تلاش برای تحقق سهم 20 درصدی بازار سرمایه در تامین مالی

مهتاب رحمتعلی: روزنامه دنیای اقتصاد هفته گذشته میزبان مدیران یکی از تامین سرمایه‌های فعال و قدیمی‌بازار سرمایه بود. دکتر علی سنگینیان، مدیرعامل تامین سرمایه امین به همراه گروهی از مدیران این تامین سرمایه در این بازدید ضمن تخصصی خواندن دنیای اقتصاد از انتشار روزنامه انگیسی زبان فایننشال تریبیون توسط هلدینگ رسانه ای دنیای اقتصاد قدردانی کرد و گفت: این روزنامه می‌تواند دریچه‌ای واقعی از اقتصاد ایران به روی سرمایه‌گذاران خارجی بگشاید. مدیرعامل شرکت تامین سرمایه امین در ادامه این بازدید در گفت و گویی با مدیر مسوول و اعضای هیات تحریریه دنیای اقتصاد اعلام کرد: بیش از ۶۰ درصد تامین مالی کشور از طریق بانک‌ها صورت می‌گیرد.

دکتر علی سنگینیان با اشاره به نقش بزرگ دولت در اقتصاد افزود: تاکنون عمده منابع مالی کشور حاصل از فروش نفت بوده و تامین آن از طریق شبکه بانکی به عادت تبدیل شده است.

وی همچنین با تاکید بر ضرورت تقویت ساز و کارهای بازار سرمایه اضافه کرد: از ۵ سال پیش حرکت خوبی را آغاز کردیم که به دنبال آن سهم بازار سرمایه در تامین مالی بیشتر شده است.

وی ادامه داد: اگر بازار سرمایه ۲۰ درصد تامین مالی را هم انجام دهد، مناسب است و تامین سرمایه‌ها در همین راستا ایجاد شده‌اند.

سنگینیان با اشاره به اینکه در بازار سرمایه

۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان تامین سرمایه در زمینه اوراق بدهی و صکوک طی ۵ سال گذشته صورت گرفته افزود: سهم تامین سرمایه امین در تامین مالی از طریق صکوک ۶۵ درصد مبلغ مزبور و در اوراق مشارکت ۵۰ درصد بوده است.

او با اشاره به تامین مالی شرکت از طریق سهام گفت: تامین سرمایه امین در مجموع ۱۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از طریق اوراق بدهی و سهام، تامین مالی کرده است.

وی در ادامه با اشاره به نقش دیگر تامین سرمایه‌ها در زمینه ارزش‌گذاری شرکت‌ها گفت: بیش از

۹۰ درصد شرکت‌هایی که نیاز به ارزش‌گذاری دارند به امین مراجعه می‌کنند. همچنین ۹۰ درصد شرکت‌هایی که سازمان خصوصی‌سازی در سه سال گذشته ارزش‌گذاری کرده توسط امین صورت گرفته است. وی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر کیفیت ارزش‌گذاری هلدینگ خلیج‌فارس که توسط امین صورت گرفته بود، افزود: هلدینگ خلیج‌فارس و تمام شرکت‌های زیرمجموعه آن را امین و یک شرکت تامین ‌سرمایه دیگر ارزش‌گذاری کردند که عرضه اولیه به قیمت تامین سرمایه امین نزدیک‌تر بود.

مشکل پالایشگاه‌ها چیست؟

چندی پیش شاهد انتشار مجوز افزایش سرمایه سنگین پالایش نفت تهران ملقب به شتران بودیم. در همین رابطه، علی سنگینیان مدیرعامل تامین سرمایه امین گفت:شتران توانست مجوز افزایش سرمایه ۶۷۲ درصدی را از محل سود انباشته و اندوخته اخذ نماید. گفتنی است، شتران با این مجوز سرمایه خود را از ۴۷ میلیارد تومان فعلی به سطوح ۳۶۸ میلیارد تومان افزایش خواهد داد. وی گفت: این افزایش سرمایه صرف جبران مخارج سرمایه‌ای شده تا به بهره‌برداری طرح های توسعه‌ای و اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش طرح‌های توسعه‌ای منجر شود. او گفت: دو مرحله افزایش سرمایه شتران یکی از ۶ میلیارد تومان به ۴۷ میلیارد تومان و حالا از ۴۷ به ۳۶۸ میلیارد تومان توسط این شرکت بررسی و اعلام نظر کارشناسی شده است. این فعال بازار سرمایه درباره چشم‌انداز پالایشگاه ها گفت: پالایشگاه‌ها سال‌ها به صورت کارمزدی اداره می‌شدند، به این معنی که خوراک خود را از پالایش و پخش دریافت می‌کردند و بنزین و سایر محصولات تولیدی خود را هم به پالایش و پخش می‌دادند و کارمزد می‌گرفتند.

