مهمترین واقعه هفته گذشته که بازار را تحت تاثیر قرارداد، سقوط بازار بورس چین و کاهش شدید شاخص بورس آمریکا و دیگر نقاط جهان بود. در سه‏شنبه گذشته با کاهش 10درصدی بازار بورس چین و کاهش 4درصدی بورس نیویورک، نگرانی‏ها در مورد رشد اقتصاد چین و آمریکا افزایش یافت و سرمایه‏گذاران به سمت اوراق قرضه کم‏ریسک هجوم بردند که این موضوع باعث افزایش قیمت اوراق قرضه شد. معامله‏گرانی که به ین قرض داشتند و در فلزات و دیگر ابزار مالی با بازده بالا سرمایه‏گذاری می‏کردند هم، قراردادهای خود را فسق کردند، که این خود باعث افزایش قیمت ین شد.

در روز سه‏شنبه که بازارهای جهانی با نوسانات شدید روبه‌رو بودند، بازار فلزات نسبتا مناسب عمل کرد و فقط با کاهش قیمت محدود روبه‌رو بود. به نظر می‏رسد که ابتدا بازار فلزات کاهش قیمت سهام را نشان از نگرانی در مورد رشد اقتصادی تلقی نکرد.
اما با ادامه کاهش قیمت در برخی از بورس‏های مهم جهان تا آخر هفته و اظهار نگرانی برخی از مقامات بانک مرکزی آمریکا در مورد احتمال رکود اقتصادی، قیمت در بازار فلزات نیز با ترس از فرار نقدینگی با افت روبه‌رو شد و سرمایه‏گذاران اقدام به فروش قراردادهای خرید خود کردند، که این موضوع بازار اکثر فلزات را با کاهش قیمت قابل توجه روبرو کرد.
آمارهای اقتصادی هفته گذشته هم نسبتا، ترکیبی از گزارش‏های مثبت و ضعیف بودند. در آمریکا سفارش کالاهای بادوام با کاهش ۸/۷درصدی مواجه بود و فروش خانه‏های جدید در ماه فوریه با کاهش ۶/۱۶درصدی روبه‌رو شد، اما فروش خانه‏های قدیمی مناسب بود. شاخص تولید صنعتی (ISM) هم که در ماه ژانویه ۳/۴۹ بود، در ماه فوریه به ۳/۵۲ افزایش یافت (کمتر از ۵۰ به معنی کاهش تولید است). تولید صنعتی برای بازار فلزات بسیار حائز اهمیت است. در اروپا هم شاخص تولید صنعتی از ۵/۵۵ به ۶/۵۵ افزایش یافت. رشد اقتصاد آمریکا در ۳ماهه چهارم که قبلا ۵/۳درصد اعلام شده بود، به ۲/۲درصد اصلاح شد. این اصلاحیه به دلیل جابه‌جایی موجودی‏ها بود و اگر فقط فروش واقعی را در نظر بگیریم، رشد ۶/۳درصد بوده است. به نظر می‏رسد که برای رشد قیمت فلزات باید منتظر تثبیت قیمت‏ها در بورس‏های سهام و آرام شدن بازارهای مالی جهان
باشیم.
مس
با کاهش شدید قیمت سهام در بورس‏های جهان، نگرانی در مورد رشد اقتصادی و احتمال فرار نقدینگی به سمت ابزارهای مالی کم‏ریسک باعث شد تا قیمت مس با کاهش 2درصدی در هفته گذشته به 6056 دلار برای هر تن برسد. همچنین موجودی‏های LME با کاهش 4/2درصدی به 207هزار تن رسیدند. انتظار می‏رود که واردات مس به چین که در ماه ژانویه با رشد 3/86درصدی به 131851 رسیده بود، در ماه فوریه هم مناسب باشد. همچنین دولت چین که در سال گذشته 300هزار تن از ذخایر مس خود را فروخت، احتمالا امسال دست به فروش نخواهد زد. موجودی‏های مس در شانگهای با افزایش 32درصدی در 2 هفته گذشته به 40886 تن رسیده است، با وجود این قیمت مس تا روز پنج‏شنبه مقاومت نسبتا خوبی از خود نشان داد. بسیاری از تحلیلگران معتقدند، در صورتی که تلاطم کنونی در بازارهای مالی التیام یابد، احتمال دارد قیمت مس دوباره روند افزایشی پیدا کند.
