گروه بورس‌فلزات- در پی افزایش قیمت تیرآهن دربازار از روزهای پایانی هفته گذشته، امروز تکلیف قیمت این محصول دربازار با عرضه محصولات ذوب‌آهن اصفهان در بورس‌فلزات مشخص خواهد شد. به گزارش دنیای اقتصاد، به علت عدم تقاضا برای انواع تیرآهن از سوی متقاضیان و توقف عرضه آن در بورس‌فلزات، شاهد افزایش قیمت تیرآهن در بازار هستیم.

بر اساس این گزارش، به اعتقاد تحلیلگران بازار، عدم عرضه تیرآهن از طریق بورس‌فلزات تنها عامل اصلی افزایش قیمت این محصول است.

بر این اساس، در حال حاضر شاهد ادامه روند افزایش قیمت تیرآهن در بازار غیررسمی هستیم به گونه‌ای که قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۴از یک‌میلیون و ۱۸۰هزار ریال طی چهارشنبه هفته گذشته به یک‌میلیون و ۲۳۰هزار ریال در روز گذشته رسیده است.

این گزارش حاکی است، دیروز همچنین هر شاخه تیرآهن ۱۶از یک‌میلیون و ۴۹۰هزار ریال به یک‌میلیون و ۵۳۰هزار ریال افزایش قیمت داشت.

در مدت یاد شده قیمت هر شاخه تیرآهن ۱۸به ۲میلیون و ۳۰۰هزار ریال، هر شاخه تیرآهن ۲۰به ۲میلیون و ۹۰۰هزار ریال، هر شاخه تیرآهن ۲۲به ۳میلیون و ۹۰هزار ریال افزایش یافت.

دیروز همچنین قیمت هر شاخه تیرآهن ۲۴با ۲۳۰هزار ریال افزایش نسبت به چهارشنبه هفته گذشته به ۳میلیون و ۹۸۰هزار ریال و هر شاخه تیرآهن ۲۷ با ۱۷۰هزار ریال افزایش به ۴میلیون و ۵۸۰هزار ریال رسید.

در مدت یاد شده همچنین انواع میلگرد نیز در بازار با افزایش قیمت روبه‌رو شد به طوری که هرکیلو میلگرد ۸ آجدار کلاف داخلی از ۶هزار و ۵۸۰ریال به ۶هزار و ۶۵۰ریال رسید. قیمت هر کیلو میلگرد ۱۰ آجدار شاخه داخلی نیز از ۶هزار و ۵۶۰ریال به ۶هزار و ۶۷۰ریال افزایش یافت.

فعالان و تحلیلگران بازار ادعا می‌کنند که به ناچار برای تعیین تکلیف قیمت تیرآهن باید در انتظار عرضه این محصول از سوی ذوب‌آهن اصفهان در روز یکشنبه هفته جاری در بورس‌فلزات بود.

تحلیلگران معتقدند: چنانچه تیرآهن امروز از سوی ذوب‌آهن اصفهان با افزایش قیمت عرضه شود بازار نیز شاهد افزایش قیمت این محصول در بازار خواهد بود و در صورت کاهش قیمت در بورس، بازار نیز با کاهش قیمت روبه‌رو خواهد شد.به اعتقاد فعالان بازار، امروز یکشنبه برای بازار تیرآهن روز حساسی خواهد بود چرا که تکلیف آن با عرضه در بورس‌فلزات تعیین خواهد شد.

یکی از فعالان بازار آهن‌آلات در خصوص تحلیل بازار این محصولات اظهار داشت: در این شرایط بحرانی و حساس عمده‌فروشان و تاجران آهن از بازندگان بازار این محصول نیستند چرا که آنها بارشان را به متقاضیان عمده از جمله وزارتخانه‌های دولتی و ارگان‌های رسمی عرضه می‌کنند و تنها در این میان کسبه‌های جزء و خرده‌فروشان ضرردهندگان اصلی بازار هستند.

به اعتقاد فعالان بازار آهن، تاجران عمده آهن‌آلات به علت معامله با وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های دولتی هیچ‌گونه ضرری را متحمل نمی‌شوند و سازمان‌های دولتی نیز نوسان قیمت‌ها هیچ تاثیری بر ایشان ندارد و در واقع می‌توان آنها را عامل اصلی افزایش با نوسان قیمت آهن‌آلات در بازار دانست.