گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل هلدینگ خلیج‌فارس جزئیات خرید ۵۱ درصد از سهام پترول را تشریح کرد. عادل‌ نژاد سلیم در نشستی با حضور خبرنگاران گفت: هلدینگ خلیج‌فارس ۵۱ درصد از سهام پترول را به جای مطالبات خود از بازرگانی پتروشیمی خریده است. وی با اشاره به ارزش ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی این معامله افزود: در حال حاضر مبایعه‌نامه خرید را امضا کرده‌ایم و در صورتی که طرفین به تعهدات خود عمل کنند مشکلی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار «دنیای اقتصاد» مبنی بر تاثیر‌گذاری سهام پترول در پیش‌بینی سود هلدینگ گفت: هنوز بررسی‌های لازم در این زمینه صورت نگرفته است، اما پترول دارای ۱۵ شرکت زیرمجموعه و تعداد زیادی پروژه در دست اجرا است که این پروژه‌ها را می‌توانیم در هلدینگ پیش ببریم.

وی همچنین در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ما درباره واگذاری سهام شرکت‌های فجر و مبین افزود: واگذاری سهام این شرکت‌ها از نظر ما مشکلی ندارد و هر زمان خصوصی‌سازی اقدام کند ما آمادگی واگذاری بخشی از این سهام را داریم.

نژاد سلیم در ادامه درباره تاثیر افزایش نرخ گاز تصریح کرد: ما خوراک گازی نداریم و با اعلام قیمت سوخت به مبلغ ۲۶۵ تومان امیدواریم وزارت نفت ما را نیز همانند سایر صنایع در نظر بگیرد.

مدیرعامل «فارس» همچنین در خصوص توقف تولید بنزین در پتروشیمی‌ها گفت: تولید بنزین در پتروشیمی‌ها به دنبال شرایط اقتصادی کشور ایجاد شده بود و با توقف آن تولید محصولات اصلی همانند بنزن، پارازایلین و اورتوزایلین جایگزین خواهد شد.

وی در ادامه خواستار خروج گاز مایع از لیست تحریم‌ها شد و افزود: برخلاف محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های پلیمری، گاز مایع تولیدی پتروشیمی‌ها هنوز در لیست تحریم‌ها قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه ۴۸ درصد محصولات شرکت صادراتی است، گفت: صادرات به چین از سال ۸۷ تا ۹۱ به بیش از دو برابر رسیده و سهم اروپا از صادرات ایران ۶ درصد است.

وی همچنین اعلام کرد: با آغاز صادرات محصولات پتروشیمی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اروپا، چندین محموله از محصولات پتروشیمی به کشورهای آفریقایی صادر شده است. بر این اساس، سهم آفریقا از صادرات ایران ۲/۶ درصد است.

نژاد سلیم در ادامه سیاست‌ها و طرح‌های توسعه پتروشیمی را شامل سه بخش دانست و گفت: ابتدا باید از پتانسیل شرکت‌های موجود استفاده کنیم و در این زمینه پتروشیمی بندر امام با ۳۲۰۰ NGL می‌تواند ۴۰ درصد تولید اتان خود اضافه کند.

وی افزود: پتروشیمی اروند نیز استعداد افزایش PVC و VCM را داشته و برای پتروشیمی پارس نیز افزایش بوتان و پروپان در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل «فارس» دومین سیاست شرکت را توسعه پروژه‌های جدید و سومین سیاست شرکت را خرید سهام جدید برای مجموعه اعلام کرد.

وی همچنین از برنامه جدی واگذاری سهام شرکت‌های زیرمجموعه خود در فرابورس خبر داد و گفت: برزویه نخستین شرکتی است که واگذار می‌شود و به دنبال آن بوعلی، پاسارگاد و عملیات غیرصنعتی ماهشهر نیز به فرابورس خواهند رفت.

وی در پایان تولید شرکت در سال ۹۲ را ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در حدود ۸۲ درصد برنامه و ۷۰ درصد ظرفیت اسمی تولید شرکت اعلام و اظهار امیدواری کرد که سال ۹۳ جهش خوبی را در این زمینه شاهد باشند.