گروه بنگاه‌ها- مدیر عامل گروه سرمایه‌گذاری صنایع و معادن فلات ایرانیان از اتحاد استراتژیک این مجموعه با هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات خبر داد. به گزارش خبرگزاری موج، نجمی هاشمی فشارکی از مشارکت این مجموعه با بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس، سخن گفت و افزود: شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات، 10 درصد از سهام شرکت 23 میلیارد تومانی فلات ایرانیان را خریداری کرده و همچنین در اصلی‌ترین شرکت زیرمجموعه فلات، یعنی کک طبس سرمایه‌گذاری عظیمی انجام داده و 51 درصد از سهام این شرکت ارزنده را تحت تملک خود در آورده است.

به گفته وی، با ورود سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات به عنوان بزرگ‌ترین هلدینگ معدنی بورس به ترکیب سهامداران عمده فلات ایرانیان، همچنین کک طبس، این مجموعه دارای یک شریک استراتژیک است که می‌تواند نوید بخش آینده‌ای روشن برای این مجموعه و سایر ذی‌نفعان باشد.
هاشمی فشارکی، درباره شرکت کک طبس توضیح داد: کارخانه کک سازی طبس از ظرفیت تولید سالانه 450 هزار تن کک متالورژی و 32 مگاوات انرژی الکتریکی (در فاز نخست) برخوردار است که با سرمایه‌گذاری کمی قابل تبدیل به 600 هزار تن می‌باشد که البته با توجه به استراتژیک بودن محصول کک متالورژی جهت تولید فولاد از روش کوره بلند، ظرفیت نهایی این کارخانه بر اساس تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن کک متالورژی طراحی و زیرساخت‌ها اجرا شده است.
این مقام مسوول در هلدینگ معدنی فلات افزود: مطالعات و طراحی شرکت کک طبس که نزدیک به 2 سال به طول انجامید، ابتدا بر اساس طرح‌های موفق اجرا شده در کشورهای آلمان، جمهوری چک، اوکراین، روسیه، ترکیه، آمریکا، استرالیا، ویتنام، هندوستان و چین انجام شد و نهایتا روش بازیافت حرارتی (Heat Recovery) با بهره‌گیری بهینه از زغال‌های کک شو، نیمه کک‌شو، حرارتی و آنتراسیت و بر پایه تکنولوژی شرکت SUN COKE آمریکا انتخاب و عملیات اجرایی آن از دو سال پیش و توسط یک کنسرسیوم چینی آغاز شد. وی سرمایه کک طبس را 320 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: مجموع سرمایه‌گذاری ارزی و ریالی این پروژه برای ایجاد واحد کک‌سازی با ظرفیت 450 هزارتن حدود 2 هزار میلیارد ریال و برای نیروگاه بازیافت حرارتی با ظرفیت 32 مگاوات حدود 650میلیارد ریال می‌باشد؛ حال آنکه نرخ بازگشت سرمایه‌گذاری پروژه (IRR) آن حدود 51 درصد است. هاشمی فشارکی عنوان کرد: مجموع نیاز کشور به کک سالانه افزون بر 3 میلیون تن است که 400 هزار تن از این نیاز را کارخانه زرند کرمان تولید می‌کند، برای کارخانه کک طبس نیز از نیمه دوم سال 93 تولید سالانه 450 هزار تن پیش‌بینی کرده‌ایم که می‌تواند در سال 94 به 600 هزار تن و در سال‌های بعد به یک میلیون و 200 هزارتن افزایش یابد؛ ضمن آنکه شرکت زرند پاسارگاد نیز 400 هزار تن کک برای سال 93 پیش‌بینی تولید دارد. در همین حال، مرتضی علی‌اکبری مدیر مالی و اقتصادی سرمایه‌گذاری توسعه معادن فلزات خبر سرمایه‌گذاری این هلدینگ در فلات ایرانیان را تأیید کرد و گفت: پس از سهامداری 51 درصدی در کک طبس، 10 درصد از سهام فلات ایرانیان را خریداری کرده‌ایم تا بتوانیم از ظرفیت‌های بالقوه این شرکت در آینده بهره‌مند شده و نقش بیشتری در صنعت کلیدی تولید کک در کشور داشته باشیم. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات با در اختیار داشتن سنگ‌آهن و کک، می‌تواند در آینده نقش پررنگی در صنعت فولاد کشور ایفا کند.