوم شامل عوارض ۳۰درصد نمی‌شود اما تا این بخشنامه به گمرک هرمزگان برسد ممکن است برای ما مشکلات دیگری هم به وجود بیاید.

مدیرعامل شرکت المهدی گفت: صادرات این شرکت حدود ۸۰درصد تولیدات آن یعنی معادل ۸۰هزار تن است.

وی در مورد قیمت محصولات صادراتی گفت: قیمت‌گذاری آلومینیوم شرکت المهدی در بازارهای خارجی به صورت مزایده است و در مزایده مشخص می‌شود یعنی هر دو الی ۳ماه محصولات خود را به صورت مزایده در بازارهای جهانی می‌فروشیم و در واقع تمامی تولیدکنندگان معتبری که محصولاتشان را در بورس فلزات لندن عرضه نمی‌کنند به این صورت عمل می‌کنند.

وی افزود: مابقی محصولاتی که در این شرکت تولید می‌شود در بازار داخلی از طریق بورس فلزات عرضه می‌شود و مطمئنا شرایط در آینده با حل مشکل المهدی به لحاظ کیفیت محصول حل می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر قیمت محصولات صادراتی المهدی، نرخ‌های بورس فلزات لندن به علاوه ۵۰دلار پریمیوم است و در بورس فلزات تهران نرخ‌های بورس فلزات لندن به علاوه ۲۰۶دلار پریمیوم محسوب می‌شود.

ثقفی اظهار داشت: نرخ‌هایی که در بورس فلزات تهران عرضه می‌شوند در واقع طوری است که با نرخ‌های محصولات وارداتی یکی باشند اما دردسر شرایط واردات را نداشته باشند.

وی افزود: در سال ۱۳۸۵ تولید المهدی معادل ۱۰۳هزار تن بود که برنامه تولید ما برای سال جاری معادل ۱۱۰هزار تن است.

وی تولید پایین آلومینیوم در کشور را به دلیل سرمایه‌گذاری محدود در این بخش دانست و گفت: سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار محدود است و بخش‌خصوصی هم در صنایع سنگین برای سرمایه‌گذاری پیش‌قدم نمی‌شود.

محمد ابراهیم رازقی معاون اقتصادی و مالی شرکت ایرالکو از دیگر مسوولان صنعت آلومینیوم در کشور است که پاسخگوی سوالات ما بود.

وی در خصوص کاهش حجم مبادلات آلومینیوم در بورس فلزات تهران گفت: معمولا در فروردین‌ و اردیبهشت‌ماه این مشکل را داریم و به دلیل اینکه در پایان سال همیشه تقاضا بالا است، حجم مبادلات در ابتدای سال پایین می‌آید اما مشکلی در فروش نداشتیم.

وی ادامه داد: فروش شرکت آلومینیوم طی این مدت کم نبوده و در صورتی که مشکل فروش هم داشته باشیم از طریق صادرات آن را حل می‌کنیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگارما مبنی بر اینکه به دلیل رشد قیمت‌ها در بورس‌فلزات بازار از طریق واردات اشباع شده است، گفت: هرگز این طور نیست و ما واردات را کنترل می‌کنیم، یعنی از طریق نحوه پایه قیمت‌هایی که در بورس‌فلزات تهران عرضه می‌شود و پرمیومی که مجاز هستیم به قیمت‌ها اضافه کنیم هنگام واردات بی‌رویه واردات را کنترل می‌کنیم.

وی ادامه داد: برای محصولاتی که در بورس‌فلزات عرضه می‌شوند از طریق سازمان توسعه و نوسازی صنایع معدنی و معادن کشور مجاز هستیم پریمیومی به قیمت‌ها اضافه کنیم که در واقع جایگزین قیمت‌های وارداتی شوند و با نرخ وارداتی محصول برابری کند.

وی گفت:‌ البته گاهی در مواردی در بورس‌فلزات در شرایطی که قیمت‌ها متعادل است از محصولات ایرالکو خرید می‌شود و در هنگام رشد ناگهانی قیمت همان محصول عرضه می‌شود اما مقصر گرانی آن ایرالکو نیست.

رازقی در خصوص صادرات ایرالکو اظهار داشت: حدود دو الی سه سالی هست که ۲۰درصد محصولات خود را پیش‌فروش کرده‌ایم.

وی گفت: تولید ایرالکو در سال معادل ۱۱۰هزار تن است که متاسفانه به دلیل برخی مشکلات ۲۰درصد آن متوقف شده است.

یک کارشناس اقتصادی که از فعالان صنعت آلومینیوم در کشور بود و نخواست نامش آورده شود در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد، گفت: حدود هفت الی هشت ماهی می‌شود که قیمت محصولات آلومینیومی که در بورس‌فلزات عرضه می‌شود بالاتر از قیمت‌های آن در بازارهای جهانی و بورس‌های معتبر است و به همین دلیل در حال حاضر واردات این فلز برای تجار آن به صرفه شده است.

وی ادامه داد: اختلاف قیمت بین بورس فلزات تهران و بازار‌های جهانی از ۳۰۰ الی ۴۰۰ دلار هم بیشتر است و در حالی تثبیت نرخ‌های بالا در بورس‌فلزات ادامه دارد که قیمت انواع آلومینیوم در بورس‌فلزات لندن مدام در حال کاهش است.

وی اظهار داشت: اختلاف نرخ بین بورس‌فلزات و بازارهای خارجی طی بلندمدت این فرصت را به وجود آورده که تجار و فعالان این صنعت و حتی سرمایه‌گذاران به دلیل داشتن صرفه اقتصادی اقدام به واردات این محصول کنند.

این کارشناس اقتصادی افزود: ‌به همین دلیل واردات آلومینیوم در کشور شدت یافته و همین موضوع باعث شده تا بازار اشباع شود و این موضوعی است که موجب رکود در مبادلات بورس‌فلزات تهران شده است.

وی گفت:‌ در حال حاضر بازار پر است از شمش‌های هندی، چینی، کشورهای آسیای میانه، برزیلی و اماراتی که نرخ‌های آنها پایین‌تر از نرخ‌ شمش‌های تولیدی در داخل کشور است.

وی ادامه داد: این شرایط موجب شده تا تولیدکنندگان به دلیل اصرارشان به عرضه با قیمت‌های بالا هم فروش در دوران پرتقاضا را از دست بدهند و هم حالا که بازار اشباع شده فروشی نداشته باشند.

وی در مورد پیش‌بینی بازار آلومینیوم گفت:‌ متاسفانه تولیدکنندگان سیاستی را در پیش نمی‌گیرند که منجر به شرایط با ثبات شود منظور از ثبات، ثابت بودن قیمت نیست بلکه روال منطقی همگام با بازار‌های جهانی است و مادامی که این چنین تصمیم نگیرند قیمت‌ها متعادل نمی‌شود و روال آن غیرمنطقی است.

این کارشناس اقتصادی در پاسخ به سوال خبرنگار ما که چرا تولیدکنندگان قیمت‌های خود را پایین نمی‌آورند، گفت:‌ متاسفانه نمی‌خواهند خود را با شرایط بازار چه داخلی و چه جهانی وفق دهند و البته عرضه سهام یکی از شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم هم مزید بر علت شده و برای قرار گرفتن در شرایط آرمانی قیمت‌های بالا را به بازار تحمیل می‌کنند که در واقع بازتاب آن دامنگیر خودشان شده است.