وی توضیح داد: این حق العمل کاری باعث شده بود که حتی در واگذاری این شرکت‌ها هم مقاومت‌هایی صورت گیرد و پالایشگاه‌ها آخرین اصل چهل و چهاری‌هایی بودند که به بازار سهام آمدند و بعد از عرضه هم فرصت لازم برای بهبود ساختار اساسی در این شرکت‌ها به وجود نیامد.

سنگینیان با بیان اینکه بعد از واگذاری‌های اخیر، وزارت نفت معتقد است که پالایشگاه‌ها نباید خصوصی و واگذار می‌شدند، گفت: دولت پالایشگاه‌ها را حق‌العمل کار می‌داند و اینکه آنها باید به صورت کارمزدی به فعالیت خود ادامه دهند، درحالی که این شرایط حاشیه سود محدودی برای پالایشگاه‌ها خواهد داشت، بنابراین ما شاهد آن هم هستیم که سود‌های سنوات گذشته پالایشگاه‌ها تکرار نشده و عملا شرایط به شکلی مبهم باقی مانده است.

وی گفت: دلیل توقف نماد پالایشگاه‌ها نگاه دولت نسبت به فعالیت پالایشگاه‌هاست. اینکه پالایشگاه‌ها باید صرفا کارمزدی و با حاشیه سود کوچکی اداره شوند، مورد سوال است. الان خیلی از پالایشگاه‌ها مثل همین شتران اصلاح ساختار‌های خوبی داده‌اند. اما هنوز نه فرمول ثابتی درباره خوراک به جمع‌بندی رسیده و نه نحوه فروش محصول نهایی توسط این شرکت‌ها مشخص است.

اولین صندوق سرمایه‌گذاری خارجی در راه است

سنگینیان در ادامه اظهاراتش از راه‌اندازی اولین صندوق سرمایه‌گذاری خارجی در آینده‌ای نزدیک خبر داد و گفت: تمامی‌مراحل راه‌اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خارجی مرز پرگهر که صندوقی ویژه برای سرمایه‌گذاری اشخاص خارجی است، انجام شده است. البته سازمان بورس هنوز مجوزی برای ایجاد صندوق سرمایه‌گذاری به صورت ارزی صادر نکرده است. وی در ادامه به تشریح جزئیات این صندوق پرداخت و گفت:این صندوق که برای سرمایه‌گذاری افراد خارجی در بورس تهران طراحی شده، به صورت آورده ریالی است که باید ارز آنها به ریال تبدیل شود، اما NAV آن به طور روزانه هم به صورت یورو و هم به صورت دلار محاسبه و اعلام می‌شود. بنا به گفته سنگینیان، در حال حاضر مراحل بازاریابی صندوق تمام شده، امیدنامه و اساسنامه این صندوق هم با موافقت اولیه وزارت اقتصاد، سازمان بورس و سازمان سرمایه‌گذاری خارجی تهیه شده است و قرار است صندوق فعالیت خود را با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد تومانی آغاز کند.وی ادامه داد: الزامات سختگیرانه در این نوع صندوق‌ها کمتر است و مدیر صندوق اختیارات بیشتری در اساسنامه و امیدنامه صندوق مزبور دارد. سنگینیان هدف از تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری خارجی مرز پرگهر را بسترسازی برای ورود سرمایه‌های ایرانیان خارج از کشور در صورت رفع تحریم‌ها دانست و گفت:تامین سرمایه امین به عنوان متولی صندوق و سرمایه‌گذاری فیروزه مدیریت صندوق را بر عهده دارد.

عملکرد «امین» در صندوق توسعه بازار سرمایه

اما تامین سرمایه امین در حالی روز شنبه رسما با مدیریت صندوق توسعه بازار سرمایه یا همان تنها نهاد مالی حمایت کننده از بازار خداحافظی کرد که دکتر سنگینیان به تشریح آخرین وضعیت آن پرداخت.

