مجلس هم برای کنترل قیمت آهن وارد عمل می‌شود

گروه بورس فلزات- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به آزادسازی قیمت سیمان، افزود: ورود سیمان در شرایط کنونی به بورس کالا منطقی نیست چرا که موجب افزایش شدید قیمت آن می‌شود. محمدرضا سجادیان تصریح کرد: بورس به منزل میزان الحراره اقتصادی است و در دنیا از نظر کارشناسی کاملا مورد قبول است.

وی در خصوص ورود سیمان به بورس کالا خاطرنشان کرد: این اقدام فعلاً به صلاح نیست چرا که محصولات در بورس بر پایه قیمت‌های جهانی قیمت‌گذاری می‌شود و هم اکنون نیز قیمت سیمان در بازارهای جهانی ۲ تا ۳ برابر قیمت‌های داخلی است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن گفت: در حال حاضر هر تن سیمان در بازار جهان حدود ۱۰۰دلار و در بازار داخلی بین ۳۳ تا ۳۵هزار تومان یعنی یک سوم قیمت جهانی است، بر همین اساس ورود سیمان به بورس کالا موجب افزایش قیمت آن می‌شود و چون سیمان یک کالای استراتژیک تلقی می‌شود افزایش قیمت آن بر روی قیمت مسکن و پروژه‌های عمرانی تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: پس‌از آزادسازی قیمت سیمان در خصوص عرضه آن باید با احتیاط عمل کرد و عرضه آن را از طریق بورس کالا به صلاح نمی‌دانم.

سجادیان تصریح کرد: در‌حال‌حاضر میزان تولید و عرضه سیمان با تقاضای آن متعادل نیست و میزان عرضه از تقاضا کمتر است به گونه‌ای که میزان تولید سیمان در سال گذشته حدود ۳۵میلیون و ۳۰۰هزار تن بود که امسال در صورت عدم مشکل حدود ۷میلیون تن بر میزان تولید افزوده و به ۴۲میلیون تن خواهد رسید.

به گفته وی،‌ چنانچه طرح‌های توسعه‌ای کارخانه‌های سیمان و احداث واحدهای جدید سیمانی هرچه سریع‌تر اجرایی شود و میزان عرضه بر تقاضا پیشی بگیرد و شاهد مازاد تولید در کشور شویم در آن زمان می‌توان مازاد تولید برای صادرات را در بورس کالا عرضه کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در‌حال‌حاضر به علت کمبود عرضه سیمان نسبت به تقاضای آن در کشور، ورود آن به بورس‌فلزات جای نگرانی دارد.

وی در خصوص نوسان بازار آهن‌آلات و اقدامات مجلس شورای اسلامی در این زمینه برای کنترل بازار گفت: متولی کنترل بازار وزارت بازرگانی و متولی تولید آن وزارت صنایع است اما مجلس نیز در این زمینه احساس مسوولیت می‌کند.

سجادیان افزود: سال گذشته به علت نوسانات ایجاد شده در بازار آهن‌آلات کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی کمیسیونی متشکل از وزرای بازرگانی، صنایع و معادن و اقتصاد و دارایی تشکیل داد و در آن کمیسیون در خصوص بورس فلزات و بازار آهن‌آلات بحث و بررسی‌های زیادی صورت گرفت که در نتیجه نمایندگان کمیسیون‌ صنایع از بورس فلزات بازدید کردند.

وی با اشاره به این که تاکنون در سال جاری در خصوص بازار آهن‌آلات اقدامی از سوی مجلس شورای اسلامی صورت نگرفته، تصریح کرد: اما به علت نوسان بازار آهن‌آلات و نگرانی‌های موجود به علت اوج مصرف فلزات در فصل تابستان و ایجاد کمبود و افزایش قیمت احتمالی، در کمیسیون صنایع و معادن مجلس این بحث مطرح و همانند سال گذشته جلسه‌ای با وزرای بازرگانی و صنایع و معادن و اقتصاد و دارایی تشکیل خواهد شد تا با بحث و بررسی و ارائه راهکارهای کارشناسی نسبت به کنترل بازار آهن‌آلات اقدام اساسی صورت گیرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن خاطر نشان کرد: چنانچه دولت برای کنترل بازار آهن‌آلات طرح یا لایحه‌ای داشته باشد کمیسیون صنایع و معادن مجلس استقبال خواهد کرد.

وی گفت: برای کنترل بازار آهن‌آلات باید تولید افزایش یابد تا با عرضه زیاد از ایجاد بازار سیاه جلوگیری شود. سجادیان با اشاره به تصویب طرح رفع موانع تولید در سال گذشته در مجلس شورای اسلامی افزود: در این طرح که در ۱۴ ماده به تصویب رسید سعی شد که بخشی از مشکلات پیش روی تولید کنندگان کاهش یابد.

کمیسیون در صدد است که با اجرای این مصوبه به صورت کلی به تولید کنندگان کمک کند، لذا لایحه بودجه نیز چنانچه پیشنهاداتی در خصوص حمایت به تولید کنندگان ارائه کند مجلس اعلام آمادگی خواهد کرد.