نشست ویژه فولادسازان با رییس کل بانک مرکزی

گروه بورس فلزات - زهرا مسافر، معاونان وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی به منظور کنترل بازار آهن نشست ویژه‌ای را چهارشنبه هفته جاری با حضور ابراهیم شیبانی رییس بانک مرکزی ایران برگزار خواهند کرد. به گزارش خبرنگار دنیای اقتصاد، دولت در سال۸۵ برای بازار آشفته فولاد و محصولات فولادی کشور با اتخاذ تدابیری در صدد مهار و کنترل بازار بود که کاهش تعرفه واردات فولاد و واردات فولاد توسط برخی از دستگاه‌های دولتی را می‌توان از جمله این تدابیر برشمرد.

در این میان شاهد هستیم که سال ۸۵ به انتها رسید اما نه تنها وعده‌های دولت برای این امر محقق نشد بلکه التهاب بازار محصولات فولادی از سال گذشته به سال ۸۶ نیز سرایت کرد.

حال که دولت با بازار آشفته و ملتهب آهن‌آلات در نخستین ماه سال جاری مواجه شده است باز هم در صدد اتخاذ تدابیر جدیدی برای کنترل بازار است که به طوری که قرار است چهارشنبه هفته جاری جلسه ویژه‌ای به همین منظور با حضور رییس بانک مرکزی ایران، معاونان وزارتخانه‌های صنایع و معادن، بازرگانی، مدیرعامل فولاد مبارکه، ذوب‌آهن اصفهان و گروه ملی فولاد اهواز برای ارائه راهکارهای اساسی مبنی بر تعادل بازار آهن‌‌آلات تشکیل شود.

در این میان رییس انجمن تولید کنندگان فولاد با اعلام خبر فوق به خبرنگار دنیای اقتصاد گفت: در‌حال‌حاضر این که به اندازه نیاز کشور ظرفیت تولید فولاد ایجاد شده شک و شبهه‌ای وجود ندارد اما این ظرفیت‌ سازی نیازمند تامین مواد اولیه مورد نیاز برای تولید کنندگان بخش‌‌های خصوصی و دولتی فولاد است.

تقی بهرامی با اشاره به ظرفیت حدود ۱۰میلیون تنی فولاد توسط بخش دولتی افزود: بخش خصوصی نیز هم‌اکنون برای تولید ۵ تا ۶میلیون تن فولاد ظرفیت سازی کرده است.

وی تصریح کرد: اما به علت نبود مواد اولیه بخش‌خصوصی تنها با ۳۰‌تا ۳۵ درصد ظرفیت خود تولید می‌کند که درصورت حمایت دولت و تأمین مواد اولیه مورد نیاز این بخش با همکاری بخش دولتی می‌تواند کل نیاز کشور را که حدود ۱۵ تا ۱۶‌میلیون تن است مرتفع سازد.رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد با اشاره به اینکه تولید‌کنندگان داخلی می‌توانند نیاز کشور به محصولات فولادی را برطرف کنند، خاطر نشان کرد: اما متاسفانه نبود و کمبود مواد اولیه و عدم حمایت بانکها برای تأمین تسهیلات مورد نیاز از بخش صنعت مشکلات زیادی را ایجاد کرده است که امیدواریم کمبود ۴ تا ۵‌میلیون تنی مواد اولیه از طریق واردات برطرف شود.وی در خصوص افزایش قیمت ‌آهن‌آلات در نخستین ماه از سال ۸۶، اظهار داشت: افزایش قیمت کنونی کاذب است و براساس شایعه پراکنی‌های صورت گرفته شاهد افزایش قیمت شدیم اما هیچ گونه نگرانی وجود ندارد.

بهرامی گفت: در سال گذشته در مجموع حدود ۷‌میلیون تن آهن وارد کشور شد و هم‌اکنون نیز مقداری در گمرگ موجود است و همچنین مقداری اعتبار برای خرید و سفارش جدید گشایش یافته است.

وی با تاکید براینکه نگرانی در مورد آهن‌آلات در کشور در سال ‌جاری وجود نخواهد داشت، افزود: بخشی از گرانی‌های موجود ناشی از انحصار ایجاد شده مبنی بر واگذاری سهام شرکتهای دولتی به بخش‌خصوصی است.

رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد تصریح کرد. ما هم با ایجاد انحصار به شکل کنونی مخالفیم و هم با عمومی سازی شرکتهای دولتی.وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید فولاد به اندازه کافی در کشور موجود است، علاوه بر جوسازی‌های صورت گرفته بخشی از افزایش قیمت‌های کنونی را ناشی از افزایش قیمت‌های جهانی و بخشی دیگر را ناشی از اطلاع‌رسانی نادرست مسوولان دولتی دانست.

بهرامی در خصوص‌میزان ظرفیت تیرآهن کشور خاطر نشان کرد: در حال حاضر یک میلیون‌ و ۸۰۰‌هزار تن ظرفیت تولید تیر‌آهن درکشور وجود دارد و در این در حالی است که میزان مصرف کشور ۲‌میلیون و ۲۰۰هزار تن است که ۴۰۰هزار تن کمبود باقی مانده باید از طریق واردات تامین شود پس هیچ گونه جای نگرانی وجود ندارد.

وی ادامه داد: قبل از عید به علت عدم دریافت کمک‌های بانک‌ها و دولت برای خرید و تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید فولاد،‌افزایش قیمت در سال ۸۶ پیش بینی شده بود.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد توصیه کرد: برخی از افراد که آهن آلات را از قبل خریداری و انبار کرده‌اند، به قیمت روز به بازار عرضه کنند تا به تعادل بازار کمک شود.مدیر عامل شرکت فولاد مبارکه نیز به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: افزایش قمیت‌های داخلی از قیمت‌های جهانی تبعیت می‌کند و این امر اجتناب ناپذیر است.

محمد رجایی افزود: صنعت فولاد را صرفا با نگاه داخلی نمی‌توان سنجید و باید با نگرشی جهانی به آن نگریست بنابراین نوسانات صنعت منفک از نوسانات جهانی نیست.

وی تصریح کرد: رفع مشکلات صنعت فولاد در بازار داخل مستلزم ایجاد ظرفیت‌های تولید جدید است به گونه‌ای که شرکت فولاد مبارکه در سال گذشته با ۹درصد رشد نسبت به سال ۸۴ ، ۴میلیون و ۳۵۰هزارتن تولید کرد که پیش بینی می‌شود این میزان امسال لحاظ تولید طرح سبا به ۴میلیون و ۸۰۰هزار تن افزایش یابد.

مدیر عامل فولاد مبارکه از آغاز طرح‌های توسعه‌ای فولاد مبارکه درسال جاری خبر داد و گفت: با اجرای این طرح‌ها تا چهار سال آینده ۳میلیون و ۷۰۰هزار تن نیز به ظرفیت تولید این شرکت افزوده خواهد شد و ظرفیت تولید این شرکت در مجموع به ۸میلیون تن خواهد رسید.

وی در خصوص پیش بینی وضعیت بازار فولاد کشور اظهار داشت: با توجه به نوسانات و افزایش قیمت‌های جهانی،‌ کاهش قمیت‌ها متصور نیست.رجایی گفت: تا زمانی که میزان تقاضا و مصرف چین ونیازهای توسعه‌ای در دنیا برآورد نشود با امکانات و ابزار و اطلاعات اندک موجود نمی‌‌توان وضعیت صنعت فولاد را پیش‌بینی کرد.

وی در خصوص راهکارهای لازم برای ساماندهی بازار محصولات فولادی در کشور افزود: شرکت فولاد مبارکه درصدد است که امسال با کاهش صادرات تولیدات خود در جهت تامین هر چه بیشتر نیاز کشور گام اساسی بردارد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تصریح کرد: این شرکت همچنین درصدد است تا با حداکثر استفاده از ظرفیت‌های لازم و با تامین تختال موردنیاز نسبت به افزایش عرضه محصولات خود در بازار داخل اقدام کند. وی همچنین تعادل بازار محصولات فولاد را منوط به شرایط بورس و واردات آنها دانست و خاطرنشان کرد دولت باید با صفر نمودن تعرفه واردات فولاد نسبت به هر چه بیشتر واردات به کشور اقدام کند. رجایی ادامه داد: در صورت کاهش تعرفه واردات سرعت این امر به کشور بیشتر خواهد شد که این اقدام خود به کنترل بازار کمک زیادی خواهد کرد. وی با اشاره به اینکه تعرفه واردات فولاد در سال گذشته به ۵ تا ۶درصد رسید، خواستار صفر شدن این تعرفه از سوی دولت شد و افزود: به عنوان تولیدکننده محصولات فولادی در کشور موافقت خود را با این اقدام اساسی اعلام می‌کنم.