کمبود تیرآهن شایعه است

گروه بورس فلزات- رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد، کمبود تیرآهن در کشور را شایعه‌ای خواند که برای ایجاد نگرانی در بازار و افزایش قیمت این محصول مطرح شده است. تقی بهرامی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا افزود: کمبود تیرآهن یک بحث کاذب است و جای هیچ گونه نگرانی در خصوص تامین نیاز کشور به تیرآهن وجود ندارد.

وی، واگذاری برخی کارخانه‌ها به بخش خصوصی و نبود نظارت بر عملکرد آنها را عامل افزایش کاذب قیمت فولاد در کشور دانست و تصریح کرد: فروشندگان تیرآهن به خرید و انبار کردن آن اقدام می‌کنند، چرا که تیرآهن از ایران صادر نمی‌شود، بلکه احتکار شده و این امر منجر به افزایش کاذب قیمت‌ها می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد، نیاز کشور به تیرآهن را سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن عنوان و خاطرنشان کرد: حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن آن در کشور تولید و حدود ۴۰۰ هزار تن نیز به کشور وارد می‌شود.

بهرامی، میزان افزایش قیمت ورق‌های فولادی را حدود ۳۰ درصد اعلام کرد و افزود: واگذاری برخی از کارخانه‌ها به بخش خصوصی در افزایش قیمت فولاد تاثیرگذار بوده است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های خصوصی تولیدکننده تیرآهن، مواد اولیه مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند، تصریح کرد، در صورتی که شمش فولاد مورد نیاز برای تولید تیرآهن از طریق کارخانه‌های داخلی تامین شود، قیمت آن حدود ۲۵ درصد پایین‌تر از قیمت شمش وارداتی خواهد بود و به این ترتیب قیمت تمام شده تیرآهن کمتر خواهد شد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به ظرفیت‌سازی انجام شده برای تولید پنج میلیون تن فولاد در کشور، خاطرنشان کرد و به منظور تامین اعتبار مورد نیاز برای واردات مواد اولیه مورد نیاز این واحدها جلساتی با وزارت‌خانه‌های بازرگانی، صنایع و معادن و معادن اول رییس جمهور داشته‌ایم که امیدواریم هر چه سریعتر به نتیجه برسد. وی با بیان اینکه سال گذشته اعتبار تعیین شده برای این کار حدود ۹۰ میلیون دلار بود، گفت: با توجه به افزایش قیمت‌های جهانی، به منظور تامین نیاز واحدهای نوردی برای مدت ۳ ماه به اعتبار بالاتری نیاز داریم.

بهرامی همچنین در گفت‌وگو با فارس نیز در خصوص اجرای طرح‌های تولید ورق فولادی عریض در کشور، اظهار داشت: بحث راه‌اندازی یکی دو طرح مطرح شده، اما اقدامی تاکنون صورت نگرفته است و تولید این ورق‌ها در حد ادعاست.

وی به راه‌اندازی دیگر پروژه‌های فولادی اشاره کرد و گفت: هر سال یک الی دو تن به ظرفیت فعلی تولید فولاد کشور افزوده می‌شود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد افزود: بخش خصوصی تاکنون پنج الی شش میلیون تن ظرفیت تولید فولاد در کشور ایجاد کرده و در سال جاری نیز احداث چهار الی پنج پروژه عظیم آغاز خواهد شد.

وی به پروژه‌های در دست اجرای کاشان، رشت و اردبیل اشاره و تصریح کرد: با بهره‌برداری برخی از این پروژه‌ها، تا یک میلیون تن به ظرفیت تولید تیرآهن کشور اضافه خواهد شد.

بهرامی خاطرنشان کرد: تولید فولاد در ایران به دلیل منابع ارزان قیمت و عظیم گازی و سنگ آهن دارای مزیت است، اما به دلیل فقدان واحدهای تولیدکننده ورق‌های عریض فولادی سالانه یک میلیون تن ورق فولادی عریض برای مصارف واحدهای سازنده مخازن بزرگ نفت و لوله‌های انتقال‌دهنده نفت و گاز وارد کشور می‌شود.