واردات فولاد به کشور شتاب‌زده است

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد با اشاره به مصوبه هیات دولت مبنی بر واردات یک‌میلیون تن فولاد به کشور و حذف قسمتی و یا تمام تعرفه واردات فولاد از سوی وزارت بازرگانی گفت: این تصمیمات شتاب‌زده موجب عدم تعادل مجدد در بازار داخلی خواهد شد. به گزارش خبرگزاری مهر، تقی بهرامی با اشاره به مصوبه هیات وزیران طی روز‌های گذشته مبنی بر واردات یک میلیون تن فولاد و اظهارات وزیر بازرگانی در خصوص حذف قسمتی یا تمامی تعرفه واردات فولاد گفت: این اقدامات با توجه به پایان یافتن فصل کاری سازه‌ای در کشور و کاهش تقاضای فولاد در بازار داخلی و خارجی موجب بروز مشکلاتی در تنظیم بازار خواهد شد.

وی با شتاب‌زده خواندن مصوبه هیات دولت برای واردات یک میلیون تن فولاد و خبر وزیر بازرگانی برای حذف قسمتی یا تمامی تعرفه واردات فولاد، افزود: این در حالی است که کاهش نسبی قیمت‌ها در هفته‌های گذشته و پایان فصل کاری می‌تواند موجب تعادل در بازار شود.

به گفته وی، چنین تصمیمی باید درزمان اوج مصرف صورت می‌گرفت نه هم اکنون که قیمت‌ها به لحاظ کاهش مصرف رو به پایین است.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد تصریح کرد: با انتشار خبر واردات یک‌میلیون تنی توسط ایران، دست‌اندرکارانی که نبض بازار را دردست دارند می‌توانند به طور سرسام آوری قیمت را افزایش دهند که این امر موجب عدم تعادل مجدد در بازار داخلی و خارجی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه مصرف داخل را می‌توان از طریق تولید داخل تامین کرد، گفت: در غیر این صورت، برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت‌های خارجی، نباید اخبار واردات یک‌میلیون تنی فولاد را از طریق رسانه‌های جمعی منتشر کرد چرا که این خبر می‌تواند تبعاتی را به دنبال داشته باشد.

بهرامی افزود: در حال حاضر برای ممانعت از ایجاد تصمیم‌های مشابه توسط مسوولان، بهتر است که این خبر اصلاح شود و به طور مثال اعلام شود که تا پایان امسال یک‌میلیون تن فولاد وارد خواهد شد تا اثرات سوء آن کاهش یابد.

وی در خصوص یارانه خاطرنشان کرد: به علت اینکه خرید یک‌میلیون تن فولاد به تصویب هیات دولت رسیده، به طور قطع با یارانه همراه خواهد بود چرا که خرید بدون یارانه آزاد است و نیاز به مصوبه هیات دولت ندارد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد گفت: در تمام دنیا یارانه برای حفظ و افزایش تولید و ایجاد اشتغال به تولیدکنندگان اختصاص داده می‌شود نه برای واردات، چرا که واردات نه تنها اشتغال را از بین می‌برد بلکه ارزش افزوده را نیز از کف کشور واردکننده خارج و آن را نصیب کشور صادرکننده می‌کند.

به گفته وی، به تجربه ثابت شده کالای وارداتی که با یارانه وارد کشور شده و در اختیار عموم قرار می‌گیرد، مردم بیش از نیاز خود اقدام به خرید می‌کنند، این امر موجب احتکار کالا می‌شود که نتیجه‌ای جز کمبود نخواهد داشت.

بهرامی افزود: هرزمان که وزارت بازرگانی اقدام به کاهش تعرفه واردات فولاد نموده، به همان میزان قیمت‌های فولاد توسط فروشندگان خارجی افزایش یافته و درآمد به طور مستقیم به جیب خارجیان می‌رود. وی تصریح کرد: در این میان حذف تعرفه واردات فولاد می‌تواند تولید کشور را به مخاطره بیاندازد و عدم اطمینان به سرمایه‌گذاری و کارآفرینی را به دنبال داشته باشد.

رییس انجمن تولیدکنندگان فولاد میزان واردات فولاد به کشور در پنج ماهه امسال را ۳میلیون و ۴۰۰هزار تن اعلام کرد.