بازار در انتظار قیمت میلگرد در سال 86

گروه بورس فلزات - رامین شاهد: در سال ۲۰۰۶ در مقطعی از زمان میزان مصرف فولاد در چین روند کاهشی پیدا کرد و همزمان در اروپا و آمریکا قیمت انواع محصولات فولادی کاهش یافت. تحلیلگران بازار در ابتدا تصور کردند که بازارهای جهانی با افزایش عرضه فولاد روبه‌رو شده است.

بنابراین کاهش قیمت‌ها را در سال ۲۰۰۷ پیش‌بینی کردند. اما تمام این تحلیل‌ها محقق نشد.

با این که قیمت فولاد در روزهای آغازین سال ۲۰۰۷ مانند سال ۲۰۰۶ ناگهان افزایش نیافت اما روند نزولی هم طی نکرد و در‌حال‌حاضر شاهد افزایش قیمت این محصول در بازارهای جهانی هستیم میزان این افزایش قیمت طی ماه گذشته در خاور دور بین ۱۰ تا ۲۰ دلار در هر تن و در خاورمیانه بین ۲۰ تا ۴۰ دلار در هر تن بوده است.

در اروپا و آمریکا قیمت‌ها در حال رشد است و این رشد بین ۲۰ تا ۶۰ دلار در هر تن بوده است.

حتی افزایش قیمت فولاد در بازار جهانی تاثیر مستقیمی در بازارهای داخلی گذاشته اما با مطالعه بیشتر در بازار ایران و استفاده بهینه از مزیت‌های نسبی می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

عوامل موثری در افزایش قیمت‌های جهانی فولاد موثر هستند که می‌توان به ۷ مورد زیر اشاره کرد.

۱ - افزایش ۵/۹درصدی قیمت جهانی سنگ‌آهن

۲ - تقاضای بسیار بالا برای قراضه و افزایش قیمت آن

۳ - ادامه‌دار شدن درگیری صادرکنندگان چینی برای جبران زیان ناشی از تغییر قوانین مالیاتی

۴ - متعادل بودن هوا در بیشتر مناطق دنیا، این موضوع در افزایش تقاضا موثر بوده است.

۵ - افزایش قیمت محصولات صادراتی کشورهای CIS و ترکیه

۶ - ایجاد تقاضای بسیار بالا برای شمش فولاد در بازارهای جهانی (شمش فولاد در بازارهای جهانی هم‌اکنون به ۵۱۰ تا ۵۰۰دلار رسیده است)

۷ - کاهش تولید فولاد در اروپا و آمریکا در ماه گذشته.

افزایش قیمت فولاد در بازارهای جهانی به دلایلی که در بالا عنوان شد تاثیر مستقیمی در بازار ایران گذاشته است. افزایش قیمت‌ها در شرایطی اتفاق افتاده که بازار داخلی تشنه محصولات فولادی به خصوص میلگرد و تیرآهن است.

در‌حال‌حاضر تقاضا در بازار داخلی برای میلگرد بالا است. پیشنهادهای زیادی از سوی تجار چینی برای واردات میلگرد به کشور وجود دارد از طرفی میلگرد متعلق به تولیدکنندگان چینی حداقل طی دو هفته گذشته ۲۰ تا ۱۵دلار گران شده است.

البته تولیدکنندگان فولاد اکراینی با اینکه محصولاتشان را ۲۵دلار گران کرده‌اند اما علاقه‌ای به عرضه کالا در بازار ایران ندارند.

پیشنهاد جدی از سوی تولیدکنندگان فولاد روسی برای فروش محصولاتشان در بازار ایران دیده نمی‌شود چرا که روس‌ها پیش از گذشته به میلگرد نیاز دارند.

قیمت میلگردی که از سوی تولیدکنندگان فولاد بخش‌خصوصی طی روزهای آینده اعلام می‌شود کاملا تابع از قیمت مواد اولیه (شمش) وارداتی است.

با توجه به افزایش قیمت شمش فولاد در بازارهای جهانی انتظار می‌رود قیمت میلگرد در ماه‌های آینده افزایش یابد اما افزایش تولید از سوی تولیدکنندگان و آغاز تعطیلات نوروز می‌تواند احتمال افزایش قیمت میلگرد در بازار داخلی کاهش دهد.

منابع: STeelbb-METALEXPerT