دنیای اقتصاد- به گفته علیرضا طهماسبی، وزارت صنایع و معادن با همکاری وزارت بازرگانی نسبت به کنترل قیمت آهن آلات در سال ۸۶ اقدام خواهد کرد. وی اظهار امیدواری کرد که با توجه به سیاست‌ واردات فولاد توسط شرکت‌ها و وزارتخانه‌های دولتی بتوانیم بازار کنترل شده‌ای را در سال‌جاری شاهد باشیم. در گفت‌وگوی «دنیای اقتصاد» با وزیر صنایع و معادن اعلام شد

تدابیر وزارت صنایع و معادن برای کنترل بازار آهن در سال ۸۶

گروه بورس‌فلزات- زهرا مسافر: وزارت صنایع و معادن با همکاری وزارت بازرگانی نسبت به کنترل قیمت آهن آلات در سال ۸۶ اقدام خواهد کرد.

وزیر صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرنگار دنیای اقتصاد با اشاره به اینکه باید در صنایع مزیت‌دار و انرژی بر سرمایه‌گذاری کرد، گفت:صنعتی مزیت‌دارتر از صنعت فولاد در کشور وجود ندارد.

علیرضا طهماسبی با اشاره به عدم تحقق اهداف برنامه سوم توسعه در خصوص ظرفیت تولید فولاد،‌ افزود: در این برنامه ظرفیت تولید فولاد کشور باید از ۷میلیون تن به ۷/۱۴میلیون تن می‌رسید. یعنی معادل ۷میلیون تن تا پایان برنامه سوم ظرفیت سازی صورت می‌گرفت.

اما تنها ۱۰میلیون تن ظرفیت سازی و حدود ۹میلیون تن فولاد تولید شد که در واقع حتی ۴۵درصد اهداف این برنامه محقق نشد.

وی اعطای مجوز واردات آهن و فولاد را از اقدامات دولت نهم در لایحه بودجه سال ۸۶ اعلام و تصریح کرد: با کمک وزارت بازرگانی برنامه اورژانسی برای واردات آهن و فولاد صورت گرفت و خریدها به صورت سلف انجام شد.

وزیر صنایع و معادن خاطر نشان کرد: در حال حاضر عمده مشکل ما در بخش تولید تیرآهن است، زیرا که مصرف کشور بالای ۲میلیون و ۲۰۰هزارتن است و تولید تنها بین ۱۲۰۰تا ۱۴۰۰تن است.

وی با اشاره به اینکه با افزایش قیمت محصولات فولادی در بازار‌های جهانی واردات به صرفه نیست، گفت: به همین منظور در سال گذشته از طریق تحویل فوری به تعاونی‌هایی که از سوی وزارت بازرگانی معرفی می‌شدند به کاهش قیمت و جلوگیری از احتکار آهن کمک زیادی کردیم.

طهماسبی اظهار امیدواری کرد که علاوه بر سیاست‌های اتخاذ شده، از طریق فاینانس به منظور واردات فولاد توسط شرکت‌های دولتی و نیمه‌دولتی، نسبت به واردات شمش فولاد برای تولیدکنندگان بخش‌خصوصی که تنها در بخش نورد سرمایه‌گذاری کرده و در بخش تولید فولاد خام سرمایه‌گذاری نکرده‌اند و همچنین سیاست‌های واردات فولاد توسط شرکت‌ها و وزارتخانه‌های دولتی بتوان یک بازار کنترل شده‌ای را در سال‌جاری شاهد باشیم.

وی در خصوص وضعیت بازار آهن در سال‌جاری افزود: هم‌اکنون قیمت‌ها براساس مکانیزم بورس یعنی بازار عرضه و تقاضا تعیین می‌شود و طبق قانون موظفیم محصولات فولادی شرکت‌های دولتی را در بورس عرضه کنیم. به گفته وزیر صنایع و معادن، چنانچه تقاضای محصولات فولادی بیشتر از عرضه در بورس باشد، با افزایش قیمت‌ها مواجه خواهیم شد.

وی با اشاره به تدوین سند طرح جامع فولاد و فلزات آهنی خاطرنشان کرد: با تدوین سند نرم‌افزاری توسعه‌ای مطمئن خواهیم بود که مسیر این بخش حداقل برای ۵ تا ۲۰سال مشخص خواهد شد.