گروه بورس- سلیمان کرمی: با نزدیک شدن به مهلت پایانی مذاکرات هسته‌ای و افزایش امیدواری‌ها برای رسیدن به یک توافق جامع، روز گذشته نیز صنایع بورسی به روند صعودی خود ادامه دادند، به این ترتیب، از میان ۳۷ صنعت فعال، تنها ۹ صنعت تغییرات منفی شاخص خود را ثبت کردند. صنایعی مانند محصولات کاغذ، خودرو و خدمات فنی مهندسی به ترتیب، با رشد ۳، ۷/ ۲ و ۲/ ۲ درصدی بیشترین رشد شاخص را در میان سایر صنایع داشتند. از سوی دیگر، صنایعی مانند سایر معادن و لاستیک افت بیش از ۲ درصدی را تجربه کردند که از صنایع با بیشترین افت روزانه بودند. صنایع بانک و خودرو در روز گذشته بیشترین حجم معاملات را به خود اختصاص دادند. این دو صنعت که به نظر می‌رسد بیشترین اثر مثبت را از رفع تحریم‌ها داشته باشند، در بازار دیروز، با حجم معاملات بیش از ۷۷۰ میلیون سهم برای کل معاملات بازار، حجمی در حدود ۵۰۰ میلیون سهم را به خود اختصاص دادند.

برآورد سود در صنعت شیمیایی

شاخص گروه شیمیایی همگام با دیگر صنایع بورسی، با رشد ۱/ ۱ درصدی مواجه شد. در این شرایط، در این صنعت رشد بیش از ۸ درصدی شاخص از ابتدای سال مشاهده می‌شود. در میان شرکت‌های زیرمجموعه این گروه دو نماد «تاپیکو» و «پارسان» از نمادهای با بیشترین اثر مثبت بر شاخص کل بودند. در این شرایط، فروش ۳۳ درصدی در مقابل خرید ۱۱ درصدی حقوقی‌ها در «تاپیکو» و همچنین فروش ۲۸ درصدی در مقابل خرید ۲۳ درصدی در «پاکسان» به چشم می‌خورد. بیشترین افت روزانه را در شرکت‌‌های این گروه نماد «شپارس» ثبت کرده است، بیشترین رشد روزانه را نیز نماد «شمواد» به خود اختصاص داده است؛ در معاملات نمادهای مزبور تمامی معاملات در اختیار حقیقی‌ها بوده است. «پترول» در صدر پر معامله ترین نمادها قرار داشت، در این نماد در مقابل فروش ۵۵ درصدی، شاهد خرید ۵ درصدی حقوقی‌های فعال بودیم. به این ترتیب، می‌توان به‌طور کلی فعالیت بیشتر حقیقی‌ها را در خرید سهام در مقایسه با حقوقی ها، در گروه شیمیایی مشاهده کرد. البته این موضوع برای کل بازار تا حدودی صدق می‌کند. در بررسی سهام داران فعال هر نماد، شرکت بانک انصار در چهار روز معاملاتی گذشته بیش از ۵۰۰ هزار سهم از گروه صنعتی پاکشو را خریده است. سود‌آوری شرکت‌ها به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل در تعیین قیمت سهام آنها است. به این ترتیب، امیدواری برای تحقق سود پیش‌بینی شده یا رسیدن به سود بیشتر در یک شرکت رشد قیمت سهام را به دنبال دارد. از سوی دیگر عده‌ای نیز در تحقق پیش‌بینی سود شرکت‌ها با تردید روبه‌رو‌ می‌شوند، در نتیجه به دنبال فروش سهم مزبور بر‌می‌آیند.

سال گذشته قیمت نفت با افت در حدود ۶۰ درصدی مواجه شد، در ادامه نفت بخشی از افت خود را جبران کرد و در شرایط کنونی نیز نوسانات اندکی را در قیمت ۶۰ دلاری دارد. در این میان، همراه با افت و خیز‌های قیمت نفت قیمت سایر کالاها از جمله محصولات نفتی و شیمیایی نیز با نوساناتی همراه شد. این موضوع باعث شد، سهامداران شرکت‌های تولیدکننده این محصولات با نگرانی‌هایی درخصوص برآورد سود پیش‌بینی شده توسط این شرکت‌ها روبه‌رو‌ شوند. در این رابطه، مهرزاد منتظری، کارشناس بازار سرمایه، نگاهی کلی به سودآوری این شرکت‌ها داشته است. وی شرکت‌های پتروشیمی بورسی را بر اساس نوع محصولات تولیدی آنها به گروه‌های اوره، متانول و مواد پلیمری تقسیم کرد. این کارشناس بازار سرمایه درخصوص صنعت اوره گفت، افت قیمت نفت اثرات کمی روی قیمت اوره داشته است. در این میان اما، بخش زیادی از اوره تولیدی با مصرف کشاورزی توسط دولت خریداری می‌شود. بر اساس قانون باید نرخ خرید اوره با قیمت بورس کالا یکسان باشد. این در حالی است که با وجود اینکه سه ماه از آغاز سال می‌گذرد، به نظر می‌رسد که قیمت‌های خرید اوره توسط دولت نرخ‌های کمتر از قیمت بورس کالا است، به این ترتیب، پتروشیمی‌های اوره‌ساز نیز به دنبال افزایش نرخ هستند. با این حال، به نظر می‌رسد در نهایت این نرخ‌ها برای فروش این محصولات در نظر گرفته شوند. وی در ادامه گفت: با توجه به ثبات قیمت دلار در بالاتر از قیمت ۳۲۰۰ تومان و نرخ دلار پیش‌بینی شده در پیش‌بینی سود این شرکت‌ها به نظر می‌رسد شرکت‌ها بتوانند به پیش‌بینی خود برسند. پتروشیمی‌های تولیدکننده متانول نیز از گروه‌های دیگر صنعت شیمیایی هستند. منتظری در این رابطه گفت: متانول در ماه‌های اخیر با ریزش قیمتی در حدود ۱۰۰ دلاری مواجه شد. در ادامه اما با رشد قیمت نفت، قیمت متانول نیز افزایش یافت. در این شرایط، قیمت متانول برای تحویل به چین در حدود ۳۱۰ دلار در هر تن است که نسبت به قیمت‌های پیش‌بینی شده در صورت‌های مالی پتروشیمی‌های تولیدکننده نرخ‌های بیشتری را نشان می‌دهد(قیمت متانول در صورت‌های مالی ۲۷۰ دلار بر هر تن است). از سوی دیگر، ابهام مربوط به نرخ خوراک در تولید‌کننده‌های متانول و اوره همچنان وجود دارد. در این میان، اثرات افزایش احتمالی نرخ خوراک بر گروه متانول نسبت به اوره بسیار بیشتر است. بر این اساس، با خنثی شدن عوامل مزبور احتمال تعدیل در سود این مجتمع‌ها کم است.

ادامه در صفحه ۱۵

سبز‌پوشی دسته‌جمعی در صنایع بورسی

سبز‌پوشی دسته‌جمعی در صنایع بورسی