بازتاب طرح پیشنهادی وزارت صنایع و معادن  برای ساماندهی بازار آهن‌آلات

گروه بورس فلزات - آزاده حسینی: در اردیبهشت ماه سال جاری هیات دولت با تصویب حذف تعرفه واردات آهن‌آلات برای چهار وزارتخانه مسکن، نفت، راه و ترابری و نیرو راه را برای ورود محصولات آهنی باز کرد. اما حذف تعرفه واردات هم به بازار پرتنش آهن کمک نکرده و اکنون که ده ماه از سال می‌گذرد و در فصل سرما و رکود ساخت و نیاز هم هستیم تقاضا برای محصولات آهنی به خصوص تیرآهن همچنان ادامه داشته و فروکش نکرده است.

به دنبال رشد بی‌رویه نرخ محصولات آهنی در بازارهای داخلی، وزارت صنایع و معادن بر آن شده تا در تصمیمی جدید به منظور ساماندهی بازار محصولات آهنی به دلیل نزدیک شدن به فصل ساخت و ساز طرحی را به شورای اقتصاد ارائه کند که در این طرح وزارتخانه‌های ذی‌ربط مکلف به واردات محصول مورد نیاز خود شوند.

همچنین در این طرح پیش‌بینی شده که از ظرفیت‌های خالی کارخانه‌های تولیدکننده فولاد برای تولید میلگرد استفاده شود و بدین ترتیب سه تا ۴میلیون تن ظرفیت خالی موجود پر خواهد شد.

با امید به این که تصمیم وزارت صنایع و معادن در راستای کنترل قیمت‌ها هر چه زودتر اجرایی شده و این وزارتخانه تصمیمی هم برای واردات مواد اولیه کارخانه‌های تولیدی بگیرد و یا با ایجاد انگیزه باعث شود تا تولید کنندگان مواد اولیه محصول خود را در بازارهای داخلی عرضه کنند.

«دنیای اقتصاد» در این رابطه با برخی از فعالان بازار آهن‌آلات گفت‌وگو کرده است که متن زیر مشروح گفت‌وگو با ایشان است.

محمد آزاد، رییس اتحادیه ‌آهن‌فروشان تهران در خصوص طرح وزارت صنایع و معادن به شورای اقتصاد اظهار داشت: در صورتی که این طرح به موقع اجرا شود و آهن‌آلات مورد نیاز در زمان مناسب به دست مصرف‌کننده برسد قیمت‌ها نه تنها تثبیت شده بلکه کاهش هم خواهند یافت.

وی ادامه داد: اگر دولت آهن مورد نیاز طرح‌های عمرانی خود را وارد کند. تقاضای کاذب در بازار از بین رفته و رشد قیمت‌ها متوقف می‌شوند.

وی افزود: در صورتی که وزارتخانه‌های ذی‌ربط به موقع اقدام به خرید نکنند موظف هستند نیاز خود را از بازار داخل تهیه کنند به همین سبب حجم تقاضا برای محصولات فولادی در بازار افزایش یافته و تعدیل و تنظیم بازار به هم می‌ریزد.

محمد آزاد در ادامه افزود: در حال حاضر ۵میلیون تن ظرفیت خالی در بخش آهن در کشور داریم که دولت می‌تواند با واردات مواد اولیه از تولیدکنندگان به خصوص تولیدکنندگان بخش‌خصوصی حمایت لازم را به عمل آورد.

از سوی دیگر سیدرسول خلیفه سلطانی، دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ضمن استقبال از طرح وزارت صنایع و معادن به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر با توجه به اختلاف نرخ بازار داخل و بازارهای خارجی واردات آهن‌آلات انجام می‌گیرد و همین مقدار واردات نیاز بازار را تامین کرده که به همین سبب قیمت‌ها نیز در آینده نزدیک تعدیل و تنظیم می‌شود، اما از طرح وزارت صنایع هم استقبال می‌کنیم.

وی با مثبت ارزیابی کردن روند واردات آهن‌آلات گفت: در حال حاضر دولت باید به فکر تامین مواداولیه موردنیاز کارخانه‌های بخش‌خصوصی باشد.

وی ادامه داد: مشکلی که ما هم‌اکنون با آن مواجه هستیم این است که مصرف تیرآهن در دنیا بسیار کمتر از ما است، بنابراین این محصول در بازار‌های خارجی هم نایاب است و اگر هم باشد کیفیت محصولات داخلی را ندارد.

خلیفه سلطانی اظهار داشت: دولت باید در بلندمدت الگوی مصرف داخلی را تغییر دهد و در کوتاه‌مدت ظرفیت نوردی کارخانه‌ها را افزایش دهد، درحال‌حاضر ظرفیت تولید تیرآهن در کشور یک‌میلیون و ۸۵۰هزار تن است، لیکن امسال تا پایان سال‌جاری یک‌میلیون و ۵۰۰هزار تن تیرآهن تولید می‌شود که بدین ترتیب ۳۰۰هزار تن ظرفیت خالی در بخش تیرآهن داریم که امید است با برنامه‌ریزی صحیح این مشکل هم حل شود.

همچنین فاضل بختیاری، مدیر فروش گروه ملی صنعتی فولاد ایران با اشاره به طرح پیشنهادی وزارت صنایع به شورای اقتصاد گفت: در صورتی که ۴وزارتخانه مربوطه نیاز طرح‌های عمرانی خود را وارد کنند، تولیدات داخلی جوابگوی نیاز داخل است. وی در ادامه ضمن مثبت ارزیابی کردن طرح پیشنهادی وزارت صنایع و معادن گفت: ما به تصمیم دولت و وزارت صنایع و معادن احترام می‌گذاریم، چرا که دولت در سطح کلان تصمیم می‌گیرد و آنچه که ما به عنوان بنگاه اقتصادی مدنظر داریم خرد است.

بختیاری افزود: البته اگر دولت به جای واردات محصول نهایی شمش و بیلت وارد کند، علاوه بر اینکه از خروج ارز ممانعت کرده اشتغالزایی هم صورت می‌گیرد. وی اظهار داشت: قیمت انواع محصولات فولادی در دنیا افزایش یافته و تنها مختص بازارهای داخلی نیست البته در سال ۸۳ و ۸۴ نرخ بازار داخلی از بازارهای جهانی پایین‌تر بود به همین دلیل الان که نرخ بازار داخلی نسبت به بازار خارجی رشد کرده این نگرانی که قیمت‌ها به صورت افسارگسیخته بالا رود تشدید شده است.

بختیاری گفت: البته در حال حاضر متوسط نرخ تیرآهن در بازارهای جهانی کیلویی ۶۵۰ تا ۷۰۰تومان است در حالی که این نرخ در بازارهای داخلی حتی به کیلویی یک‌هزار تومان هم می‌رسد که قیمت مناسبی نیست.

وی ادامه داد: هم اکنون عمده سود نصیب دلالان می‌شود، اما اگر قیمت‌های داخلی با بازارهای جهانی هماهنگ باشد. این سود نصیب همه از تولیدکننده تا مصرف‌کننده می‌شود. فاضل بختیاری مدیر فروش گروه ملی صنعتی فولاد ایران در ادامه اظهار داشت: رشد قیمت محصولات فولادی حتی به نفع فروشندگان این محصول نیز نیست چرا که ممکن است سود بیشتری عایدشان شود اما قدرت خریدشان کاهش یافته است.

وی ادامه داد: امیدواریم دولت یا وزارت صنایع و معادن تصمیم خود را عملی کرده و فولاد مورد نیاز متقاضیان را حتما وارد کند که در غیر این صورت فاجعه به بار می‌آید.