تحولات بازار جهانی فولاد - ۱۹ فروردین ۸۶

معدن و توسعه: قیمت‌های فولاد در جهان روند صعودی به خود گرفته است. قیمت‌های محصولات طویل که عمدتا در صنایع ساختمانی مصرف می‌شوند، همچنان بالا بوده و هیچ علائمی از افت آن در آتیه مشهود نیست. در کنفرانس آهن‌ و فولاد عرب که در هفته گذشته در عمان برگزار شد، اعراب از افزایش قیمت‌های فولاد و تقاضای آن در منطقه خلیج فارس بسیار خوشحال بودند چون این منطقه بالاترین رشد مصرف میلگرد ساختمانی در جهان را به خود اختصاص داده است و آنان از خود می‌پرسیدند که قیمت‌ها چه موقع تثبیت خواهد شد و در خصوص زمان افت قیمت‌ها سوالی نمی‌کردند. قیمت‌های محصولات تخت یا ورق نیز رو به افزایش است. آمریکای شمالی شاهد بیشترین افزایش بوده حال آنکه قیمت‌ها هنوز باید به سطوح اواخر تابستان گذشته برسد.

قیمت‌های اروپا نیز پس از یک افت شدید در انتهای سال گذشته و ابتدای امسال مجددا رو به افزایش گذاشته است اگرچه قیمت‌ها به سرعت و عمق آنچه که در آمریکای شمالی تنزل پیدا کرد، افت نداشت. قیمت‌ها در آسیا نیز تثبیت یافته و امید می‌رود که در چند ماه آینده نیز افزایش داشته باشد. قیمت‌های داخلی چین نیز پس از سال جدید آنان شدیدا بالا رفته است. کمبود زنجیره عرضه در شروع سال بعضا نشان‌دهنده قدرت بازار است. قیمت‌های قراضه نیز در حال صعود است که به دنبال خود قیمت‌های جایگزین‌های آن یعنی چدن را نیز بالا می‌برد. قیمت‌های اخیر فوق چدن هند بیش از ۳۵۰دلار در هر تن پیشنهاد می‌شود.

قیمت‌های سنگ‌آهن به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده و فولادسازان هندی در صدد محدود کردن صادرات آن هستند. قیمت محصولات نهایی رو به افزایش گذاشته است، به طوری که واحدهای نورد یا تولیدکنندگان محصولات نهایی را مجبور ساخته است که قیمت‌های خود را افزایش دهند تا حاشیه سود خود را حفظ کنند. در حال حاضر هر گونه افتی در قیمت‌ها بیشتر جنبه تئوری یا پیش‌بینی دارد چون رشد اقتصاد جهانی همواره تقاضای فولاد را به سمت بالا حرکت می‌دهد. به هر حال همیشه این هشدار یا اخطار نیز برای همه وجود دارد که با توجه به افزایش روند صادراتی چین چه اتفاقی در آینده رخ خواهد داد. مثلا ماه گذشته توازن تجاری فولاد چین به نفع صادرات و به ضرر واردات بوده است.

دلیل این وضع احتمالا تعطیلات سال نو بوده است. چون تاثیر تعطیلات بر روی صادرات دیرتر از تاثیرات آن بر روی واردات مشخص می‌شود. اما در دو ماهه اول امسال چین نشان داد که احتمالا میزان صادرات سالانه خالص آن به بیش از ۳۶میلیون تن برسد. افزایش صادرات چین به آسیا و سایر مصرف‌کنندگان عمده در جهان مانند بازارهای آمریکایی و اروپایی در حال حاضر مسجل شده است.

تاثیرات این صادرات بر روی همسایگان آسیایی چین نیز مشخص می‌شود. سال گذشته صادرات چین به کره جنوبی یک دوم افزایش یافت حال آنکه به تایوان یک سوم افزایش داشته است. چین توانست سهم بازار را در جای دیگری در آسیا از این دو کشور بگیرد که مجبور بودند روی بازارهای دورتری برای صادرات خود تمرکز یا توجه داشته باشند. کل صادرات تایوان و کره به آمریکا، اروپا و خاورمیانه تقریبا با دو برابر افزایش به ۷۵/۸میلیون تن رسیده است.

اما برخلاف این روند ژاپن توانسته است صادرات خود را با ۷درصد افزایش به چین به ۰۳/۶میلیون تن در سال گذشته برساند و میزان وارداتش از چین نیز با بیش از یک سوم کاهش به ۵۵۰هزار تن رسیده است. توازن تجاری ژاپن با چین در زمینه فولاد با بیش از ۶۰۰هزار تن به نفع ژاپن بوده است.

در اینجا ژاپن نمونه بارزی است از افزایش پیچیدگی در میان مصرف‌کنندگان فولاد چین و رشد اختلاف تکنولوژی بین کالایی که کارخانه‌های فولادسازی چینی می‌توانند عرضه کنند و کالایی که بعضی از مشتریان خواهان آن هستند. به نظر می‌رسد که ژاپنی‌ها از این اختلاف یا فاصله به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند. این روند تا حد کمتری نیز در اروپای شرقی قابل‌ملاحظه بوده است.

باید در این منطقه ادغامی با فولادسازان داخلی صورت پذیرد تا آنان بتوانند توازن عرضه خود را تقویت کنند و در همین راستا هفته گذشته آرسلور میتال اعلام کرد که در حال احداث یک مرکز خدماتی فولاد در محل سایت کارخانه فولادسازی Huta Sendzimira در شهر کراکوی لهستان است. جریان یا روند سنتی تجارت انواع محصولات فولادی به دلیل تغییر رفتار چین در حال دگرگونی است و این روند تعیین‌کننده روندهای کلی قیمت‌گذاری فولاد است، اما هنوز برخی از تولیدکنندگان کیفی یا فولادهای مرغوب توان رقابت خود را حفظ کرده و به مشتریان پرمصرف خود در جهان خدمتشان را ارائه می‌دهند.