قسمت پنجم

هشتم: مدیرعامل

ماده ۴۵- هیات‌مدیره باید یک نفر شخص حقیقی را خارج از اعضای هیات‌مدیره، به مدیرعاملی شرکت برگزیند. مدت تصدی وی به این سمت دو سال خواهد بود. هیات‌مدیره باید حق‌الزحمه مدیرعامل را تعیین کند. تبصره: صلاحیت عمومی و حرفه‌ای مدیرعامل قبل از انتصاب به این سمت باید به تایید سازمان برسد و چنانچه به تشخیص سازمان این صلاحیت‌ها را طی دوره مسوولیت از دست بدهد یا مشخص شود که از ابتدا حائز صلاحیت‌های لازم نبوده است، هیات‌مدیره باید به درخواست سازمان او را از این سمت عزل و شخص دیگری را با تایید سازمان جایگزین وی نماید.

ماده ۴۶- در صورتی که به دلیل استعفا، برکناری، فوت یا هر دلیل دیگری، سمت مدیرعاملی شرکت بلاتصدی شود، هیات‌مدیره باید ظرف حداکثر یک ماه با رعایت مواد اساسنامه شخص دیگری را به این سمت برگزیند، در صورتی تشریفات مربوط به انتخاب مدیرعامل بیش از یک هفته طول بکشد، هیات‌مدیره باید تا انتخاب مدیرعامل مطابق این ماده، یک نفر را به عنوان سرپرست جهت تصدی وظایف و مسوولیت‌های وی انتخاب نماید. ماده ۴۷- مدیرعامل بالاترین مقام اجرایی شرکت بوده و علاوه بر نمایندگی شرکت در برابر سازمان،‌ شورا و سایر مراجع و اشخاص، سخنگوی شرکت نیز می‌باشد.

وظایف و اختیارات مدیرعامل از جمله شامل موارد زیر است:

۱) اجرای مقررات، مصوبات مجامع عمومی و هیات‌مدیره،

۲) اقامه هرگونه دعوای حقوقی و جزایی و دفاع از هر دعوای حقوقی و جزایی اقامه شده، از طرف شرکت و به نام شرکت، در هر یک از دادگاه‌های اختصاصی یا عمومی در جهت استیفای یکایک حقوق واقعی یا متصور یا هرگونه حقوق و منافع دیگر شرکت و نیز دفاع از شرکت و به نام شرکت در مقابل هر دعوای اقامه شده علیه شرکت چه جزایی و چه حقوقی در هریک از مراجع اختصاصی یا عمومی در جهت استیفای حقوق مذکور با حق حضور و مراجعه به مقامات انتظامی، قضات تحقیق و استیفای کلیه اختیارات موردنیاز در دادرسی از آغاز تا اتمام از جمله حضور در جلسات، اعلام اراده و نظر، درخواست پژوهش، فرجام، واخواهی و اعاده دادرسی، مصالحه و سازش، استرداد اسناد و دادخواست و دعوا و انکار و تکذیب اسناد و اعلام جعل و تعیین جاعل و با حق امضای قرارداد‌های حاوی شرط داوری یا توافقنامه‌ داوری جداگانه و ارجاع دعوا به داوری و تعیین و گزینش داور منتخب، با حق صلح یا بدون آن، و اجرای حکم نهایی و قطعی داور و به طور کلی استفاده از کلیه حقوق و اجرای کلیه تکالیف ناشی از قانون داوری و درخواست تخلیه و خلع ید و رفع تصرف عدوانی و مزاحمت، درخواست ضرر و زیان و صدور اجراییه و تعقیب آنها و معرفی بدهکار و... و اموال بدهکار و درخواست توقیف مظنون و متهم و قبول اموال بدهکار در جلسات مزایده در مقابل طلب شرکت، تعیین کارشناس، انتخاب و عزل وکیل و نماینده با حق توکیل مکرر و اقرار در ماهیت دعوا و جلب ثالث و دعوای متقابل و دفاع در مقابلُ آنها و تامین خواسته ضرر و زیان ناشی از جرائم و اخذ محکوم به و امور مشابه دیگر از قبیل آنچه گذشت.در خواست صدور برگ اجرائی و تعقیب عملیات اجرائی واخذ محکوم به چه در دادگاه و چه در ادارات و دوایر ثبت اسناد.

ادامه دارد