گروه بورس، محبوبه مغانی: روز گذشته افت زیر یک واحدی شاخص کل بورس تهران در حالی رقم خورد که از ۳۷ صنعت بورسی، ۱۵ صنعت از بازدهی مثبت و ۱۸ صنعت از بازدهی منفی برخوردار بودند. پس از اجرای فاز سوم هدفمندی یارانه‌ها در پی تک‌نرخی شدن قیمت بنزین، این بار مسوولان از اعمال سیاست‌ها و برنامه‌های جدید برای کاهش نرخ تورم سخن می‌گویند که این موضوع نیز اثراتی را بر صنایع و بازار سهام خواهد داشت.


در این بین سیاست‌های خروج اقتصاد از رکود، ثبات نرخ ارز در بازار، کنترل نقدینگی و کاهش نرخ تورم، اجرای سیاست هدفمندی یارانه‌ها در فاز سوم، تعیین عوارض و قیمت‌گذاری برای صنایع مهم بازار سرمایه و سیاست‌های پولی، 5تصمیمی محسوب می‌شوند که بازار سرمایه و صنایع موجود در آن به شدت از آنها اثر می‌پذیرند. روز گذشته بیشتر صنایع در فاز منفی مورد معامله قرار گرفتند؛ به گونه‌ای که روز گذشته شاخص صنایع استخراج سایر معادن، سایر محصولات کانی غیر‌فلزی و حمل‌ونقل از بیشترین بازده روزانه برخوردار شدند، در مقابل آن بازدهی شاخص گروه‌های انتشار، چاپ و تکثیر، استخراج نفت و گاز به جز اکتشاف و ساخت دستگاه‌ها و وسایل ارتباطی با بیشترین بازده منفی مواجه شدند. در این بین روز گذشته گزارش هفتگی سخنگوی دولت و اعلام رشد تولید در صنعت خودرو و صادرات محصولات پتروشیمی در سال 93 نسبت به 92، سبب تحرک برخی صنایع بورسی در جریان معاملات دیروز بازار سرمایه شد؛ به گونه‌ای که روز گذشته صنایع بانک، خودرو و فرآورده‌های نفتی از بیشترین حجم معاملات و صنایع فرآورده‌های نفتی، بانک و محصولات شیمیایی از بیشترین ارزش معاملات برخوردار شدند.



انتظار برای افزایش در سرمایه پالایشی‌ها
روز گذشته گروه فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای شاهد اخبار افزایش سرمایه «شبریز» و فروش بلوکی سهام «ونفت» ‌بود. شاخص این گروه که در یک‌سال گذشته افت ۴۱ درصدی داشته است، متاثر از اخبار منتشره در صنایع پالایشی، بازدهی خود را از ابتدای سال جاری به ۶/ ۱۰ درصد رساند. این گروه بازدهی یک هفته گذشته خود را به ۲/ ۱ درصد رساند و در ادامه این روند، برای عملکرد روز گذشته خود نیز افزایش ۱۹/ ۰ درصدی را به ثبت رساند.

پیرو شایعه افزایش سرمایه پالایش نفت اصفهان و انتظار بازار برای اعلام این افزایش سرمایه، روز گذشته پالایش نفت تبریز بر «شپنا» پیش‌دستی کرد و برنامه افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه خود را به اطلاع سهامدارانش رساند. بر این اساس این شرکت اعلام کرد در نظر دارد تا سرمایه خود را از ۱۹۴ به ۳۸۸ میلیارد تومان افزایش دهد. این افزایش سرمایه که از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین خواهد شد، هزینه‌های اجرای طرح ارتقای کیفیت نفت و گاز را پوشش خواهد داد. همچنین در این گزارش اعلام شده است که مرحله دوم اجرای افزایش سرمایه این شرکت پالایشی از ۳۸۸ به بیش از ۵۸۲ میلیارد تومان به مدت دو سال در اختیار هیات مدیره قرار خواهد گرفت. منابع افزایش سرمایه دوم نیز از محل مطالبات تامین خواهد شد؛ اما با این حال روز گذشته «شبریز» پس از نفت پارس، در این گروه از بیشترین کاهش قیمت برخوردار شد.