او آخرین وضعیت ارزش پرتفولیوی صندوق توسعه بازار سرمایه را بالغ بر ۶۰۳ میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: طی ۱۰ماه گذشته صندوق توسعه بازار روی ۱۰۸ نماد فعالیت داشته اما، ۷۰درصد پرتفولیوی صندوق در ۳۰نماد مهم و استراتژیک بازار متمرکز بوده است، اما نکته مهم‌تر آنکه صندوق طی مدت یاد شده ۵/۲برابر ارزش پرتفولیوی خود یعنی عددی معادل ۱۵۰۰میلیارد تومان گردش معاملاتی داشته که نشان دهنده نقش کلیدی صندوق در افزایش حجم معاملات و تحرک بخشیدن به بازار و در نهایت حمایت‌های ویژه بوده است. سنگینیان در برابر این سوال که صندوق طی مدت یاد شده روی سهام چه شرکت‌هایی مانور داده و به طور مشخص صف فروش چه نماد‌هایی را برچیده است،گفت: به طور کلی هر جایی که لازم بوده صندوق ورود پیدا کرده است اما بیشتر فعالیت ما در ۳۰نماد بزرگ بازار متمرکز بوده است و خوشبختانه توانستیم در طی یک عملیات بازارگردانی به طور مثال صف‌های فروش نماد‌هایی همچون ایران خودرو سایپا، پالایشگاه بندر عباس، بانک تجارت، صادرات، سرمایه‌گذاری غدیر، نفت و گاز پارسیان و هلدینگ خلیج‌فارس را جمع‌آوری کنیم.

وی تاکید کرد: صندوق توسعه بازار سرمایه در بهترین شرایط خود تحویل مرکز مالی ایران شد و اگر بخواهیم نگاه منصفانه‌ای داشته باشیم می‌توان گفت صندوق در قد و قواره خود حمایت‌های خوبی از بازار داشته است.

وی گفت:NAV این صندوق در زمان تزریق منابع بانکی در حدود ۱۱۰ بود و ارزش آن بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان و این در حالی است که روز شنبه گذشته به رغم خرید‌های منفی ۱۰ ماه گذشته صندوق را با ۶۰۳ میلیارد تومان ارزش روز و NAV بیش از ۱۰۷ تحویل مدیریت جدید دادیم.

مدیر صندوق توسعه بازار درباره مکانیزم‌های ورود و خروج به سهم‌های مورد حمایت گفت: تصمیم‌گیری در خصوص حمایت از سهم‌ها در مواقع لزوم و عرضه صف‌های خرید از اختیارات کمیته‌ای بود که هر ۲ هفته یک بار تشکیل جلسه می‌دهد. ۵نماینده از سوی سهامداران بزرگ صندوق به همراه نمایندگانی از نهاد ناظر و نهاد اجرایی عضو این کمیته بودند و در جلساتی که تشکیل می‌شود برای نحوه حرکت در بازار سرمایه با رعایت صرف و صلاح بازار تصمیم‌گیری می‌کردند.

او در برابر این پرسش که آیا صندوق توسعه بازار سرمایه در سهم‌های مهمی ‌از بازار نقش

عرضه کننده اصلی را هم داشته است، گفت: وظیفه ذاتی صندوق، بازار گردانی ۲ طرفه بوده است به این معنا که در موقع صف فروش سنگین نقش حمایتی داشتیم و در زمان‌های تشکیل صف‌های خرید سنگین به وظیفه خود در عرضه سهام اقدام می‌کردیم، اما درمجموع می‌توانم بگویم که صندوق توسعه بازار سرمایه در ۱۰ماه گذشته بیشتر حامی ‌بازار بوده و در مقام جمع‌آوری صف‌های فروش حاضر شده است.

او درباره انتقاد‌های مطرح شده درخصوص اینکه صندوق در طول ۱۰ماهه گذشته خوب عمل نکرده است، گفت: به هر حال در این خصوص نظرات متفاوتی وجود دارد اما به منتقدان می‌گویم که باید انتظارات خود را از این نهاد مالی منطقی‌تر کنند، چرا که اندازه این صندوق در حد همین ۶۰۰میلیارد تومان بوده و برخی از وعده‌ها در خصوص تزریق نقدینگی سنگین محقق نشده است. بنابراین با توجه به اینکه صندوق ۵/۲ برابر ارزش خود در این مدت گردش معاملاتی داشته است می‌توان گفت که در بحران‌های بازار سهام خوب ظاهر شده و به وظیفه ذاتی خود به شکل مناسبی عمل کرده است.

مدیرعامل تامین سرمایه امین درباره دلایل تغییر مدیریت صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: ما خودمان پیشقدم این موضوع بودیم و نماینده سازمان بورس به همراه سرمایه‌گذاران صندوق در مجمع فوق‌العاده گذشته از عملکرد امین در صندوق مزبور قدردانی کرده و این عملکرد را منصفانه و حرفه ای قلمداد کردند که همین موضوع برای ما دارای ارزش بالایی است و می‌توانم بگویم که از تحویل صندوق مزبور به مدیریت جدید و همچنین احساس رضایت بازار و ذی نفعان من و همکاران هم احساس خوبی داریم.

