بهنود دامغانی

افزایش قیمت آهن‌آلات (تیرآهن و میلگرد) در روزهای آغازین سال ۱۳۸۶ کاملا پیش‌بینی می‌شد.

شاید مصرف کنندگان اصلی این کالا از خود بپرسند که عوامل موثر بر گرانی آهن چیست؟ شاید بتوان متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر رشد آهن‌آلات در بازار را به چند پارامتر مهم وابسته دانست که در پی به آن پرداخته می‌شود.

۱ - با آغاز سال جدید تجار و آهن فروشان عمده در بازار اقدام به عرضه انبوه محصولاتشان کرده و این خود بر افزایش قیمت‌ها دامن زده است.

بازار تشنه آهن، بعد از تعطیلات ۱۵ روزه می‌طلبید تا به راحتی انبوهی از اقلام آهن‌آلات را هضم کند.

به طوری که در هفته گذشته تقاضای زیاد در بازار کاملا احساس می‌شد. البته انتظار می‌رود در هفته جاری تا حدودی و به طور مقطعی از التهاب قیمت‌ها در بازار آهن کاسته شود.

چرا که سرعت عرضه محصولات فولادی از سوی تجار افت خواهد کرد که این موضوع باعث فروکش کردن مقطعی آتشفشان قیمت‌ها خواهد شد اما مصرف کنندگان آهن منتظر رشد دوباره قیمت‌ها در اردیبهشت ماه باشند.

۲ - افزایش بودجه‌های عمرانی دولت در سال ۸۶ می‌تواند بر رشد قیمت آهن‌آلات موثر باشد چرا مصرف‌ کنندگان و پیمانکاران ساختمان اقدام به خرید انبوه آهن می‌کنند که در نهایت این موضوع باعث افزایش تقاضا و رشد قیمت‌ها می‌شود.

۳ - محقق نشدن اهداف دولت برای واردات به موقع آهن‌آلات باعث کمبود فولاد و تشنه شدن بازار شده است.

دولت در سال ۸۵ تنها توانست ۱۰درصد از اهداف واردات فولاد را محقق کند.

۴ - افزایش قیمت مواد اولیه فولاد بر رشد قیمت‌های داخلی موثر بوده است. قیمت شمش فولاد طی سه ماه گذشته از ۴۸۰ دلار به ۵۶۰ دلار به ازای هر تن رسید.

فولادسازان بخش خصوصی داخلی که اغلب برای تولید میلگرد از شمش وارداتی استفاده می‌کنند امسال با دو مشکل اساسی روبه‌رو بودند.

مشکل اول آنها کمبود مواد اولیه در بازارهای جهانی بود و مشکل دوم هم رشد ناگهانی قیمت شمش فولاد است.

چراکه آنها مجبور بودند شمش را گران بخرند و میلگرد را در بازار گران بفروشند. بنابراین بخشی از افزایش قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی به رشد قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی وابسته است.

اغلب فولادسازان بخش‌خصوصی در سال ۸۵ به دلیل کمبود مواد اولیه با ۵۰درصد ظرفیت فولاد تولید کردند که این موضوع باعث کمبود عرضه در بازار و گرانی فولاد در بازار داخلی شد. انتظار می‌رود در سال ۸۶ این مساله دوباره تکرار شود. چراکه دولت در راستای تامین شمش فولاد بخش‌خصوصی اقدام جدی انجام نداده است. اگر بخش‌خصوصی نتواند با حداکثر ظرفیت فولاد تولید کند رشد ناگهانی قیمت‌ها در بهار ۸۶ دور از انتظار نیست.

۵ - به طور طبیعی هر ساله با افزایش دمای هوا ساخت و ساز افزایش می‌یابد به دنبال آن تقاضا برای آهن‌آلات رشد می‌کند و قیمت‌ها بالا می‌رود. اما در سال ۸۶ در شرایطی این اتفاق رخ می‌دهد که بازار با کمبود شدید آهن‌آلات مواجه است.

بازار تشنه است حتی تشنه‌تر از سال‌های ۸۳، ۸۴ و ۸۵ این مقوله بر رشد قیمت در بهار امسال کمک موثری کرده است. قیمت برخی از اقلام آهن‌آلات در سال ۸۵ نسبت به بهار سال ۸۶ به طور میانگین ۳۰تومان گران شده است.