Merrill Lynch مازاد تولید بازار مس در سال ۲۰۰۶ را ۸۴۷هزار تن تخمین می‏زند. ولی یکی از تحلیلگران این شرکت می‏گوید که در ماه‏های اخیر موجودی‏های مس بازار لندن و Comex تثبیت شده‏اند که این خود ممکن است نشان از به توازن رسیدن عرضه و تقاضا باشد.
آلومینیوم
در هفته گذشته موجودی‏های آلومینیوم LME با افزایش ۳درصدی به ۸۰۸هزار تن رسید و قیمت با ۴درصد کاهش به ۲۷۵۵ دلار برای هر تن رسید. همچنین موجودی‏های آلومینیوم در چین نیز در دو هفته گذشته با افزایش ۵۶۵۲۲ تنی، به ۹۲۹۲۷ تن رسید. با وجود این که تفاضل بین قیمت نقدی و قیمت قراردادهای سه‏ماهه در لندن کاهش یافته است، قیمت نقدی هنوز به میزان کافی از قیمت ۳ماهه بیشتر است و این تفاضل قابل توجه، ورود کالا به انبارها برای فروش نقدی را تشویق می‏کند و باعث افزایش موجودی‏ها می‏شود. بازار آلومینیوم در انتظار انقـضای قـراردادهای اختیـار خریـد (Option) در ۷ مـارس است.
روی
در هفته گذشته با وجود این که موجودی روی LME با کاهش ۶درصدی به ۹۳۴۰۰ تن کاهش یافت، قیمت روی در اکثر دوره‏های معاملاتی متزلزل بود و برای هفته ۵درصد کاهش یافت و به ۳۳۶۵ دلار رسید. قیمت روی برای ۲ روز متوالی پایین‏تر از سطح ۳۵۰۰ دلار بسته شده است که اکنون برای روی خط مقاومت محسوب می‏شود. صادرات روی چین در ماه ژانویه ۷۱۳۷۷ تن بوده است که از ۸۰۹۴۲ تن صادرات در ماه دسامبر کمتر است، ولی این میزان صادرات هنوز قابل توجه است. انتظار می‏رود که با افزایش و تثبیت قیمت روی در چین، صادرات از چین در ماه‏های فوریه و مارس کاهش یابد. همچنین صادرات روی از ژاپن در ماه ژانویه با ۱۴درصد کاهش به نسبت سال قبل به ۵۵۷۰ تن رسید و Korea Zinc اعلام کرد که انتظار دارد میزان تولید در سال ۲۰۰۷ نزدیک به میزان تولید در سال ۲۰۰۶ و در حدود ۴۳۵هزار تن باشد. شرکت Hunan Non-ferrous Metals در نظر دارد که ظرفیت تولید روی و سرب را ظرف ۲ تا ۳ سال به ۵۰۰هزار تن برساند.
سرب
با وجود ضعف کلی مجموعه فلزات، قیمت سرب از استحکام خوبی برخوردار است و قیمت نقدی به دلیل اختلالات تولید و کمبود موجودی‏ها بالاتر از ۱۹۰۰ دلار برای هر تن بسته شده است. Korea Zinc اعلام کرد که انتظار تولید ۱۹۰هزار تن سرب را در سال ۲۰۰۷ دارد که از تولید ۱۷۸۴۶۶ تن سال ۲۰۰۶ بیشتر است.
نیکل
قیمت ۳ماهه نیکل در روز پنج‏شنبه به دلیل کمبود موجودی‏ها و انتظار تأخیر در پروژه‏های جدید، به رکورد ۴۲۲۰۰ دلار برای هر تن رسید. واردات نیکل به چین در ماه ژانویه با ۵۴ درصد رشد به ۹۷۳۵ تن رسید. پروژه Goro (شرکت CVRD برزیل) کلید بهبود و توازن عرضه و تقاضا در آینده می‏باشد. ولی شایعاتی در مورد افزایش شدید هزینه‏های پروژه و تاخیر در اجرای آن به گوش می‏رسد.
منبع: شرکت کارگزاری مفید