رونق به بازار فولاد برمی‌گردد

گروه بورس فلزات- پس از دو هفته رکود پیش‌بینی می‌شود کف قیمت‌های انواع آهن‌ این هفته مشخص شود. فاضل بختیاری، مدیر فروش گروه ملی فولاد ایران با بیان مطلب فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: پیش‌بینی می‌شود با پشت سر گذاشتن دو هفته رکود در بازار آهن این هفته کف قیمت‌ها مشخص شده و رونق مجددا به بازار بازگردد.

وی ادامه داد: افزایش قیمت‌ها در آغاز سال جدید باعث شد تا بازار نسبت به این شوک مقابله کرده و خریداران از خرید کالاها با قیمت‌های بالا امتناع کنند. وی افزود: مطمئنا این هفته کف قیمت انواع آهن مشخص می‌شود و با اعتمادسازی‌های لازم مبادلات در بورس فلزات دوباره رونق خواهند یافت.

بختیاری اظهار داشت: طی دو هفته گذشته با وجود عدم تقاضا، گروه ملی فولاد عرضه خود را متوقف نکرد و همچنان به عرضه محصولات خود ادامه دارد.

وی گفت: عرضه مداوم محصولات آهنی از سوی گروه ملی به معنی همکاری این شرکت برای رسیدن قیمت‌ها به حد تعادل است چراکه اصرار بر عرضه از سوی تولیدکننده و در مقابل نبود تقاضا قیمت‌ها را پایین می‌آورد.

بختیاری ادامه داد: ادامه این شرایط مطمئنا باعث لطمه دیدن فعالان این بخش می‌شود اما امیدواریم با تدابیری که مسوولان ذی‌ربط برای کنترل و ساماندهی بازار محصولات فولادی اندیشیده‌اند مشکلات خاتمه پیدا کند.

وی گفت: پیشنهاد ما به خریداران محصولاتمان این است که کسانی که در دوره رونق و با قیمت‌های بالا محصولات گروه ملی فولاد را خریداری کرده‌اند در این شرایط و با قیمت پایین هم از شرکت خرید کنند تا ضرر و زیان آنها جبران شود.

بختیاری اظهار داشت: واردات یکی از راه‌های تعدیل‌ قیمت است اما امیدواریم دولت از مکانیزم تعرفه در این خصوص استفاده کند چرا که حتی کشورهای پیشرفته هم از مکانیزم تعرفه برای کنترل قیمت و ساماندهی بازار خود استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: چین بازارهای هدف را مشخص کرده و از تولیدکنندگان خود حمایت می‌کند به همین خاطر در حال حاضر در تمام دنیا قیمت‌ها را دچار نوسان کرده، در اکثر کشورها برای مقابله با این معضل از ابزاری به نام تعرفه استفاده می‌کنند. وی تنها راه متعادل کردن قیمت‌ها در طولانی‌مدت را افزایش تولید داخلی دانست و اظهار داشت: هر چقدر هم که واردات انجام دهیم باز هم مشکل ما حل نمی‌شود و تنها راه نهایی حل این معضل استفاده کارخانه‌ها از تمام ظرفیت‌های خالی است و همچنین افزایش تولید و راه‌اندازی خطوط جدید. وی افزود: گروه ملی فولاد ایران در سال ۱۳۸۴ معادل ۸۵۰هزار تن انواع آهن تولید کرد در حالی که در سال گذشته به دلیل رونق در بازار و وجود تقاضا باعث شد تا معادل یک میلیون و ۵۶هزار تن در سال تولید کنیم که برای امسال هم پیش‌بینی شده از تمام ظرفیت خود بهره ببریم که این رقم معادل یک میلیون و ۴۰۰هزار تن است.

وی گفت: در همین راستا گروه ملی فولاد ایران رکود تولید خود را در فروردین‌ماه طی بیش از ۴۰سال فعال خود شکست و معادل ۱۱۶هزار و ۳۰۰تن انواع محصولات فولادی تولید کرد.

وی در خصوص شرایط سودآوری گروه ملی فولاد ایران گفت: کارخانه‌ای که سلف می‌فروشد در واقع آینده خود را می‌فروشد چرا که با سلف فروشی از جهش‌های ناگهانی قیمت در بازار نمی‌تواند بهره ببرد. بختیاری ادامه داد: سال گذشته در شرایطی که قیمت تیرآهن به کیلویی ۸۰۰تومان رسید، مجبور به تحویل تیرآهن با نرخ کیلویی ۳۸۰ تومان بودیم.

وی افزود: گروه ملی در حالی به سودآوری می‌رسد که ظرفیت تولید خود را افزایش دهد که این کار موجب کنترل قیمت‌ها در بازار هم می‌شود.