فرناز شمس- در اواخر ماه ژوئن و اوایل جولای به علت کاهش تقاضای محصولات طویل و شمش در جنوب شرق آسیا، قیمت بیلت چین با کاهش شدید مواجه شد. در نتیجه تولیدکنندگان بیلت چینی به دنبال بازارهای جدیدی در خاورمیانه و اروپا بودند که کشورهای CIS و ترکیه تمایلی به صادرات محصولات خود به این کشورها نداشتند.

به گزارش مرکز مطالعات آریان فولاد، به تدریج در ماه آگوست بازار داخلی و خارجی (آسیای جنوب شرقی) بیلت چینی عمدتا به دلیل تقاضای بیشتر برای میلگرد، مقاطع سبک و خاموت بهبود چشمگیری داشت، بنابراین تولیدکنندگان به سمت بازارهای قبلی بازگشته و کارخانه‌های تولیدکننده شمش در نواحی شمالی و جنوبی چین با درخواست‌های بیشتری از خارج به ویژه نواحی جنوب شرقی آسیا مواجه شدند. در بازار رو به رشد هفته سی‌وچهارم سال، بیلت معمولی ۳۷۰ دلار بر تن و بیلت MNSI۲۰ ۳۷۸ دلار (FOB) معامله شد. بنابراین قیمت‌های بازار داخلی چین با ۳ تا ۶ دلار افزایش روبه‌رو شد.

در پایان ماه آگوست، قیمت پایین خرید میلگرد منجر به رکود تقاضا برای بیلت MNSI۲۰ در بازار محلی شد. در نتیجه فاصله بین قیمت بیلت Q۲۳۵ و MNSI۲۰ کاهش یافت. (این تفاوت قیمت در شرایط معمولی در حدود ۱۳ دلار می‌باشد). در این شرایط قیمت اسلب چینی که در اوایل ماه آگوست به علت شروع فصل سرد در چین و تعطیلات در اروپا شاهد افت ناگهانی بود با توجه به بازار نسبتا خوب ورق تخت همچنان در وضعیت پایداری قرار داشت. در کل می‌توان گفت بازار فروش اسلب در هفته ۳۳ و سی‌وچهارم سال وضعیت رو به رشدی داشت. براساس آمار گمرکات چین صادرات محصولات نیمه تمام به ۸۳۰هزار تن در ماه جولای رسید که به‌رغم آمار بالای فروش در مقایسه ماه به ماه با کاهش ۲۰درصدی مواجه بود.