قیمت شمش فولاد به 600دلار می‌رسد

گروه بورس‌فلزات- سال گذشته برای تولیدکنندگان فولاد کشور سال خوبی بود. وجود مشتری و رونق دادوستد از مهم‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان است که در سال گذشته با این مشکل کمتر برخورد کردند. گرچه وجود مواد اولیه و قیمت آن هم از دیگر دغدغه‌های تولیدکنندگان در سال ۱۳۸۵ بود. البته در نهایت تمام این فشارها بر مصرف‌کننده وارد می‌شود چرا که تولیدکننده با هر نرخی محصول خود را تولید می‌کند و به دلیل عطش بازار آن را می‌فروشد و این مصرف‌کننده نهایی است که برای تامین نیاز خود با هر نرخی مجبور به خرید می‌شود.سال گذشته بسیاری از تولیدکنندگان بخش‌خصوصی از عدم تامین مواداولیه خود از داخل کشور شکایت داشتند و گرانی آن را به دلیل کمبود آن در بازار‌های داخلی می‌دانستند. البته حق هم داشتند چرا که تنها یک تولیدکننده در داخل کشور وجود دارد که شمش فولاد تولید می‌کند و میزان تولید آن هم تنها پاسخگوی یک‌سوم نیاز بازار داخل است. اما تنها تولیدکننده شمش فولاد در کشور هم نقشی در گرانی مواداولیه ندارد چرا که قیمت محصولات این شرکت حداقل ۵۰ تا ۷۰دلار در هر تن پایین‌تر از نرخ جهانی شمش است. البته در سال‌جاری اخباری مبنی‌بر دریافت وام برای فولاد خوزستان از بانک توسعه اسلامی شنیدیم که برای اطلاع از میزان آن و اینکه برای چه مصارفی در نظر گرفته شده با عباس وردی‌نژاد، مدیرعامل فولاد خوزستان به گفت‌وگو نشستیم. متن زیر مشروح گفت‌وگو با ایشان است:

آقای وردی‌نژاد شنیدیم به تازگی وامی از بانک توسعه اسلامی دریافت کردید. رقم این وام چقدر بود و صرف چه اموری خواهد شد؟

مبلغ این وام ۵۵میلیون یورو معادل ۷۵میلیون دلار است و برای توسعه کارخانه در نظر گرفته شده است.

منظورتان از توسعه کارخانه تولید شمش بیشتر است؟

خیر برای توسعه و تکمیل پروژه زمزم است که در این پروژه قرار است به روش احیای مستقیم آهن اسفنجی با ظرفیت یک‌میلیون تن تولید شود.

در حال حاضر نرخ شمش در بازار‌های داخلی و خارجی چه مبلغی است؟

در حال حاضر شمش فولادی در بازار‌های خارجی با نرخ حدود ۵۷۰دلار در هر تن خرید و فروش می‌شود و نرخ شمش فولاد خوزستان هم هر تن ۵۰۰دلار است که تقریبا بین ۵۰ تا ۷۰دلار از قیمت‌های محصول مشابه خود در بازار خارج ارزان‌تر است.

قبل از تعطیلات سال نو نرخ شمش در بازارهای خارجی حدود ۵۲۰دلار بود یعنی در همین مدت کم نرخ شمش افزایش پیدا کرده است؟

بله - قیمت شمش در سال گذشته شمسی و میلادی به دلیل تقاضای بالا افزایش یافت که روند صعودی آن همچنان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود با توجه به فصل مصرف و ساخت و ساز قیمت آن افزایش پیدا کند.

پیش‌بینی شما از قیمت آن محصول در بازارهای داخلی و خارجی چیست؟

پیش‌بینی می‌شود شمش فولادی در نیمه نخست سال جاری تا نرخ ۶۰۰دلار در هر تن هم در بازارهای خارجی برسد اما در بازار داخلی سعی ما بر این است که نرخ آن از همین حدود ۵۰۰دلار در هر تن فراتر نرود.

میزان تولید فولاد خوزستان در سال ۱۳۸۵ چقدر بود؟ رقم صادرات چه میزان بود؟

میزان تولید شمش فولادی در سال ۱۳۸۵ معادن دو میلیون و ۳۰۰هزار تن بود که معادل ۴۰۰هزار تن از آن هم صادر شد.

میزان تولیدات شما چند درصد از نیاز بازار را تامین می‌کند؟

در حال حاضر نیاز بازار به محصولات ما بین ۴ تا ۵میلیون تن است که از طریق واردات تامین می‌شود.

پس فولاد خوزستان با تامین تنها یک سوم نمی‌تواند نقش مهمی در کنترل قیمت این محصول داشته باشد؟

بله فولاد خوزستان به تنهایی نمی‌تواند کنترل قیمت مواد اولیه را به دست گیرد اما نهایت سعی خود را در این زمینه می‌کند.

برنامه تولید شما برای سال‌ جاری چه میزان است؟

پیش‌بینی شده امسال حدود ۲میلیون و ۴۰۰هزار تن شمش فولادی تولید کنیم که در صورتی این رقم محقق می‌شود که در تابستان با قطعی برق و در زمستان با قطعی گاز مواجه نشویم.

چه مقدار برای صادرات در نظر گرفته‌اید؟

با توجه به نیاز شدید بازار داخلی فولاد خوزستان در سال ۸۵ نیز تنها برای اجرای تعهدات خود رقم ۴۰۰هزار تن را صادر کرد و در سال جاری نیز پیش‌بینی می‌شود همین روند را ادامه دهد و علاوه‌بر آن برنامه صادراتی برای سال جاری نداریم.

چرا قیمت مواد اولیه مدام در حال افزایش است؟

به دلیل محدودیت‌هایی که کشور چین برای صادرات در نظر گرفت و تقاضای بالای همان کشور و ورود هند به بازار مصرف و رونق ساخت و ساز و افزایش قیمت قراضه آهنی و رشد نرخ انرژی از جمله مواردی بود که موجب رشد قیمت شمش فولادی در سال گذشته بود.