گشایش فصل جدید پیش‌روی بورس

گروه بورس، همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران عملا امروز شنبه پس از پشت ‌سر گذاشتن ماه مبارک رمضان، پایان فصل مجامع و انتشار گزارش‌های سه ماهه شرایط واقعی و جدید خود را به نمایش می‌گذارد. به گزارش «دنیای اقتصاد»، در حالی که بازار سهام هفته گذشته با توجه به تعطیلی پایان هفته کم‌فروغ بود، اینک نگاه‌ها به هفته پیش رو است؛ جایی که بازار به دور از مسائلی نظیر تاثیرات روانی ماه رمضان و فصل مجامع و انتشار گزارش‌های سه ماهه می‌تواند چهره واقعی خود را به نمایش بگذارد. از این رو برای اکثر معامله‌گران دو هفته آینده در تعیین شمای کلی معاملات در سه ماه پیش رو اهمیت دارد؛ به‌ویژه آنکه سال گذشته نیز نیمه مرداد ماه یکی از مهم‌ترین زمان‌ها برای چرخش روند معاملات بود. از این رو در‌صورتی‌که بازار بتواند در نیمه مرداد ماه کارنامه‌ای مثبت برجای گذارد شرایط کلی بازار در نیمه اول امسال تغییر خواهد کرد، اما در صورت ضعف یا منفی بودن بازار نمی‌توان به کسب بازدهی مثبت در نیمه اول امسال امیدوار بود.

از این رو تغییر در کارنامه زیان ۵ درصدی بازار در چهار ماه نخست امسال، وابسته به شرایط بازار در دو هفته آینده است. در بازار سهام به دلیل تعطیلات چهار روزه عید سعید فطر، معامله‌گران با تحولات مهم چندانی برای روز شنبه مواجه نیستند. در تحولات سیاسی سخنان نمایندگان کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا و وندی شرمن مذاکره‌کننده آمریکایی و پاسخ عراقچی دارای اهمیت است. در تحولات اقتصادی، بحث در مورد خروج بدون تورم از رکود در رسانه‌ها کم و بیش ادامه دارد؛ هر چند تردیدهایی در مورد قابل اجرا بودن این سیاست‌ها وجود دارد. در این رابطه شاپور محمدی با اشاره به لایحه جدید افزایش سرمایه بانک‌ها عنوان کرد:

این لایحه در ۶ محور ارائه شده است و در بحث مطالبات پیمانکاران و بخش خصوصی از دولت، وزارت اقتصاد سه پیشنهاد را ارائه کرد و یک ماده از ستاد اقتصادی دولت اضافه شد که در حال پیگیری است.

محمدی در پاسخ به این سوال که در بسته به افزایش توان تسهیلات‌دهی‌ بانک‌ها اشاره شده است، اما اکنون بانک‌ها قدرت لازم را برای ایفای تعهدات ندارند، تصریح کرد؛ محورهایی که در لایحه افزایش سرمایه بانک‌ها دیده شده با آنچه در گذشته مطرح بود متفاوت است و ۶ محور ماده به ماده مشخص است که از طریق فروش اموال مازاد، واگذاری سهام بانک‌های خصوصی شده و سایر منابع پیش‌بینی شده است. در همین حال در تحولات اقتصادی مهم مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی در مورد مطالبات غیر‌جاری بانک‌ها از احتمال اعلام ورشکستگی برخی از بزرگ‌ترین گیرندگان تسهیلات بانکی خبر داده است.

در تحولات اقتصادی در بازار جهانی، رشد اقتصادی ایالات‌متحده تاثیرات مهمی را بر بازارهای جهانی گذاشته که کاهش طلا از جمله نتایج این جلسه بوده است. بهای جهانی روی به مرز ۲ هزار و ۴۰۰ دلار در هر تن رسیده است. بهای مس، سرب و آلومینیوم نیز به ترتیب ۷ هزار و ۱۳۵ دلار، ۲ هزار و ۲۳۷ دلار و ۲ هزار و ۱۶ دلار رقم خورده است.

در بازار داخلی نیز با توجه به اینکه قیمت پایه محصولات پتروشیمی اواسط تیرماه امسال افزایش یافته و در بورس کالای ایران نیز شاهد مازاد عرضه برخی کالاها بودیم، با افزایش قیمت پایه کالاها از ابتدای مرداد ماه موافقت نشده است. در همین رابطه رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی نیز عنوان کرده است که افزایش قیمت عرضه محصولات در بورس فقط زمینه افزایش ۵درصدی قیمت محصولات را فراهم کرده است.