با خروج از شرکت‌های کم‌بازده

«وصنا» چشم‌انداز افزایش سودآوری را پیش رو دارد

گروه بنگاه‌های اقتصادی: مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر، پرهیز از پراکنده‌کاری، موازی‌کاری و دستیابی به پرتفوی متوازن و همگن را از اولویت‌های این مجموعه تا پایان سال عنوان کرد. احمدزاده اصل که به تازگی مدیرعاملی این شرکت را به عهده گرفته است ضمن تشریح استراتژی‌های جدید این مجموعه در بازار سرمایه، اظهار کرد: اولویت این مجموعه برنامه‌ریزی برای دستیابی به پرتفوی متوازن و همگن با ریسک قابل قبول است.

وی با بیان اینکه استراتژی جدید «وصنا» برای پرتفوی خود به گونه‌ای است که دیگر این مجموعه را تنها به عنوان وزنه بانک اقتصاد نوین نبینند، افزود: با توجه به اینکه ما سهم زیادی از بانک اقتصاد نوین را در پرتفوی خود داریم، استراتژی جدید‌مان این است که به طوری متوازن سهام دیگر شرکت‌ها را نیز افزایش دهیم. وی ادامه داد: می‌خواهیم پرتفوی متوازن و همگن بازار را که دارای ریسک قابل قبولی باشد، رهبری و هدایت کنیم تا در نهایت بتوانیم به سود قابل توجهی برای سهامداران خود دست یابیم. احمدزاده اصل با تاکید بر اینکه مجموعه سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر به دنبال این است که شرایطی را به عنوان سرمایه‌گذاری فعال معرفی کند، افزود: این به آن معنا است که ما می‌خواهیم با تمرکز بر دارایی‌های مجموعه بهشهر در شرایط روز عملیات بازار قرار بگیریم و این دارایی‌ها را به گونه‌ای مدیریت کنیم که ارزش آن برای فعالان بازار سرمایه به صورت یکسان در معرض دید و تحلیل کارشناسان قرار گیرد.

مدیرعامل سرمایه‌گذاری گروه صنایع بهشهر، با بیان اینکه سیاست ما حمایت از سهم و استراتژی ما ایفای نقش فعال در بازار است، گفت: حمایت از سهام به نحوی خواهد بود که تا ارزش ذاتی پیش برویم و بنا نداریم که سهم را اسیر هیجانات غیرمتعارف بازار کنیم، چه در جهت مثبت و چه منفی.

وی تصریح کرد: تلاش ما بر این است که اعتماد بازار را به دست بیاوریم و نگرانی‌ درباره سهام این مجموعه وجود نداشته باشد تا بتوانیم اقبال بازار نسبت به این گروه را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: حضور فعال ما با توجه به ارزش ذاتی بالای سهم می‌تواند منافع خوبی برای سهامداران در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه EPS شرکت ۴۵ تومان بوده است، پیش‌بینی کرد با پایان سال مالی مجموعه در آذرماه و بهبود روند معاملاتی بازار، EPS بیش از پیش‌بینی به سهامداران تعلق گیرد. احمدزاده اصل افزود: به اعتقاد من روند تحقق بودجه بیش از پیش‌بینی خواهد بود و سود باکیفیتی را برای سهامداران پیش‌بینی می‌کنیم. وی همچنین پیش‌بینی کرد EPS مجموعه بیش از ۱۰ درصد تعدیل داشته باشد. وی با اشاره به افزایش سرمایه این مجموعه در اردیبهشت ماه سال‌جاری از ۷۵ میلیارد تومان به ۱۰۰ میلیارد تومان گفت: در نظر داریم در پایان سال نیز از محل مطالبات و آورده نقدی سرمایه مجموعه را به ۱۲۰ میلیارد تومان افزایش دهیم. احمدزاده اصل در بیان دلایل کاهش سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها در مقایسه با ۹ ماه سال گذشته گفت: این کاهش به دلیل وضعیت بازار بوده است، اما با توجه به شرایط مهم در بازار اکنون انتظار داریم از بودجه فراتر رفته و وضعیت بهبود یابد. وی مهم‌ترین‌ شرکت‌های موجود در پرتفوی این مجموعه را بانک اقتصاد نوین، بهشهر و گلتاش عنوان کرد. وی همچنین با اشاره به اصلاح ساختار پرتفوی این مجموعه با فروش شرکت‌های کم‌بازده و بدون بازده گفت: سهام این شرکت‌ها ظرف یک سال آینده واگذار می‌شود. وی با اشاره به اینکه قیمت‌های کنونی معادل ۶۵ درصد NAV این سهم است، تاکید کرد: قیمت‌های فعلی برای سهام پایین است. همچنین با توجه به چشم‌انداز مجموعه و پس از اجرای استراتژی جدید شرکت باز هم تصور می‌کنیم با بهبود بازار، قیمت آن، پایین است و ارزش سهام ما بیش از این است.

وی سهام وصنا را برای خرید، جذاب ارزیابی و افق این سهام را بلندمدت پیش‌بینی کرد.