گروه بورس فلزات- در آستانه تایید صلاحیت اعضای هیات‌مدیره بورس کالا دنیای اقتصاد به بهانه این موضوع برای اطلاع از دیدگاه کارگزاران بورس فلزات با تنی چند از آنها به گفت‌وگو پرداخت. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، مسوولان امر تصمیم گرفتند که با ادغام در بورس فلزات تهران و اوراق بهادار بورسی جدید تحت عنوان بورس کالا تشکیل دهند تا در آن علاوه بر فلزات اساسی، سایر کالاها از جمله کشاورزی نیز معامله شود.

به گفته مسوولان دست‌اندرکار ترکیب هیات‌مدیره بورس تازه‌تاسیس کالا در مرحله تایید صلاحیت قرا ردارند که ظاهرا صلاحیت تعدادی از آنها نیز مورد تایید قرار گرفته است و باید منتظر تایید مابقی اعضا بود چرا که بنا به اظهارات دبیرکل بورس فلزات، پیش‌بینی می‌شود به احتمال زیاد فعالیت بورس تازه‌تاسیس کالا از پایان اردیبهشت‌ماه جاری آغاز خواهد شد، حال که در آستانه آغاز این فعالیت قرار داریم، دنیای اقتصاد از دیدگاه تنی چند از کارگزاران بورس فلزات طی گفت‌وگویی اختصاصی مطلع شد که در این زمینه می‌خوانید.

فرزاد هیبتی به عنوان یکی از ۱۱ کارگزار بورس فلزات در خصوص تاسیس بورس کالا گفت: بورس تازه‌تاسیس کالا از نظر نوع فعالیت هیچ تغیری نخواهد کرد و تنها نحوه ساختار مالکیت آن متفاوت خواهد بود و همانند روال گذشته معاملات کالاها براساس حراج حضوری و براساس کشف واقعی قیمت‌ها صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: سابق بر این بورس فلزات سازمانی بود متشکل از ۱۱ کارگزار که اعضای هیات‌مدیره این سازمان را تشکیل می‌دادند و براساس چارچوب شورای بورس سیاست‌گذاری می‌کردند و شرکت سهامی بورس کالا نیز با تایید هیات‌مدیره در چارچوب بازار سرمایه تصمیم‌گیری خواهند کرد. به گفته هیبتی، با تامین بورس کالا تنها در نحوه اداره نهاد تغییری ایجاد می‌شود و در واقع نهادینه‌تر می‌شود.

وی در خصوص سیاست کلی کارگزاران در بورس کالا تصریح کرد: تمام کارگزاران یک کار واحد انجام می‌دهند و آن نیز ارائه خدمات به مشتری است که به طور طبیعی در شرکت تازه تاسیس در بورس کالا تغییری در نحوه فعالیت آنها ایجاد نخواهد شد.

به گفته وی، چنانچه در آینده شرکت سهامی بورس کالا نسبت به اصلاح قوانین خود اقدام کند، کارگزاران نیز از این امر استقبال خواهند کرد، چرا که کارگزار هر چه احساس ایمنی بیشتری در کار کند و کارش شفاف‌تر شود از بهبود سیستم در این راستا استقبال می‌کند.

کارگزار شرکت باهنر خاطرنشان کرد: در مجموع بورس تازه تاسیس کالا را مثبت ارزیابی می‌کنم زیرا که در وظایف کارگزاران نه تنها تغییری ایجاد نخواهد شد بلکه وظایف آنها بیشتر هم خواهد شد.

حسن‌علی بشارت احسانی، یک کارگزار دیگر بورس فلزات همچنین در این باره افزود: به عنوان یک کارگزار تاسیس بورس کالا را مثبت ارزیابی می‌کنم. وی با اشاره به تقسیم سیاست‌های کلی کارگزاران در بورس تازه تاسیس گفت: تغییر سیاست‌های کلی کارگزاران به هیات مدیره جدید این شرکت بستگی خواهد داشت.

بشارت احسانی افزود: به علت عدم آگاهی از ترکیب اعضای هیات مدیره جدید بورس کالا نمی‌توان نسبت به فعالیت این شرکت تازه تاسیس قضاوت خاصی نمود.

وی در خصوص سیاست‌های کلی کارگزاران در بورس کالا تصریح کرد: به احتمال زیاد تغییراتی در سیاست‌های کلی کارگزاران ایجاد خواهد شد چرا که دو بورس در هم ادغام و بورس واحدی تحت عنوان بورس کالا تاسیس شده است.

احسانی با اشاره به اینکه وظایف بورس تغییری نمی‌کند، خاطرنشان کرد: وظایف کارگزاران بر روال سابق ادامه خواهد داشت اما چون اعضای جدید با نگرش‌های جدیدی به عنوان هیات مدیره فعالیت خواهند کرد در حال حاضر پیش‌بینی‌ها بسیار کارساز نخواهد بود.

محمودرضا الهی‌فر کارگزار دیگر بورس فلزات اظهار داشت: به علت آنکه در بورس کالای عضویت هیات مدیره با نهادهای مالی و تولیدکنندگان است، نقش کارگزاران در این سازمان کم رنگ‌تر خواهد شد.

وی گفت: سابق در این بورس فلزات متشکل از ۱۱ کارگزار بود که اعضای هیات مدیره آن محسوب می‌شدند و سیاست‌های آنها در چارچوب بورس فلزات تعیین و تعریف می‌شد اما به علت آنکه سهم کارگزاران در بورس کالا تنها ۱۰درصد است لذا هیات مدیره شرکت سهامی بورس کالا در اختیار فعالین بخش و نهادهای مالی خواهد بود و کارگزاران نقش چندانی نخواهند داشت.

وی با اشاره به سیاست‌های کلی کارگزاران در بورس کالا تصریح کرد: در این شرکت کارگزاران سیاست ویژه‌ای ندارند. چنانچه مشکلی در آن ایجاد شود از طریق مکانیزم‌های کنترلی برطرف خواهد شد.