در بازار چه خبر بود؟

بازار روز دوشنبه بازاری مثبت بود که به رغم تعطیلی پیش رو به مناسبت عید سعید فطر با معاملات خوبی همراه شد. انتظار برای تقویت بازار پس از تعطیلی عید فطر عمده‌ترین دلیل شرایط مثبت بازار بود. روز دوشنبه بازار با تعادل نسبی شروع شد که در آن برخی از نمادهای خودرویی نیز از کمند صف‌های فروش ناشی از گزارش‌های سه ماهه ناامید‌کننده خارج شدند. در گروه تصفیه نفت توافق وزارت نفت و شرکت‌های پالایشی که در وقت اضافه و با میانجیگری دکتر صالح‌آبادی حاصل شده، موجب انتشار گزارش‌های عملکرد سال ۹۲شرکت‌های پالایشی شده است تا راه برای برگزاری مجامع این شرکت‌ها باز شود. هر چند این توافق برای سال ۹۳ تکرار نشده و مجددا در گزارش‌های سه ماهه، شرکت‌های پالایشی با ابهام مواجه شده‌اند. در گروه تصفیه نفت تقریبا تمامی گزارش‌ها با شرایط خوبی منتشر شده‌اند. در گروه شیمیایی شرکت شیمیایی فارس در جدیدترین پیش‌بینی ۹۳سود هر سهم خود را مبلغ ۳۴۲ ریال اعلام کرده که نسبت به پیش‌بینی قبلی شرکت با افزایش یک‌ریالی همراه بوده است.

شرکت بر اساس عملکرد واقعی سه ماه خود توانست به ازای هر سهم ۸۸ ریال سود محقق کند و ۲۶ درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش دهد. در گروه تجهیزات روز دوشنبه مپنا با رشد قیمتی و صف خرید همراه شد. در گروه معدنی شرکت تامین مواد اولیه فولاد صبا نور پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی ۹۳ را با ۸ درصد افزایش مبلغ ۸۰۸ ریال اعلام کرد. در حالی که قبلا ۷۴۷ ریال پیش‌بینی شده بود. کنور در عملکرد سه ماهه مبلغ ۱۲۱ ریال سود محقق کرده و توانسته ۱۵ درصد از سود سالانه را پوشش دهد. همچنین شرکت افزایش سرمایه ۹۶ درصدی داشته است.

در گروه سیمانی، هلدینگ سیمان گروه توسعه ملی سیدکو پیش‌بینی سود هر سهم را برای سال مالی جاری ۱۷ درصد افزایش داد و مبلغ ۳۴۰ ریال اعلام کرد. شرکت در گزارش سه ماهه ۲ درصد از پیش‌بینی را محقق کرد که معادل ۸ ریال است.

در گروه بیمه‌ای شرکت بیمه ملت جدیدترین پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۹۳ را در مرداد ماه امسال معادل ۲۸۱ ریال اعلام کرده است. شرکت بیمه ملت پیش‌بینی سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۳ شرکت اصلی را با سرمایه ۲ هزار میلیارد ریال مبلغ ۲۸۱ اعلام کرده است. این شرکت پیش‌بینی سود هر سهم تلفیقی سال مالی ۹۳ را در بهمن ماه ۹۲ مبلغ ۲۸۸ ریال و در اسفند ماه ۹۲ مبلغ ۳۲۴ ریال و در مرداد امسال مبلغ ۲۹۰ ریال اعلام کرده است. در گروه فولادی نماد فولاد مبارکه برای برگزاری مجمع فوق‌العاده افزایش سرمایه متوقف شد. در این گروه پس از یک روز قابل ملاحظه فجر گالوانیزه شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۱۵میلیونی بود؛ بلوکی که استیل آذین واگذار کرده است. در گروه فلزی رشد قیمت جهانی روی موجب شده است تا نمادهای این گروه مورد توجه بازار قرار گیرد. در این میان نگرانی از تامین خاک در شرکت‌های تولید‌کننده روی مستقر در زنجان موجب تردیدهایی در توان سودسازی شرکت‌های این گروه شده است. در مجموع بازار روز دوشنبه بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با رشد ۱۵۰واحدی به ۷۴ هزار و ۹۹۷ واحد افزایش یافت. ارزش معاملات نیز در بورس به ۲۳۵میلیارد تومان و در فرابورس به ۹۲میلیارد تومان رسید. در کل هفته نیز شاخص با رشد ۲۱/۰ درصدی مواجه شد.