از سوی دیگر روز گذشته اعلام فروش بلوک ۵۱ درصدی سرمایه‌گذاری‌ نفت قشم به‌عنوان شرکت تابعه «ونفت» به ارزش پایه ۸۱.۹ میلیارد تومان، سبب شد تا این سهم، روز گذشته از رشد قیمتی مناسبی برخوردار شود. انتظار تعدیل مثبت برای «ونفت» از محل فروش بلوک سرمایه‌گذاری نفت قشم که بدون رقابت و به قیمت پایه ۲۷ هزار و ۴۴ ریالی به ازای هر سهم مورد معامله قرار گرفت، معاملات مثبتی را برای سرمایه‌گذاری صنعت نفت رقم زد. تکمیل پروژه ذخیره نفتی قشم که تنها از پیشرفت فیزیکی ۲۸ درصدی برخوردار است، نیاز به تسهیلات ۱۲۰ میلیون دلاری دارد. خبری که نیامده، تکذیب شد

در گروه استخراج کانه‌های غیر‌فلزی، پس از آنکه وزیر صنعت در همایش معدن و صنایع معدنی ایران خبر کاهش حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن به یک سوم میزان تعیین شده در آینده‌ای نزدیک را اعلام کرد، عضو هیات‌مدیره انجمن سنگ‌آهن نیز طی مصاحبه‌ای مهر تاییدی بر این خبر زد و حتی گام را فراتر نهاد و عنوان کرد که علاوه بر کاهش حقوق دولتی سنگ‌آهنی‌ها به یک سوم، استمهال ۵ ساله نیز برای بدهی‌های سال‌های ۹۲ و ۹۳ سنگ‌آهنی‌ها در نظر گرفته شده است؛ مساله‌ای که معاون معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت را برآن داشت تا در مقام شفاف‌سازی، تاکید کند که این کاهش حقوق دولتی در تمامی موارد از یک قاعده کلی تبعیت نمی‌کند. اگرچه در برخی موارد حقوق دولتی از کاهش ۷۵ درصدی در مقایسه با سال گذشته برخوردار شده است، اما در مورد استمهال حقوق دولتی معادن سنگ‌آهن، این استمهال در حد همان یک سال تقسیط این رقم خواهد بود. با این حال خبری که در ابتدای امر به نظر می‌رسید سود آوری دوقلوهای سنگ‌آهنی یعنی «کچاد» و «کگل» را تحت تاثیر خود قرار دهد، دیری نپایید که رد شد.

مدیر سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری امید به‌عنوان سهامدار عمده این دو شرکت سنگ‌آهنی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»، خواستار توجه فعالان بازار سرمایه به این مساله شد که حقوق دولتی توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) پرداخت می‌شود، لذا کاهش حقوق دولتی تاثیری بر دو شرکت سنگ‌آهنی چادرملو و گل گهر نخواهد داشت.

به گفته حمیدرضا بهزادی‌پور، بهره مالکانه یا حق انتفاع و بهره‌برداری از معادن با حقوق دولتی معادن متفاوت است و میزان آن از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شود، بنابراین هر‌گونه تغییر در میزان آن به مصوبه مجلس شورای اسلامی نیازمند است. بر این اساس شاخص استخراج کانه‌های فلزی پس از کاهش ۵/ ۳ درصدی قیمت خود طی هفت روز گذشته، دیروز نیز از افت ۲۵/ ۰ درصدی برخوردار شد. در این رابطه یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد»،‌ به حق انتفاع ۳۰ درصدی شرکت های چادرملو و گل گهر در سال ۹۳ از محل درآمد حاصل از فروش اشاره کرد که به موجب مصوبه جدید مجلس در بودجه ۹۴، مقرر شد هزینه حق انتفاع فروش کنسانتره ۵/ ۲۱ درصد مبلغ فروش، سنگ دانه بندی ۲۵ درصد فروش و گندله معادل ۱۸ درصد فروش کنسانتره باشد. وی در بررسی اثر این مصوبه در هزینه‌های این دو شرکت معدنی اظهار کرد: با توجه به تغییرات مذکور، حق انتفاع شرکت چادرملو از مبلغ ۶.۸۹۰ میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۴۰۲ ریال) در بودجه ۹۳ به ۴.۲۱۲ میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۲۴۶ ریال) در بودجه ۹۴ کاهش یافته است. به بیان دیگر با مصوبه جدید مجلس، حق انتفاع شرکت به میزان ۱۵۶ ریال به ازای هر سهم کاهش یافته است. به گفته شهرام بابالو، نرخ فروش کنسانتره چادرملو به فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به ترتیب ۱۶ و ۱۴ درصد و نرخ گندله ۲۳ درصد شمش فولاد خوزستان است. همچنین شمش فولاد خوزستان نیز تنی ۱۴ میلیون ریال در نظر گرفته شده است.

این تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد:‌ همچنین حق انتفاع شرکت گل گهر از مبلغ ۵.۲۰۰ میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۲۸۹ ریال) در بودجه ۹۳ به ۳.۰۰۹ میلیارد ریال (به ازای هر سهم ۱۶۷ریال) در بودجه ۹۴ کاهش یافته است. به بیان دیگر با مصوبه جدید مجلس، حق انتفاع شرکت به میزان ۱۲۲ ریال به ازای هر سهم کاهش یافته است. بابالو تصریح کرد: نرخ فروش کنسانتره گل‌گهر به فولاد مبارکه و فولاد خوزستان به ترتیب ۶/ ۱۳ و ۱۳ درصد شمش فولاد خوزستان و نرخ گندله ۲۳ درصد شمش فولاد خوزستان است. در این میان نرخ شمش فولاد خوزستان نیز تنی ۱۴ میلیون ریال در نظر گرفته شده است. بر این اساس وی عنوان کرد: در این میان حق انتفاع شرکت‌های گل گهر و چادرملو در سال ۹۳ جمعا بالغ بر ۱۲.۰۰۰ میلیارد ریال بوده که با مصوبه جدید مجلس به ۷.۲۰۰ میلیارد ریال در بودجه ۹۴ کاهـش یافته است. در این راستا در این گروه دیروز حق تقدم توسعه معادن و فلزات از بیشترین کاهش قیمت برخوردار شد. قیمت سهام معادن منگنز ایران نیز پس از نوسانات منفی و مثبت خود در طول جلسه معاملاتی روز گذشته، در نهایت با افت ۲/ ۰ درصدی مواجه شد و توانست کمترین نوسان قیمتی را درمیان هم گروهی‌های خود ثبت کند.

وامی که به داد مسکن نرسید

شاخص گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات نیز پس از آنکه در طول هفته گذشته با کاهش ۲ درصدی همراه شد، دیروز موفق شد تا بازدهی خود را مثبت کند و بازدهی ۸۴/ ۰ درصدی را به نمایش بگذارد. در این گروه مصوبه وام ۸۰ میلیونی مسکن نتوانست سیگنال قوی برای خروج این صنعت از رکود باشد. در واقع به نظر می رسد که نرخ سود بانکی به‌رغم کاهش آن، با توجه به ترفندهایی که از سوی موسسات مالی و اعتباری برای جذب سپرده به کار برده می‌شود، همچنان از جذابیت برخوردار است و به‌عنوان مانعی برای تحرک در ساخت و ساز محسوب می شود. بر این اساس برای غلبه بر رکود حاکم بر بازار مسکن باید از راهکارهای دیگری مانند کاهش بیشتر نرخ سود بانکی مدد گرفت. اگرچه برخی از کارشناسان معتقدند که در زمان پرداخت وام، می توان شاهد بروز تحرک هر چند کم بر ساخت و سازها بود.

بر این اساس روز گذشته در این صنعت سخت آژند از بیشترین رشد قیمتی برخوردار شد. در مقابل حق تقدم عمران و توسعه فارس شاهد بیشترین کاهش قیمت در معاملات روز گذشته خود بود.

صنایع در کش و قوس 5 تصمیم